hvg.hu

Nem csak az arcát, a nevét is nagyon kevesen ismerik annak a tudósnak, aki munkássága pedig tízmilliók életére komoly hatással van. Akinek előfordult már daganatos megbetegedés a családjában, az szinte biztos, hogy sokat köszönhet Dr. Asima Chatterjee-nek.

100 évvel ezelőtt éppen ezen a napon született az az északkelet-indiai Kalkuttában Asima Chatterjee. A huszas-harmincas években szinte elképzelhetetlen volt Indiában, hogy egy nő kémiai tudományokkal foglalkozzon. Sejthető tehát, hogy szenzációszámba ment az, hogy a szerves kémiával foglalkozó Chatterjee nem csak lediplomázott, de még doktori fokozatot is szerzett belőle – az első nőként Indiában.

Az igazán említésre méltó dolgok azonban csak ezután kezdődtek. A növényi származékok orvosi felhasználhatóságát tanulmányozva Chatterjee több fontos felfedezést is tett. Munkássága hozzájárult többek között az epilepszia és a malária kezelésében használt gyógyszerek kifejlesztéséhez. Legfontosabb tudományos eredményeként azonban nem ezt, hanem a vinca alkaloidok terén végzett kutatásait tartják számon. Ezeket ma is haszálják a kemoterápia során, a rákos sejtek osztódásának lassítására.