szerző:
MTI / hvg.hu

Egyre több előfizetőnek okoznak anyagi kárt a csaló reklámok, melyek látszólag antivírus alkalmazást reklámoznak. Néhány érintés után emelt díjas sms-el lehet letölteni őket – de kár. Hasznos program nem kerül a telefonra, viszont onnantól rendszeresen jönnek majd a sokba kerülő emelt díjas üzenetek.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság három esetben rendelte már el olyan emelt díjas telefonszám felfüggesztését, amellyel vírusirtós csalásokat követtek el – mondta Karl Károly, az NMHH hírközlés-felügyeleti főosztályvezetője egy háttérbeszélgetésen. Az eddig felfüggesztett három szám 11 tartalomszolgáltató legalább ennyi különböző szolgáltatásához biztosított hozzáférést.

Az összes érintett magyar távközlési szolgáltatót, melyek hálózatán felbukkantak a csalások, részletes adatközlésre kötelezték, illetve az első körben látótérbe került DIMOCO nevű, ausztriai székhelyű tartalomszolgáltatót is.

Karl Károly közölte: az eddig érintett 11 tartalomszolgáltató Magyarországtól Olaszországon át Szingapúrig változatos székhelyeken található, ők a tartalom előállítói. A szabályozás alapján ezeknek a vállalkozásoknak a szolgáltatók által közzétett listákon, a ténylegesen nyújtott szolgáltatásokkal kellene szerepelniük, és a megjelölt ügyfélszolgálatokon elérhetőnek lenniük. Mivel ezek nem valódiak, a hatóság a telefonszolgáltatókon kéri számon az üzletszerű csalásnak látszó tevékenységet – ami kissé furcsán hangzik, hiszen a csalást a tartalomszolgáltatók követik el, nem a telefonos cégek.

Elvileg automatikusan tiltják

A figyelmetlen előfizetőknek néhány rossz érintés után folyamatosan fizetniük kell, ugyanis nem az emelt díjas sms küldésével, hanem annak későbbi többszöri fogadása után terhelődnek költségek a telefonszámlájukra. Az NMHH felhívja a figyelmet arra, hogy ennek elkerüléséhez az emelt díjas üzenetek fogadásának (!) ingyenes letiltását kell kérni a telefonszolgáltatótól. Érdekesség, hogy az akkor még NHH-ként működő hatóság még 2010-ben elrendelte mindhárom szolgáltatónál, hogy minden előfizetőnél automatikusan kapcsolják be a tiltást. A Telekom rögtön eleget is tett a határozatnak, a Telenor és a Vodafone viszont első körben bíróságon támadták meg azt, pár héttel később azonban ők is bevezették a tiltást. Ennek fényében érdekes, hogy egyáltalán hogyan is történhetnek meg még ma is tömegével ilyen csalások Magyarországon – ezt ki fogjuk nyomozni.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy ha bármilyen felugró üzenettel szembesül a telefonján, akkor minden esetben alaposan olvassa el a szöveget, beleértve az apró betűs részeket. És ha nem biztos benne, hogy ön által valóban igényelt, megbízható szolgáltatásról van szó, ne küldjön semmit 06 90-es és 06 91-es telefonszámra, illetve 16-tal kezdődő ötjegyű rövidszámra üzenetet.

Ha tudni szeretne a fejleményekről, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.