szerző:
Gécs Dániel

A Marvel-filmek alighanem legjobb tulajdonságára épít egyik idei játékújdonságában a Telltale Games, amely a korábban dollár százmilliókat termelt, A galaxis őrzői című filmből készített – hogy is mondjuk – interaktív képregényt. De felveheti-e a versenyt egy pár gigabájtos program az utóbbi idők legnépszerűbb képregényadaptációjával?

Viszonylag ritka, hogy egy alapvetően jól sikerült mozifilmből készítenek videojátékot, és nem fordítva. Aktuális tesztalanyunk esetében viszont pontosan ez történt, A galaxis őrzői 2014-es premierjét követően ráadásul csaknem három esztendő telt el, mire a Marvel képregényeire épülő űreposzból végre játszható változat születhetett. Kérdés persze, hogy sajnos vagy szerencsére, de aggodalomra semmi ok, ezt a sok szempontból fontos információt is rögvest tudatjuk.

Másra tessék gondolni

A megvalósítással járó munkát napjaink legnagyobb, főként interaktív-képregényeiről elhíresült stúdiójára, a Telltale Games mögötti csapatra bízta a Marvel, amely korábban olyan alapanyagból készített sokak szerint maradandó tanmesét, mint a Walking Dead vagy a Wolf Among Us. Előbbi szinte maximális pontszámot, míg utóbbi az élvonaltól ugyan némileg lemaradva, de összességében így is rengeteg pozitív visszajelzést gyűjtött a játékkritikákkal foglalkozó fontosabb weboldalakon.

Marvel-válogatott. Van miből válogatni
©

De ugyancsak a Telltale keze munkájának gyümölcse a Trónok Harca, valamint Batman új(fajta) köntösben való tálalása – a stúdió munkássága nyomán mindkettőből készült konzolos és sajátos pc-s átirat is, ezek azonban inkább csalódást keltő darabokként vonultak be a játéktörténelem nem túl népszerű alkotásai közé.

Mindezek után a képregény és a mozi rajongói, no meg a játékosok is egyaránt epekedve várták, mit sikerül összehozni idén, főleg, hogy a hozzávalót ezúttal a Marvel biztosította. És milyen szerencse: a Telltale elgondolásában készült, egyébként öt részesre tervezett program első epizódja remek lett. A játékmenetet hangulatos poénok teszik színesebbé, ahogyan a látvánnyal és a zenei aláfestéssel sincs semmi probléma, valamennyi megfelelően moziváltozatúra sikeredett. Nem nagyon láttunk még olyan játékot, amelyikben a menüben lépegetve is jól el tud lenni az ember – ez itt minden különösebb erőlködés nélkül megy.

A kulcs: az interakció

Világmegváltó fejlesztői újdonságról persze szó nincs, csupán arról, hogy a Telltale már régóta ugyanazt a jól működő receptúrát alkalmazza: a stúdió által kiadott játékok közös jellemzője, hogy a cselekmény lényegesen nagyobb hangsúlyt kap bennük, ami a felhasználói interakciók révén válik egyre szövevényesebbé, érdekesebbé. A gyakorlatban mindezt úgy kell elképzelni, hogy a program alapból nem (csak bizonyos helyzetekben) biztosít szabad mozgást, de az egyes jelenetek közt haladva nem egyszer lehetőségünk adódik ilyen-olyan döntésekkel befolyásolni a történéseket – meg persze a majdani végkifejletet. Kicsit olyan, mintha a mozi egy némileg kibővített változatát kapnánk a pénzünkért cserébe, amibe kvázi rendezőként itt-ott belepiszkálhatunk, hogy a nekünk leginkább tetsző irányba haladjanak a dolgok.

©

Az egyes dialógusok során többféle válaszlehetőség közül választhatjuk ki a számunkra és a történet szempontjából egyaránt izgalmasnak tűnő opciót. Mellényúlni nem nagyon lehet, így minimális angoltudás nélkül, mondhatni, játszi könnyedséggel végigvihető a kaland. Az elhangzottakat ugyanakkor, pláne ha az adott karakternek nemtetsző visszajelzést adunk, a szereplők megjegyzik. Hogy ez mennyire jó vagy sem, maradjon nyitott kérdés, minden poént azért csak nem lövünk már le.

Ismerős arcok, helyek

Minthogy a kozmosz hírhedt bandájáról van szó, a jól ismert karakterek egytől egyig visszatértek, így Star-Lord, Drax, Gamora, Rocket, de még a válogatott szókinccsel rendelkező Groot is régi ismerősként üdvözöl bennünket. (A szereplők magyar megfelelőjét szándékosan hanyagoltuk, a cikk szerzője ugyanis a valahova volt legnagyobb filmes eretnekségként tartja számon Rocket lemordályozását. Az Űrlordnak nevezett valamit meg aztán végképp nem kívánja részletezni.)

©

De nem csak a világ megmentéséért küzdő gárda, hanem a történet negatív hangú játékosai is ugyanúgy feltűnnek a képernyőn. Az első, Tangled Up in Blue címmel megjelent epizódban például magával Thanosszal és az általa megszerzett relikvia esetleges rossz kezekbe kerülésének várható következményeivel kell szembenéznünk. Utóbbiból pedig bőven akad majd, ha hihetünk a készítők korábbi ígéretének. A bejárható helyszínek változatosak, de hát egy világegyetemet bejárni képes történet szempontjából ez talán alapvető elvárás. A fejlesztők szerencsére ezt is remekül adagolták: számos ismerős és eddig ismeretlen bolygón megfordulunk, ahogyan a csapat filmből ismert űrhajójának fedélzeten is eltöltünk majd néhány kellemes percet.

Ha már perc: minthogy a játék egyelőre csakis egyetlen epizódot kínál, a kaland nem teljes, így a végkifejlet is bizony várat még magára, az oda vezető utat pedig öt különálló történetként értékesíti majd a kiadó. (Lehetőségünk van persze a csomag teljes, egyösszegű megvásárlásra is, de a hátralévő epizódokat így sem fogjuk hamarabb kézhez kapni. Ilyen jellegű trükközés tehát nincs, a vételáron viszont spórolhatunk egy keveset).

©

Számunkra – mint egyetlen negatívum – kizárólag a szereplők hangja okozott némi csalódást, a szinkront ugyanis nem az eredeti színészgárda mondta fel. De ez még talán megbocsátható bűn, főleg, hogy az egésznek igazából egyetlen, annyira nem túl nehezen emészthető oka van: a májusban érkező folytatást tökéletesítették, ezért nem jutott idő a játékra.

Verdikt

A Telltale Games gondozásában készült, A galaxis őrzői című játék remek kikapcsolódást ígér azoknak is, akik mostanra csaknem kívülről fújják a hároméves sztori fontosabb mondanivalóit. Szintén kellemes pozitívum, hogy a Földről eltűnt/elvitt Peter valódi származásáról is megtudhatunk ezt-azt, amiben a filmben nemigen esett szó, eddig legalábbis. A telefonos/konzolos (netán mindkét platformot) előnyben részesítők számára jó hír, hogy a program nem csak PlayStation 4-re és Xbox One-ra jelent meg, hanem iPhone-okon, androidos telefonokon, sőt még windowsos mobilokon is játszható.

Mi a pc-s verzió alapján írtuk a kritikát, 10-ből 9 pontot szavaztunk meg neki a szinkronhangokat érintő, nem túl szimpatikus lépés miatt.

A többi játéktesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja és figyelje a hvg.hu Tech rovatának facebookos oldalát.