szerző:
hvg.hu

Még ezer dollárt sem kell költenie annak, aki élőben követnie akarja valakinek a helyzetét, ehhez csak mobilos hirdetésre kell beruháznia. Hackernek nem kell lenni hozzá, programozni sem kell tudni.

A Washington Egyetem kutatói azt bizonyították, amit a technológia fejlődési ütemét látva eddig is lehetett sejteni, csak eddig konkrét bizonyítékot nem mutattak hozzá: semmilyen szaktudás nem kell ahhoz, hogy valós időben megfigyeljük valakinek a helyzetét, csak megfelelő mobilos hirdetést kell venni hozzá.

Persze nem egy, és nem átlagos hirdetésről van szó, de a lehetőség tényleg adott: egy ún. MAID helyzetkövető reklámsorozatot kell rendelni, amelyhez pontosan kell tudni, hogy aktiváláskor hol van a megfigyelni kívánt személy mobiltelefonja. Az alkalmazásokon keresztül elhelyezett reklámok innentől tudják a dolgukat: minden GPS-koordinátához más és más reklám tartozik, ezek pedig egyenként “jelentik”, ha az adott telefonon megjelentek, így a készülék mozgását folyamatosan és élőben lehet követni.

A kutatók olyan lehetőséget is találtak, ahol 1000 dollárt (kb. 260 ezer forint) sem kértek egy ilyen szolgáltatásért, vagyis se nagyhatalmú embernek, se gazdagnak nem kell lenni egy ilyen megfigyeléshez.

Nem is ez a legrosszabb felhasználási mód, hiszen egyes csoportokról is lehet így információkat szerezni, ennél is egyszerűbben. A Mashable-nek nyilatkozó szakemberek felhozták példának, hogy homoszexuális emberek csoportjait könnyedén meg lehet figyelni, ha ilyen hirdetést kérnek a számukra készült alkalmazásokba, de természetesen bármilyen más speciális tulajdonság alapján beazonosítható csoportnál lehet ilyesmit alkalmazni, ha van nekik szánt mobil alkalmazás.

Ez ellen kétféleképp lehet védeezni: egyrészt az alkalmazásoknál le lehet tiltani, hogy hozzáférjenek a mobil helyzetéhez, másrészt ilyen “veszély” esetén a mobil egyedi azonosítójának változtatását lehet kérni – ez Androidon és iPhone-okon is megoldható – amivel hatástalanná válik a rosszindulatú hirdetés.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.