szerző:
hvg.hu

Sem az európai uniós támogotás, sem az Airbus üzleti segítsége nem volt elég a több mint négy éve indult AeroGlass rendszert fejlesztő cégnek. A végén már saját pénzüket is felélték, amikor belátták: ennek így nincs értelme.

Először három éve számoltunk be az Aero Glass nevű, okosszemüvegre fejlesztett alkalmazásról, amely a pilóták navigációját hivatott segíteni. Akkor annak kapcsán került a hírekbe a magyar csapat, hogy az Európai Unió innovációkat és kutatásokat támogató közpénz-alapjából, a Horizon 2020 programból három másik magyar projekt közel 1,1 milliárd forintos támogatáshoz jutott – és köztük volt az Aero Glass is. Az általuk fejlesztett rendszer – melynek működését korábban már videón is megmutattuk – olyan okosszemüveg-alkalmazás, amelynek segítségével a pilóta természetes 3D-ben látja a repüléssel kapcsolatos kulcsfontosságú információkat, függetlenül attól, merrefelé néz. Így nem kell levennie a szemét a környezetéről, hogy a műszerfalra pillantson, illetve a rá nehezedő szellemi terhelés is csökken, hiszen kevesebb energiáját veszi igénybe a bonyolult műszerek értelmezése. Ez jelentősen növeli a repülés biztonságát, hiszen a statisztikák szerint a légi balesetek 60-70 százalékban a pilóta hibájából, túlterheltség miatt következnek be.

A csapat 2016 őszén jutott be az Airbus BizLab programjába. Ennek lényege, hogy az ígéretes új fejlesztéseket minél előbb üzleti értékké formálja. A résztvevők hozzáférhetnek a repülőgépgyártó teljes innovációs ökoszisztémájához, illetve egy olyan vállalkozói közösséghez, amelyek korábban bekerültek a programba. Mindemellett az önállósodáshoz is konkrét stratégiai segítséget kapnak a programtól.

A rendszert demóverzióban már javában tesztelő cég hosszú közleményben számolt be arról: mindez nem volt elég. Még azzal együtt sem, hogy az utóbbi négy évben folyamatosan keményen dolgoztak, gyakran napi 12-15 órán át, hétvégenként is. A csapat tagjai fizetés nélkül is végezték munkájukat, saját magántartalékaikat élték fel. Kiállításokra is jártak, próbálták egyre több helyen bemutatni megoldásukat.

A cég szerint a legnagyobb probléma talán az volt a megoldásukkal, hogy túl korán jöttek ki vele. A rendszerük használatához például mindenképpen szükség van valamilyen okosszemüvegre, de ezek a vártnál lassabban fejlődtek: még mindig túl vaskosak, viselésük kényelmetlenek – így pedig egy éppen repülőt irányító pilóta számára nemhogy előnyt biztosítana, hanem még hátráltatja is. A jelenlegi előrejelzések szerint a piaci trendek nagyjából 2020-ra érnek el odáig, hogy megfelelő minőségű okosszemüvegek álljanak rendelkezésre elfogadható árakon, addig viszont már nem tudták volna lélegeztetőgépen tartani a vállalkozást. Azt írják:

A kudarc az, amikor a legjobb teljesítményed sem elég. A miénk nem volt az.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!