szerző:
Dénes Ferenc

Az év, de talán az elmúlt évek legnagyobb figyelemmel követett futballgazdasági fejleménye a brazil Neymar da Silva Santos Júnior átigazolása az FC Barcelonától a Paris Saint-Germain FC-be. A kiemelt figyelem oka elsősorban az átigazolási összeg, ami a hírek szerint legalább 220 millió euró, és mondanunk sem kell, világcsúcs.

Köznapi, értsd futballszurkolói gondolkodással érthetetlen, ami történik, hiszen a legendás Messi–Suarez–Neymar (elterjedt rövidítéssel: MSN) barcelonai csatársort már most vitán felül a legjobbak közé sorolja a futball-történetírás. A katalán csapattal szinte mindent megnyert a brazil csillag, amit klubszinten labdarúgó megnyerhet Európában. 186 barcelonai mérkőzésén 105 gólt rúgott, kevesebb mérkőzésen érte el a 100 rúgott gólt, mint a klubikon Lionel Messi. Úgy tűnt, minden adott, hogy Barcelonából lépjen be a Futball Hallhatatlanok Csarnokába.

Mi készteti a világ egyik legjobbjának tartott, 25 éves labdarúgót, hogy távozzon a világ egyik legnagyobb, az utóbbi évtized legeredményesebb klubjától? A válasz nyilván összetett, és a lehetséges okok elemzése bepillantást enged a modern futballüzlet korántsem apácazárda világába.

Az vagy, aki vagy

Neymar Jr. 2013-ban a Santos FC-ből szerződött a Barcelonába, hivatalosan 57 millió euró körüli összegért. Hogy tényleg mennyi is volt az annyi, pontosan senki nem tudja, pedig például a spanyol adóhatóság nagyon szeretné – vizsgálja is az üzletmenetet évek óta, merthogy adócsalást gyanítnak a fináncok. Mondjuk az adókkal játszott „itt a piros, hol a piros” nem brazilikum, az argentin Messit nemrég mosták ki hasonló vádak alól, a napokban a portugál Cristiano Ronaldónak volt jelenése ez ügyben spanyol bíróság előtt, felkészül a honfitárs, José Mourinho.

Négy éve a tiki-taka futballt tökélyre fejlesztő csapathoz érkezett a brazil. A labdatartó, rövid passzos játékra alapozó, abból gyors kiugratásokkal, egyéni megoldásokkal operáló játékstílus – a látszattal ellentétben – nem cirkuszi látványosság, bár kétségtelenül igen látványos, hanem nagyon is racionális csapatmunka. Csak a legritkább esetben jam session, alapvetően tudatos, összehangolt „zenekari” teljesítmény. És a barcelonai orkesztrában – a pályán és az öltözőben – egyértelműen és megkérdőjelezhetetlenül Lionel Messi a karnagy. Neymar tökéletesen illet a csapatba, de a hírek szerint nehezen fogadta el az első/másodhegedűs szerepét. Az ő játékát nézve gyakran volt olyan érzése a nem Barca-rajongónak, hogy egy-egy csel, megoldás öncélú, nem feltétlenül a csapatérdeket szolgálja, a játékosról, nem a csapatról szól. Neymar Neymar akar lenni, nem Messi-utód és örökös. Ha vannak személyes indokok a távozás körül, akkor ez állhat a középpontban, mert egyébként a más játékostársakkal, edzőkkel kialakuló öltözői és magánéleti konfliktusok többé-kevésbé természetesnek tekintendők, csak pöttyös borítójú lányregényekben örökbari minden kerettag a kedvenc csapatunkban.

Az üzlet az üzlet

A Messi árnyékából való kilépés azonban nem csak, és többek véleményével egyetértve, nem elsősorban szeszély – komoly üzleti megfontolások állhatnak mögötte. („Ez nem személyes. Ez szigorúan üzlet.” – jut eszünkbe A Keresztapa című film.)

Neymar Jr. a David Beckhammel kezdődő új futballvilágsztár nemzedékhez tartozik. Azok közé, akik személyükhöz, nevükhöz kapcsolódóan globális márkát építettek. A Forbes magazin becslése szerint 2017-ben a világ legjobban kereső hírességei között 71. helyezett a 37 millió dolláros jövedelmével. A labdarúgók közül csak Ronaldo és Messi keres nála többet, de Neymar az egyetlen aktív futballista a világon, akinek a jövedelemszerkezetében a reklám/szponzoráció/endorsement marketing bevételek összességükben meghaladják a labdarúgói keresetéből származó bevételeit. Olyan vállalatok állnak mögötte, mint a Nike – az egyetlen futballista, akinek saját márkája van a Nike Air Jordan kollekcióban –, a Gillette, a Panasonic vagy a Beats by Dre. Márpedig ezen – és a reménybeli többi – cégek számára vonzóbb és értékesebb, ha üzleti partnerük nem a „Messi & Co.” csapatában játszik, hanem ő a névadó: „Neymar Jr. & Co.”. Párizsban emberi számítások szerint ez így lesz.

Természetesen a Paris Saint-Germain FC számára is óriási üzlet, ha hozzájuk igazol Neymar. 2011-ben a Qatar Sports Investments azzal a szándékkal vásárolta meg a klubot, hogy a világ vezető sportmárkáját építse belőle. 2013-2016 között megszakítás nélkül négyszer nyertek francia bajnoki címet, bár idén a második helyre szorultak a Monaco mögött. A nagy áttörés azonban nem sikerült, a Bajnokok Ligájában a negyeddöntőkben rendre alulmaradtak, idén pedig már a legjobb 16 között búcsúztak. Neymar Jr. érkezése változtathat a helyzeten, előbbre juthatnak. És Neymar érkezése vélhetőleg a pénztáraknál is jelentkezni fog, bár a bevételnövekedés eddig is impozáns volt: az a csapat, amelyik a Deloitte kimutatása szerint a 2010/11-es szezon 100 millió euró alatti bevételével a TOP30-ba se fért be, 2015/16-ban már a 6. legnagyobb bevételű európai klubbá vált, 521 millió euróval.

A politika meg politika

Több elemző szerint az átigazolás katari szála jelentőséggel bír. Katar nehéz külpolitikai helyzetben van, korábbi arab szövetségesei közül Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek, Bahrein, Egyiptom és még négy ország blokád alá vonták. Ebben a helyzetben azt remélik, hogy a futballtörténet legnagyobb összegű átigazolása elveheti a figyelmet a főleg Szaúd-Arábia által hangoztatott Katarral szembeni negatív állításokról. Nemcsak az országon belül mutat erőt, de kifelé is demonstrálja, Katar ura a helyzetnek. Nem elhanyagolhatóak az országimázs-szempontok sem: a népes PSG szurkolótábor nyilván rokonszenvesebbnek látja majd a katari rezsimet, ha tényleg Bajnokok Ligáját nyer a csapat, kedvezőbb lehet a francia légkör az ország számára. Ez többet érhet egy misénél…

A katari állam nemcsak a párizsi csapat mögött áll, a Barcelona FC életében is jelen van: 2013-2017 között a Qatar Airways volt a katalán klub mezszponzora, talán nem függetlenül attól a támogatástól, amit a Barcelona és személyesen Pep Guardiola nyújtott a katari sikeres 2022-es világbajnoki rendezési pályázathoz. Márpedig ez eléggé kérdésessé teszi, mennyire lesznek harciasak a katalánok, akik most az ígérik, az UEFA-hoz fordulnak, ha valóban megköttetik az üzlet. Ugyanis 222 millió eurót „kicsengetni” az UEFA által bevezetett pénzügyi szabályzók óta nem könnyű, hiszen az európai szövetség a bevételekhez, a kiegyensúlyozott költségvetéshez köti az elkölthető pénzek nagyságát. Ezt kijátszani mindenképpen valami trükk kell, ezt igazán jól tudják Barcelonában.

A vizsgálódást már csak azért se kéne forszírozni, mert hátha valamelyik bolond vizsgáló embernek esetleg eszébe jut azt a kérdést is feltenni, vajon a mostani átigazolásnak van-e köze ahhoz, hogy 2017. március 8-án az UEFA Bajnokok Ligája nyolcaddöntőjének második mérkőzésén az addig a meccset és a párharcot uraló katari tulajdonú Paris Saint-Germain az utolsó 7 percben három gólt kapott a katariak által szponzorált Barcelonától, és ezzel kiesett a további küzdelmekből?

Minek fölöslegesen vizsgálódni? Nem függ össze semmi semmivel.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!