szerző:
MTI

Amerikai csillagászok előrejelzése szerint számítani kell arra, hogy a 2011-12-ben várható maximális naptevékenység meg fogja zavarni a globális helymeghatározó műholdrendszert (GPS), s ez fennakadásokat fog okozni a légi közlekedésben, illetve a többi, rohamosan növekvő számú GPS-alapú rendszerben, így sok riasztó- energiaellátó - és mobiltelefonos rendszerben .

A problémára Alessandro Cerruti (Cornell Egyetem) az amerikai Navigációs Intézet (Institute of Navigation) szeptember 28-i összejövetelén hívta fel a figyelmet, és kérdés részletei a "Space Weather" c. amerikai szakfolyóiratban is hamarosan olvashatók lesznek.

11 évente váltakoznak a ciklusok
© NASA


2005-ben a Cornell Egyetem frissen végzett hallgatója, Cerruti éppen a Puerto Rico-ban található Arecibo csillagvizsgáló egyik vevőkészülékével dolgozott, amikor meglepetésére hibázott a rendszer. Az egyetem villamosmérnöki karáról segítségül hívta Paul Kintner-t és kiderítették, hogy egy erős napkitörés okozta a zavart. A napkitörés miatti GPS hibát az amerikai központi repülésügyi hatóság (US Federal Aviation Administration, FAA) és a brazil légierő is észlelte.

A kutatók szerint a probléma azért nem tűnt fel eddig, mert a GPS rendszer világméretű elterjedésének idején alacsony volt a naptevékenység.

A Nap mágneses mezejének változása következtében a naptevékenység is ciklikusan változik, és nagyjából 11 évenként a legintenzívebb. A napkitörések idején elektromos töltésű részecskék nagy sebességgel ütköznek a Föld külső légkörébe, sarki fényt és geomágneses viharokat okozva. Becsapódásukkor erős rádiófrekvenciás zajimpulzusok is keletkeznek, és ezek épp a GPS által használt 1,2-1,6 gigaherzes frekvenciatartományban a legerősebbek. Normális körülmények között ez a rádió sáv igen csendes, így a műholdak igen gyenge jeleit is venni lehet.

A légi irányítók általában a GPS-re támaszkodnak, de ez a napkitörések idején várható 90 százalékos jelkiesés idején órákra működésképtelenné válhatnak. A gépek ugyan GPS nélkül is repülhetnek, de biztonsági okokból ilyenkor nagyobb távolságot kell tartani közöttük, ritkítani kell a fel és leszállásokat, s mindez késlelteti a járatokat.

Kintner szerint megoldás lenne a GPS jelek felerősítése, de ehhez át kellene tervezni a GPS műholdak hardver és szoftver elemeit - hívta fel rá a figyelmet a The New Scientist című angol tudományos folyóirat internetes kiadásában.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!