szerző:
Palotai Nándor

Don Rükverc mellett a DisznóBOT és a ZserNYÁK névre hallgató robotautó is felbukkant szombaton a BME RobonAUT versenyén. Valamelyik jármű tényleg csak bukkant, mintsem biztosan haladt előre, de a hangulat minden csapatnál remek volt.

Idén már hatodik alkalommal rendezték meg szombat délelőtt, a BME Q épületében a RobonAUT versenyt, ahol az ifjú mérnökök krémje önjáró robotautók fejlesztésében méri össze tudását. A Műegyetem Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékének docense, Dr. Tevesz Gábor által gründolt RobonAUT verseny első, 2010-es eseményén még önműködő minimarkolók játszották a főszerepet, a klasszikus autós feladatok 2011-től kezdve lettek központi elemei a megmérettetésnek.

A flúgos futam

Idén 17 csapat nevezett, az induláshoz azonban a robotoknak részt kellett vennie egy előzetes ügyességi, illetve gyorsasági kvalifikáción, tehát amelyik csapatnak legalább egyszer nem volt képes végigmenni a robotja a pályán, az nem is indulhatott. Így a szombati versenynapra már csak 11 robot maradt.

A feladatok egyik felét az ügyességi pályák teljesítése jelentette, itt az akadályok nagyobb része a hétköznapi forgalmi helyzetekre reagált: volt szlalom, sávváltás, elsőbbségadás a zebrán átkelő csibének, illetve pluszpontokért még parkolás is. A második részben a csapatok járgányainak egy gyorsasági pályán kellett végigmenni, miután egy felvezetőkör erejéig biztonságos távolságot tartva követték a (szintén önműködő) biztonsági autót.

 

A versenyző csapatok és autóik egyébként nem csak szakmai hozzáértésről, de humorérzékről is árulkodtak, hiszen az önjáró négykerekűek a lehető legváltozatosabb kasznival büszkélkedhettek: a MazsolAUT csapat például egy nagy darab mazsolát indított a pályán, míg a végül harmadikként végzett Don Rükverc nőcsapat egy folyamatosan hátrafelé tolató autót épített, melyet a Futurama sorozatból ismert, részeges és meglehetősen mizantróp robot, Bender vezetett. A matematikus után némi mérnöki öniróniával Routh Kiskacsának hívott csapat járműve az előzőekre is jócskán rátett: a jármű lényegében egy nagy gengszterrapper kacsa volt, melynek a feje is mozgott, és ide-oda tekintgetve mérte fel a pályát egy-egy akadály előtt. Az elsőként végzett ZserNYÁK rendőrautója pedig minden sikeresen vett feladat után szirénázva gyorsított. Persze voltak akik ebből a szempontból inkább az ellenkultúrát képviselték: a végül tényleg másodikként befutott Második Helyezett csapat például csak egy öntapadós cetlivel „díszítette fel” az autóját, a FINNcsi tagjai pedig – hogy jó szájízzel versenyezhessenek –, dizájnelemként pillecukrokat celluxoztak a robotautóra.

Az ördög nem aludt, így a versenyzők sem

Murphy törvénye a versenyzőket sem kímélte: ami elromolhatott, az el is romlott. Az ügyességi pálya zebrás feladatánál, a Routh Kiskacsa szárnyas-mobilja például elsőre inkább elütötte a csibét, mintsem átengedte volna, később a gyorsasági szakaszon pedig hirtelen úgy elkezdett körbe-körbe pörögni, mintha csak egy békebeli technopartin verette volna. A ZserNYÁK autója a gyorsaságin frontálisan ütközött, a DisznóBOT pedig hátulról tolta meg a biztonsági autót. A FINNcsi csapat járműve még az előbbieknél is jobban megszívatta az alkotóit: gyakorlatilag el sem indult. A csapat tagjai azonban, ha technikai szempontból nem is tudtak most bizonyítani, tisztességben verhetetlenek: egy rivális meghibásodott akkumulátoráról értesülve, habozás nélkül rántották ki kocsijukból a sajátjukat, hogy segíthessenek a másik csapatnak. A RobonAUT 2015 Fair Play díja egyértelműen a FINNcsi tagjait illeti meg.

A megkérdezett csapatok egybehangzó beszámolói szerint az előző este átaludt órák száma nulla és kettő közé esett. Ugyan a távirányítós autókat a versenyzők már októberben megkapták, az átépítés, valamint a tesztelések folyamata még három emberre nézve is elképesztően sok munkát jelent, különösen vizsgaidőszakban, ráadásul a versenyzők egy tetemes része, főállás és egyetem mellett építette a járművét. Ennek megfelelően szinte általánosnak volt mondható az egyetemen éjszakázás, de a verseny előtti napokban, hetekben gyakran zúgott fel egy-egy kisautó az egyetemi termek között, vagy éppen éjjel a kollégiumok folyosóján.

A rendezvényről a későbbiekben további videókat a Budavári Schönherz Stúdió oldalán lehet majd megtekinteni, a végeredményt pedig itt lehet megnézni.