Balogh Csaba
Balogh Csaba

Világszerte tízmilliókat, de Magyarországon is 250 ezer embert érint a demencia. A közhiedelemmel szemben az “időskori elbutulás” néven is emlegetett jelenség egyáltalán nem természetes velejárója az öregedésnek. A betegséget nehéz diagnosztizálni, de tavaly nagyot léphettek előre a kutatások, idén pedig újabb jó év jöhet. Köszönhetően egy játéknak, és többek között sok magyar játékosnak.

Bő egy éve jelent meg a Deutsche Telekom memóriára és navigációs képességekre fókuszáló mobiljátéka, melyet azóta több mint 3 millió alkalommal töltöttek le a felhasználók. Egy Angry Birds-epizód letöltésszámával ez ugyan nem mérhető össze, de nem is feltétlen ez volt a cél: a Sea Hero Quest így is az egyik legnagyobb mobilos tudományos kísérlet lett. A Telekom és a játék elkészítésében aktívan részt vevő tudósok szerint az elöregedő társadalomban egyre többeket sújtó demencia kutatásában az eddigi legnagyobb kísérlet 599 önkéntessel zajlott, így a milliós letöltésszám több nagyságrenddel nagyobb mintát jelent. A felhasználók által játékkal töltött idő 12 ezer évnyi hagyományos laboratóriumi kutatást váltott ki – hangzott el a Deutsche Telekom keddi berlini eseményén elhangzott:

Mivel ez a szám meglehetősen nagy, rögtön adódik a kérdés, hogy milyen praktikus hasznos sikerült húzni egy ekkora adattömegből. A Kelet-Angliai Egyetem demenciakutatásért felelős professzora, Michael Hornberger néhány konkét eredményt is említett. Az egyik ilyen, hogy a férfiak és a nők navigációs stratégiái között valóban vannak különbségek. A tudós a közkeletű női-férfi előítéletre utalva annyit mondott: egyik nem sem rosszabb tájékozódásban, egyszerűen másként próbál eredményre jutni.

©

A másik eredmény meglehetősen rosszul hangzik: az adatok elemzésével a kutató rájöttek, hogy a tájékozódási képesség az általánosan hittnél jóval hamarabb, már 19 éves korban romlásnak indul. Ez persze nem azt jelenti, hogy 20 évesen már senki nem tud tájékozódni: a képesség egyénileg eltérő sebességgel, fokozatosan romlik. Az azonban, hogy valaki gyakran teljesen megzavarodjon, egyáltalán nem a természetes öregedés jele – a demencia nem szükséges velejáró, hanem egy betegség. Akit érint, az egy idő után már a saját lakóházában sem feltétlen talál el egyik helyiségből a másikba.

A tudósok jelenleg azon dolgoznak, hogyan lehetne bizonyos jelekből minél előbb diagnosztizálni a demenciát. Hornberger szerint mivel a betegség kezdeti fázisában az orvosoknak kihívást jelent elkülöníteni, hogy az öregedés természetes jeleivel állnak szemben vagy demenciával, ezért van szükség minél többféle támpontra – és pont ebben nyújt hasznos segítséget a mobiljátékkal szerzett rengeteg (anonim) kísérleti adat.

A cél az egyszerű, otthoni diagnózis

A berlini sajtótalálkozót azonban elsősorban nem a tavalyi játék eredményeinek publikálása miatt hívták össze, hanem hogy bejelentsék: elkészült a Sea Hero Quest új, VR jelzésű kiadása, amely már a virtuális valóság felhasználásával próbál a játékmenet során tudományosan hasznosítható eredményeket begyűjteni. Hans-Christian Schwingen, a Deutsche Telekom márkáért felelős vezérigazgató-helyettese elmondta, arra számítanak a VR platformmal a játékból még jobb, nagyobb pontosságú diagnosztikai eszköz válhat. Merthogy a cél éppen ez, egy olyan, lehető legpontosabb otthoni, bárki által elérhető módszert/eszközt találni, mellyel a lehető leghamarabb – a jelenleginél jóval korábban – szűrni tudják a szakemberek a demenciát.

A demenciakutató Michael Hornbergernek is nagy reményei vannak a VR-rel kapcsolatban, de azt is hozzátette, hogy várhatóan itt nem áll meg a projekt. Ha sikerült egy, a kórházak mellett otthon is egyszerűen használható, diagnosztikai módszert találni, azután olyan szoftvereknek kell jönnie, amelyek a kezelésben segítenek. Itt jöhet majd szóba például az AR is.

Maga a Sea Hero Quest mobiljátékot továbbra is letölthető telefonokra is, már 2 percnyi játékkal fontos adatokhoz juttathatjuk a kutatókat. Aki a VR verziót szeretné, annak egy Samsung Gear VR headsetre és az azzal kompatibilis Samsung telefonra lesz szüksége, azzal játszhat az Oculus Store-ból ingyen letölthető tudományos, de közben azért szórakoztató játékkal.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!