szerző:
hvg.hu

Az IBM Research kutatói azon fáradoznak, hogy a járművek információt cseréljenek az utakkal, más autókkal és a vezetőkkel, hogy csökkentsék a forgalmi dugókat és megelőzzék a baleseteket

A kék óriás bejelentette, hogy kutatást indított annak érdekében, hogy az autókat a forgalmat csökkentő és a baleseteket megelőző technológiákkal lehessen felszerelni.

Az IBM szakértői a járműbiztonsági és a vezetőt segítő technológiák terén kutakodnak. Ezek a technológiák képesek egymással és az úthálózattal információt cserélni, megfelelő korrekciós műveleteket végezni szükség esetén, és alapvető fontosságú visszajelzéseket biztosítani a vezetők számára, hogy segítsenek megelőzni a veszélyes helyzeteket.

Hasonlóan az automatikus váltókhoz, blokkolásgátló és sebességszabályozó rendszerekhez, a speciális járművezető-segítő technológiák is a vezető dolgát könnyítik meg azáltal, hogy elvégeznek egyes manuális műveleteket a bonyolult vezetési helyzetekben. Az intelligens jármű a környezetétől kapott információ alapján képes lesz reagálni a gyorsan változó helyzetekre, csakúgy, mintha „reflexei” lennének.

Az ilyen elektronikus „reflexek” gyorsabbak az emberi reakcióknál, és lehetővé teszik, hogy a járművek egymáshoz közelebb haladjanak az úton, javítsák a forgalmat, de a biztonság veszélyeztetése nélkül. Az emberek persze továbbra is jobbak maradnak a gépeknél az összetett helyzetek elemzésekor.

„Az elv az, hogy mindig a vezető az úr, de további információt kap a helyzetek megítéléséhez” – nyilatkozta az IBM haifai kutatólaborjában Dan Chevion a kísérleti kutatási projekt kezdeményezője.

Amikor az autó korrigáló műveletet hajt végre, a vezető kaphat visszajelzést, például megváltozik a gázpedál nyomása, vagy valamilyen erő-visszacsatolás jelentkezik a kormányon. A vezető ezen felül hallható és látható figyelmeztetéseket is kaphat. A járművek egymással és az úthálózattal is kommunikálnak, információt nyújtanak saját helyzetükről, műveleteikről, valamint a változó környezetről, tehát ha például csúszós utat vagy hirtelen torlódást észlelnek.

„Csak a nyugati világban félmilliárd autó van az utakon: nagyszerű lehetőség áll előttünk a forgalom jobb szabályozására és a torlódások csökkentésére” – jegyezte meg Chevion.

Az Egyesült Államokban az autóbalesetek költsége évi 230 milliárd dollárra, Európában pedig 160 milliárd euróra rúg – nem szólva a kórházi kezelések és halálesetek miatti traumákról. A közlekedési minisztériumok a világ minden országában szeretnék javítani ezeket a statisztikákat, ebben segíthetnek a reflexekkel felszerelt autók.

hvg.hu Tech

Elektronikus szemeket kapnak az új Lexusok

A Toyota luxusmárkájának autóiban nemsokára egy új típusú biztonsági berendezés vigyáz majd az utasok és nem utolsósorban a gyalogosok testi épségére. Az elektronikus szemek akár az autó előtt átszaladó állatokat is érzékelni tudják.