Balogh Csaba
Balogh Csaba

Sokan egyáltalán nem mernek netes rendelést leadni – pláne, ha az online fizetés is felmerül –, mások pedig túlságosan is megbíznak szinte minden árut kínáló weboldalban. Egyik megközelítés sem helyes – mutatjuk, mire érdemes figyelni.

Az év összes többi hónapjában másként fogtunk volna bele a cikkbe, de december lévén már a legelején le kell szögeznünk: jobb, ha már nem rendel külföldről. Legalábbis ha karácsonyi ajándékot keres. A legnagyobb nemzetközi piacterekről (mondjuk ezt rövidebben: Kínából), mint az eBay vagy az AliExpress egyébként is 3-4 hét alatt érkezik meg egy áru. Súlyosbítva a karácsony előtti hetekben fokozódó nemzetközi – hát még a magyar… – postahelyzettel, egészen biztos, hogy ezekről a jól megszokott helyekről már nem érkezik meg az ünnep előtt az ajándék. De éppen a posták leterheltsége miatt más külföldi webshopokból való rendelés előtt is jobb, ha kifejezetten rákérdez a kereskedőnél: biztosan megérkezik-e 23-áig a csomag.

Raktáron vs. rendelésre

Ezzel szorosan összefügg az árukészlet problémája, amely sajnos egyáltalán nem csak a karácsonyi időszakhoz köthető. Időnként még az ismertebb webshopok némelyike is trükközik a “raktáron” felirattal, melyet látva az érdeklődő joggal gondolhatja, hogy néhány nap alatt elér hozzá a kiszemelt áru. A “csak rendelésre” (és más hasonló) kiírás esetén ugyanis sokkal rosszabb előérzetek vannak az emberben: a bolt majd csak ezután rendeli meg egy nagykereskedőtől, aki “valamikor” leszállítja a webshopnak, majd az “valamikor” odaadja a futárnak… – ilyenkor sokan inkább bezárják az oldalt, és megpróbálkoznak máshonnan megrendelni a terméket. Éppen ettől félve írják ki sok webshopban nagyjából mindenre a “raktáron” feliratot. Úgy vannak vele, hogy nehogy elveszítsenek egy vásárlót, rendeljük csak meg tőlük az árut, aztán majd valahogy megpróbálják beszerezni, nekünk pedig kimagyarázni a késést.

©

Soha nem jó 4 nap helyett 3 hetet várni valamire, de ha karácsonyi ajándéknak szánja az ember, akkor különösen nagy galibát tud okozni a késés. Éppen ezért azt javasoljuk, hogy a fontosabb ajándékok esetén mindenképpen egyeztessen a webshop ügyfélszolgálatával arról, hogy mikorra is tudják leszállítani a kiszemelt árut. Ha nem a legnagyobb netes boltokból rendel, akkor jobb, ha mindezt írásban teszi: így egy későbbi fogyasztóvédelmi vita esetén írásos bizonyíték áll majd a rendelkezésére. És ezt tudván talán a webshop üzemeltetői is jobban odafigyelnek majd arra, hogy az ön rendeléséből ne legyen problémás eset.

Székhely, webcím, postai cím, telefonszám

A kevésbé ismert, kisebb webshopoknál nem csak az árukészletről jó minél pontosabb képet szerezni, hanem magáról a webhelyről és a cégről is:

  • Keresse meg az oldalon az általános szerződési feltételeket (ÁSZF) – van-e egyáltalán ilyen dokumentum? Ez rögzíti az ön jogait is.

  • A “kapcsolat” vagy “rólunk” vagy “céginformáció” menüpontban nézze meg, van-e megadva valamilyen fizikai (posta)cím. Ha nincs is hagyományos üzlete a webshopnak, a cégnek akkor is kell legyen székhelye – már persze ha komoly vállalkozásról van szó, nem pedig egy átverős webshopról.

  • Ha nem szeretné, hogy begépelt személyes adataihoz túl könnyen hozzájuthasson valaki, aki “belelát” az ön gépe és a honlap közti kapcsolatba, csak olyan webshopnak adja meg adatait, amely biztonságos HTTPS kapcsolatot létesítve is elérhető. Ezt a böngésző címsorában ellenőrizheti, ilyen esetben nem “http://“, hanem “https://“ formában indul a webcím, melynek elejét zöldre színezi a böngésző.

  • Ne spóroljon az idővel, egy keresést mindenképpen megér a dolog. Hogy egy elrettentő példát hozzunk: a közismert viagogo oldalon rengeteg olcsó koncert található nagynevű zenekarok fellépéseire. De írja csak be a böngészőbe, hogy “viagogo vélemények” – ugye érti, mire gondolunk? Ugyanezzel a webshopnév + vélemény(ek) formulával érdemes rákeresni más oldalakra is a vásárlás előtt. Fontos: ha semmit nem talál, sem jó, sem rossz tapasztalatokat, az általában egyenlő azzal, mintha nagyon rosszakat találna.

©

Az internet nem egy jó dolog, sőt nem is egy dolog

Végére hagytuk az általános tanulságot: nincs olyan, hogy “internetről vásárlás”, ezt felejtse el. “Az internet” se nem jó, se nem rossz. Fogja fel inkább úgy, hogy vannak rajta jó és rossz dolgok is. “Az internetről” nem kényelmes és biztonságos rendelni – bizonyos weboldalakról kényelmes és biztonságos. Ne dőljön tehát hátra azért, mert “manapság már mindenki a netről rendel”, hanem a fenti tanácsaink mentén minden esetben győződjön meg arról, jó helyen jár-e.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.