hvg.hu Világ

Adrian Sutil

A 2008-as szezon a vártaknak megfelelően alakult, a mezőny végén végzett a Force India. Sutil sem villogott, igaz, nem is volt mivel. Idén várhatóan ismét a sereghajtók között küzd majd azért, hogy ne legyen utolsó, bár a motorcserének és az új szabályoknak köszönhetően talán van esélye az előbbre lépésre.

hvg.hu Sport

Lewis Hamilton

Lewis Hamilton gyakorlatilag első számú pilótává avanzsált a McLarennél Fernando Alonso távozásával. Rászolgált a bizalomra, vezetési stílusán nem nagyon látszik a tapasztalat hiánya. Tavalyi második helye után idén egy drámai zárófutamon szerezte meg a világbajnoki címet, ami további önbizalmat adhat neki - nem mintha ilyen téren problémái lennének. A 2009-es szezon egyik legnagyobb esélyese.

hvg.hu Világ

David Coulthard

A jelenlegi Forma-1-es mezőny nagy öregje, 14 éve versenyzik a legrangosabb autós sorozatban. Pályafutása csúcsa a McLarennél töltött éveire esik, ezt szeretné megismételni jelenlegi csapatánál. Nem a leggyorsabb, viszont a tapasztalatainak köszönhetően az egyik legrutinosabb pilóta. F1-es pályafutása lassan véget ér, de egyelőre biztos tagja az osztrák istállónak, és fontos pontokat szerez majd a csapatnak.

hvg.hu Világ

Sebastien Bourdais

Bár versenyzői előélete impozáns volt, tavaly nagyon eltűnt csapattársa, Sebastian Vettel árnyékában. Sokáig kérdéses volt idei szerződése, de a német pilóta távozása után a Toro Rosso vezetői úgy döntöttek, újabb esélyt adnak Bourdais-nak. Ha idén Buemi is jobb lesz nála, akkor viszont könnyen lehet, hogy karrierje utolsó Forma-1-es idényének fut neki 2009-ben.

hvg.hu Sport

Felipe Massa

Felipa Massa tavalyi világbajnoki címe egyetlen ponton és pár másodpercen múlt csak, nem csoda, hogy az interlagosi szezonzáró futam dobogójának tetején a könnyeivel küszködött. Megbízható teljesítményt nyújt a Ferrarinál, 2008-ban pedig a csapaton belül teljesen egyenjogúvá vált a favoritnak tartott Kimi Räikkönennel. Massa idén már az egyik fő esélyesként vág neki a szezonnak.

hvg.hu Világ

Sebastian Vettel

A Toro Rossónál nehézkesen indult be a karriere, hogy aztán mindennél gyorsabb száguldásba kezdjen. 2008-ban megszerezte első futamgyőzelmét a Toro Rossóval, ezzel pedig olyannyira kivívta a szakma elismerését, hogy sokan Michael Schumacher lehetséges utódjaként kezdték emlegetni a tehetséges fiatal pilótát. Pletykák szerint a Red Bulltól a Ferrarihoz vezet majd az útja.

hvg.hu Világ

Rubens Barrichello

Barrichello jövője sokáig kérdéses volt a 2009-es szezon előtt, hiszen azt se lehetett tudni, a Honda egyáltalán megmenekül-e. Csapatfőnökének, Ross Brawn-nak köszönhetően végül az istálló és a rutinos brazil pilóta is folytathatja Forma-1-es pályafutását. A Brawn GP autói ráadásul kellemes meglepetésként a tesztidőszak egyik leggyorsabbjainak bizonyultak.

hvg.hu Világ

Anthony Davidson

2002-ben mutatkozott be a Hungaroringen, majd két évig a BAR (később Honda) csapatánál volt tesztpilóta. Mivel a japán gyári istálló a Super Agurinak is motorbeszállítója, nyomására a kisebbik istálló beültette Davidsont az egyik autójába. Év elején az SA-nál pénzügyi gondok miatt fizetős pilótát akartak a helyére ültetni, de a Honda nyomására megúszta és maradt. Nem sokáig, a csapat négy futam után kiszállt a Forma-1-ből, vele pedig a pilóta is.

hvg.hu Világ

Williams

A csapat nem sokkal megalakulása után már hatalmas sikert ünnepelhetett el az 1980-as konstruktőri és egyéni világbajoni cím megszerzésével. Az istálló 1992-ben emelkedett a csúcsra Nigel Mansellel, aki a Williams leghűségesebb pilótájának bizonyult. Több mint tíz éve nyertek vb-címet utoljára, most azonban Nico Rosberg megszerzésével - akit megtartani még nehezebb lesz - újra sikerülhet felzárkózni az élmezőnyhöz.

hvg.hu Világ

BMW Sauber

Az istálló 2006-ba alakult a nagy múltú BMW és a Sauber összevonásából. A csapat első Forma-1-es idényében a cél a dobogós konstruktőri helyezés volt. Ezt sikerült is kiharcolni, a McLaren kizárása pedig a második helyre röpítette őket. Idén már magasabbra helyezték a lécet, és az első versenyek után úgy tűnik, akár még a vártnál is eredményesebb idényt zárhatnak.

hvg.hu Világ

Ferrari

A maranellói központú olasz csapat nemcsak a legrégibb, de egyben a legnépszerűbb csapat is a Formula-1 világában. Tizenöt konstruktőri világbajnoki címükkel vezetik a sportág örökranglistáját, a klub legeredményesebb korszaka minden bizonnyal az istállóval öt világbajnoki címet szerzett Michael Schmacher és Jean Todt nevéhez köthető.

hvg.hu Világ

Toro Rosso

2005-ben a Red Bull felvásárolta a Minardit, hogy egy második számú csapatot hozzon létre a fiatal tehetségeknek. A tavalyi botrány óta azonban két istálló nem használhatja egyben az egyben ugyanazt a kasztnit. Bár a pilóták tehetségesek, és minden bizonnyal poontokat is szereznek majd, a Toro Rosso várhatóan továbbra is marad gyenge középcsapat.

hvg.hu Világ

Honda

Az istálló előbb szerepelt a Forma-1-ben, mint kezdett személygékocsikat gyártani. A vállalkozás azonban nem bizonyult sikeresnek, és 1968-ban ki is szálltak a küzdelemből - egészen 2006-ig. Az addig eltelt időben - kisebb szünetekkel - motorbeszállítóként tevékenykedtek. A tavalyi szezonban a csapat maga alatt teljesített, idén Ross Brawn érkezésével elkezdődhet az érdemi munka. Az biztos, hogy a Honda idén előkelőbb helyen végez.

hvg.hu Világ

Force India

A csapat újoncként indul a Forma-1-ben, bár korábban már (1991-től) Jordan, Midland és Spyker nevek alatt is versenyzett. Vijay Mallya indiai tulajdonos a jelek szerint hosszabb távra tervez elődeinél, hiszen korábban a Toyotát támogatta, és deklaráltan komolyan veszi a szerepét. A csapat várhatóan a mezőny végén kullog majd, de végre kezdetét veheti a lassú építkezés és tapasztalatgyűjtés.

hvg.hu Sport

A 2008-as világbajnokság állása

A 2007-es világbajnoki küzdelmet a finn Kimi Räikkönen nyerte – vagy a brit Lewis Hamilton veszítette el. A Brazil Nagydíjon – a sorozat utolsó futamán – a Ferrari pilótája nemcsak a győzelmet szerezte meg, de riválisai pont úgy futottak célba a versenyben, hogy a végelszámolásnál a Jégember mögött végezzenek. Idén a két fő esélyesen kívül a vb-címre érdemben pályázhat Felipe Massa (Ferrari), Robert Kubica és Nick Heidfeld (mindkettő BMW Sauber) is.

hvg.hu Világ

Super Aguri

A legkisebb kiscsapat. Nemcsak azért, mert sokáig a Forma-1 legszegényebb csapatának számított, hanem mert a motorszállító Honda is kihátrált mögüle. A Magna Grouppal kötött szerződés idén biztosítja az anyagi hátteret, a gyári japán istálló pedig a motort. Bár szó volt egy fizetős pilóta alkalmazásáról is, Davidson végül maradt az istállónál. A pénzügyi nehézségek miatt a csapat az első négy verseny után kénytelen volt kiszállni a Forma-1 2008-as küzdelmeiből.

hvg.hu Sport

Csapatok és pilóták, 2008

2008-as idényben érezhető a változás a pilótákat illetően. Távozott a spanyol Hector Faubel (Bancaja Aspar), a cseh Lukas Pesek (Valsir Seedorf Derbi) és az olasz Mattia Pasini (Polaris World), ugyanakkor az élmezőnyhöz zárkózott fel Simone Corsi, Sergio Gadea és Mike Di Meglio. Az "öregek" mellett feltűnt Stefan Bradl, Scott Redding és Bradley Smith, így a küzdelem a tavalyihoz hasonlóan izgalmasnak ígérkezik.

hvg.hu Világ

Toyota

Bár a Toyota csapatként csak 2002-től résztvevője a Száguldó Cirkusznak, motorbeszállítóként már korábban feltűnt. Nagy terveik vannak a jövőre nézve, s mivel anyagilag biztos lábakon álló istállóról van szó, van is esély ezek elérésre. A Toyota egyelőre azonban erős középcsapat, idén elsősorban a tapasztalt Jarno Trullitól számíthatunk bíztató eredményekre.

hvg.hu Világ

McLaren-Mercedes

A Száguldó Cirkusz történetének második legeredményesebb csapata nyolc konstruktőri és tizenegy egyéni világbajnoki elsőséget számlál. A tavalyi év jól alakult volna a bajnokesélyes istálló számára, ha ki nem robban a kémbotrány, miszerint Ferraris adatokat találtak a csapat dolgozóinál. Pontjaikat elvették, majd izgalmas versenyben pilótáik is elbukták az egyéni vb-címet.

hvg.hu Világ

Renault

A Renault 1977-ben, motorbeszállítóként 1983-ban debütált a Forma-1-ben, de a csapat 1985-ben kiszállt a sorozatból. 2001-ben felvásárolta a Benettont, majd visszatért. 2005-ben és egy évvel később korábbi tesztpilótája, Fernando Alonso vezetésével egyéni és konstruktőri világbajnoki címet is szereztek. A spanyol pilóta 2007-es távozásával a franciák a középmezőnybe estek vissza, és ezen várhatóan Alonso idei visszatérése sem segít.


A címlapról ajánljuk