hvg.hu

A csillagászokat számos dolog tartja izgalomban, az elmúlt nyolc évben azonban egy, a mi galaxisunkból származó rejtélyes jelenség miatt törték a fejüket. 2009-ben ugyanis felfedezték, hogy a Tejútrendszer közepéből a legmagasabb energiaszinttel rendelkező fény, az úgynevezett gamma-sugárzás "szóródik" szét. Egy lehetséges válasz már körvonalazódni látszik.

A felfedezés óta eltelt nyolc évben a kutatók a Fermi gamma-sugár űrtávcső segítségével figyelték meg a galaxisunk magját, hogy kiderüljön, mi okozhatja a titokzatos sugárzást. A megfigyelés alapján arra jutottak, hogy a sugárzás pulzárokból, azaz nagy sebességgel forgó neutroncsillagokból érkezik – számolt be róla Gizmodo.

A kutatók először készítettek egy 400-as listát a Tejútrendszer közepén lévő égitestekről, amelyek a gamma-sugárzás lehetséges forrásai lehettek, majd ezt szűkítették le 66 pulzárra. Ezeket végül egy számítógépes szimuláció segítségével vizsgálták tovább, és az alapján úgy tűnik, valóban ezekből jön a titokzatos sugárzás.

Az eredmény azonban egyelőre még nem végleges, a csapat rádióteleszkóppal vizsgálja majd meg, hogy a pulzárok valóban pulzárok-e. Korábban felmerült, hogy esetleg a sötét anyagból jön-e a sugárzás, a legutóbbi kutatások szerint azonban ez nem lehet a forrás.