2012 a Tumblr éve lehet itthon

2012 a Tumblr éve lehet itthon

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

Viszonylag későn indult, mégis a világ egyik legnagyobb ingyenes blogszolgáltatójává vált a Tumblr. Pedig jogilag a copy-paste blogírás igencsak problematikus, és etikai kérdéseket is felvet.

Ossz meg mindent - ez a Tumblr, a végtelenül egyszerűen használható New York-i blogplatform elve. A szolgáltatás 2007-ben indult, viszonylag későn, ennek ellenére az USA-ban 2011-re hihetetlenül népszerű lett: jelenleg mintegy 38 millió blogot kezelnek a rendszerben, ezzel a világ egyik legnagyobb ingyenes blogszolgáltatója. Idén várhatóan itthon is szélesebb körben elterjed.

A Tumblr-bloggerek nem csak saját szövegeket és képeket publikálnak, hanem bármit, amit a neten találtak. A Facebook ehhez képest unalmas az alapítók szerint, akiket a Spiegel idéz.

Az Egyesült Államokban szinte minden amerikai lapnak van már Tumblre. A Newsweek volt az első, de mára a Life vagy a Times is használja a platformot. Saját anyagokat is publikálnak és idéznek abból is, amit találtak az interneten. A reblog funkcióval pillanatok alatt átemelhetnek a felhasználók képeket, videókat, szövegeket a saját Tumblr-blogjukba, automatikusan hivatkozik a rendszer a forrásra.

©

A copy-paste blogírásra alapuló szolgáltatás használata szigorúan jogi értelemben azonban sok esetben sérti a szerzői jogokat. A Tumblr-szabályok szerint viszont mindaddig, míg megjelöli a blogger a forrást (szerző + link), szabad ellopni a képeket. Sokan persze nem bánják, hogy a bloggerek újrahasznosítják például a fotóikat, mert ezzel is terjed az alkotásuk.

Mindazonáltal a copy-paste blogolás sokszor problematikus. A szövegeknél például előfordulhat, hogy a keresés során az eredeti írás nem, csak az átvétel jelenik meg.

A blog üzemeltetői a YouTube-modellt követik: a felhasználók szinte bármit publikálhatnak, amit csak akarnak, míg valaki be nem panaszolja őket. Ha ez megtörténik, gyorsan lépnek, és törlik például a vitatott képet.

A magyar Tumblr-közösséget eredetileg indexes újságírók és húszas éveikben járó egyetemisták alkották. Nekik legalább 500 követőjük van és átlagosan 2 éve van Tumblr-blogjuk. Érezhető azonban egy új hullám is, rengeteg friss és egyre fiatalabb felhasználóval - legalábbis egy pszichológushallgató tavaly nyáron publikált tanulmánya szerint. Egy átlagos magyar "tumbász" eszerint 24 éves, van Facebook-profilja, más közösségi oldalakon is aktív, és naponta egy-két órát a blogjával foglalkozik.

A blogokban megjelenik személyes (saját kép, fotó, videó), talált (nem saját, de nem is rebloggolt) és rebloggolt tartalom. A vizsgált Tumblr-blogok posztjai közül a rebloggolt tartalom fordult elő legnagyobb részben (49 százalék). Ezért a rengeteg egyforma poszt mellett muszáj valami egyedi hangvételt, kiemelkedőt alkotni. A kérdőív is rávilágított, hogy a felhasználók 64 százaléka izgatottan várja a posztja utáni visszajelzéseket, 83 százaléka pedig nagyon örül, ha új követője van. A tumbászok kapcsolata saját blogjukkal alapvetően a tartalommal való azonosulásra épül. 86 százalék szerint az általuk közzétett posztok összességében elárulnak valamit a személyiségükről.