szerző:
hvg.hu

Míg egyfelől a YouTube a szólásszabadság egyik bástyája, éppen ezt a szabadságot használhatják ki a terroristák. Ideje volt, hogy lépjen a keresőóriás.

Sorra függesztették fel még márciusban hirdetéseiket a YouTube-on a világmárkák, miután reklámjaik esetenként szélsőséges tartalmak, gyűlöletbeszéd, terroristatoborzó videók mellé kerültek, s bevételt generáltak a klipek készítőinek. Persze nemcsak ezért jelentenek problémát az ilyesfajta videók, hanem azért is, mert rengeteg közülük a terrorizmust támogatja, segít a terroristáknak a toborzásban.

A bocsánatkérésen túl a Google most konkrét, négylépéses intézkedési tervvel állt elő az ilyesfajta tartalmakkal szemben. Ebben mind az emberi munkaerőt, mind a számítógépeket, a mesterséges intelligenciát is bevetné. Mindeközben együttműködik az ügyben a többi tech-óriással, beleértve a Facebookot, a Twittert, a Microsoftot.

Ilyen videó mellett senki sem szeretne hirdetni
©

A keresőóriás mindenekelőtt gépi tanulással edzett algoritmusokat vett be azért, hogy azonosítsa a terrorizmussal kapcsolatos tartalmakat. Ez igen fontos, hiszen az emberek képtelenek volnának minden egyes videót végignézni, ami felkerül a megosztóra. A mesterséges intelligencia egyébként még arra is képes, hogy megkülönböztesse az olyan, esetleg terrorista témájú tartalmakat, amelyek híradás céljából kerülnek fel.

Persze a számítógépek sem tévedhetetlenek, emberekre is mindenképpen szükség van. A Google megnöveli az alkalmazottak számát, sőt a mostaninál több független szakértőt is bevon a munkába. A harmadik lépcső kissé ellentmondásos, ebben ugyanis ki kellene szűrni azokat a gyűlöletalapú tartalmakat, amelyek nem sértik a szolgáltatás feltételeit, ilyen például egy kampánybeszéd. A Google viszont azt szeretné, hogy még ha kerül is reklám az ilyen videó mellé, az ne generáljon bevételt. Ezzel azonban még nincsen kihúzva a méregfog, hiszen sok hirdető egyáltalkán nem szeretne ilyen tartalmak mellett megjelenni. Emellett az ilyen videók mellett figyelmeztetés is megjelenne, s nem lehetne ajánlani ezeket, összességében később nehezebb is lesz rájuk találni.

A negyedik lépést átirányítási módszernek nevezi a Google. Ebben célzott hirdetéseket közvetítenének azok számára, akik terrorista tartalmú videókat keresnek, sőt még linkeket is kapnának antiterrorista tartalmú oldalakhoz, azaz egyfajta nevelő funkciót is hordozna ez a lépés. A Google egyelőre Európában fogja használni a négylépcsős módszert.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!