hvg.hu

Csillagászok bejelentése szerint olyan bolygót találtak, amely főleg vízből áll - írta a New York Times. Ám mielőtt még bárki túlzottan bizakodna a földön kívüli életben, azért nem lenne kellemes ott élni: körülbelül kétszáz fokos a hőmérséklet, és nemcsak vízgőz, hanem más gázok is terjengenek arrafelé.

A 200 fokos hőmérséklet egy hatalmas óceán felszínén mérhető a csillagászok szerint, ennek ellenére szerintük nagy lépést tettek egy valóban az élet kialakulására alkalmas bolygó felfedezése felé.

A most felfedezett bolygón egyébként elég sűrű ködben kéne létezniük az élőlényeknek: a túlhevült gőzök és gázok aligha kedveznek a fejlett intelligencia kialakulásának.

"Bár ez a bolygó aligha lakható, nem esik messze ettől a tartománytól" - nyilatkozta David Charbonneau, a Harvard-Smithsonian Center for Astrophysics kutatója. Charbonneau vezette azt a munkacsoportot, amelyik megtalálta az égitestet, amelyről a Nature folyóiratban számolnak be.

Geoffrey W. Marcy, a University of California, Berkeley kutatója szintén írt egy cikket erről a témáról a Nature-ben, és szerinte ez a felfedezés az eddigi legerősebb bizonyítékok egyike arra, hogy a Naprendszerünkön kívül egy távoli bolygón víz lehet, méghozzá majdnem olyan körülmények között, mint a Földön.

Az exobolygó 2,7-szerese a Föld méretének, tömege pedig 6,6-szor akkora. 38 óra alatt kerüli meg azt a halvány vörös - tehát viszonylag hideg - csillagot (GJ 1214), amely az Ophiuchus (Kígyótartó) csillagképben található. Ez a csillagkép 40 fényévnyire van tőlünk.