szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Folytatódik a japán exodus: a Kawasaki múlt hét végén bejelentette, kiszáll a MotoGP sorozatból. A 2009-es gyorsaságimotoros Magyar Nagydíjat nem fenyegeti veszély, a turisták távolmaradásától azonban lehet tartani a válság miatt.


A pénzügyi válság elmélyülését követően néhány héten belül kiderült, hogy a krízis, s az azt követő várható recesszió a különböző sportágak közül a technikai sportokat érinti a legérzékenyebben. Ezekbe ugyanis a járműipar pumpálja a legtöbb pénzt, ám ennek a kereslet rohamos visszaesése miatt igencsak meg kell húznia a következő hónapokban a nadrágszíjat. Az autó- és motorgyártók marketingkiadásaikon is próbálnak takarékoskodni, mivel pedig a technikai sportok szponzorálása hatalmas összeget emészt fel, logikus lépésnek tűnik a támogatás szüneteltetése.

Elszállnak
© AP
Az első fecske a Honda volt, amely az egész világot megdöbbentette decemberben, amikor is bejelentette: kiszáll a Forma-1-ből. A Hondát a ralisportból kilépő Subaru és a Suzuki követte, a múlt hét végén pedig az is kiderült, hogy a válság a MotoGP sorozatot sem hagyja érintetlenül. A nemzetközi sajtóban csak "japán exodusként" emlegetett folyamatot a Kawasaki tetézte, amely pénteken megerősítette: 2009-ben nem lesznek ott a világ második legnézettebb versenysportsorozatának számító gyorsaságimotoros-világbajnokság áprilisi rajtjánál Katarban.

A Kawasaki természetesen a gazdasági válsággal indokolta a MotoGP-ből való távozást: a cég forgalma már az elmúlt hónapokban is csökkent az Egyesült Államokban, illetve Európában. A döntésben ugyanakkor feltehetőleg szerepet játszott, hogy a Hondához hasonlóan a Kawasaki sem halmozott sikert sikerre. A motorgyártó öt éve szerepel a legfelső kategóriában a gyorsaságimotoros-világbajnokságon, futamgyőzelmet azonban nem szereztek, sőt, az előző szezonban dobogós helyezésig sem jutottak. Pedig a Kawasaki hatalmas összeget ölt a sportágba: a japán gyártó csapatának éves költségvetése 4 milliárd jen (mintegy 44 millió dollár) volt, amivel korántsem számított a legszegényebb teamnek.

A Kawasaki gondjai nem érintik jól a MotoGP-t, de a sorozat egészére nincsenek hatással: természetesen a világbajnokság a japán gyártó nélkül is elrajtol, ami pedig hazánk szempontjából talán a legfontosabb, hogy szeptember 20-án a Balatonringen megrendezik az első Magyar Nagydíjat. Ehhez persze mindenekelőtt meg kell épülnie a létesítménynek. A hvg.hu úgy tudja, hogy bár a hideg nem segíti a kivitelezést, a versenypálya előkészületei a meghatározott ütemben haladnak. Az engedélyeztetés időben megtörtént, s bár a ring építéséhez még nem kezdtek hozzá, zajlanak az építkezés előfeltételéül szabott csatornázási munkálatok, s ha minden a terv szerint halad, február elején-közepén az aszfaltcsík kivitelezéséhez is hozzáláthatnak. A pálya augusztusra készül el, s a beruházás összértéke a kivitelező Sedesa korábbi tájékoztatása szerint megközelíti a 80 millió eurót. A spanyol vállalat ebből egy 4,65 kilométer hosszú ringet épít a Balaton délnyugati részén, Keszthelytől 20 kilométerre, Sávoly közelében, a pálya befogadóképessége 100 ezer fő lesz.

A Magyar Nagydíj szempontjából a legfontosabb kérdés, hogy sikerül-e megtölteni a lelátókat. Recessziós időszakban ugyanis nemcsak a tartós fogyasztási cikkek iránti kereslet esik vissza, a válságot többek közt a turizmus is megsínyli. Éppen ezért könnyen elképzelhető, hogy a külföldi rajongók a korábbi évekre jellemzőnél kisebb számban zarándokolnak majd el a világot bejáró MotoGP sorozat különböző helyszíneire, ez pedig természetszerűleg a helyíni nézők számának visszaeséséhez vezethet.

Más kérdés, hogy itthon a promótereknek nagy valószínűség szerint nem kell aggódniuk a jegyárbevétel miatt, Talmácsi Gábor sikereinek köszönhetően ugyanis Magyarországon is hatalmas rajongótábora van a MotoGP-nek, azaz feltehetőleg a hazai szurkolók is meg tudják tölteni a lelátókat. Nem mindenkinek jó azonban, ha kizárólag magyarok látogatnak ki a futamra. A magyar államnak – amely egyébként a jogdíj kifizetése révén jelentős (feltehetőleg 100 milliós nagyságrendű összeggel) támogatja a nagydíjat – csak akkor származik plusz (adó)bevétele a Balatonringen rendezett versenyből, ha külföldiek is érkeznek Magyarországra. Az állam szempontjából az ugyanis lényegtelen, hogy a magyar fogyasztó Debrecenben, Pesten vagy éppen Sávolyban költi el forintjait, s fizeti az áfát, a jövedéki adót stb. A határokon túlról érkező rajongók fogyasztása esetében ugyanakkor nem mindegy, hogy azután az olasz, a német, a cseh vagy éppen a magyar állam kapja meg az adóbevételeket.

Jandó Zoltán

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!