Először sikerült laboratóriumban, mesterséges megtermékenyítéssel orrszarvúembriókat létrehozni német tudósoknak. Ennek köszönhetően néhány hónappal az utolsó hím északi szélesszájú rinocérosz, Sudan elpusztulása után újraéledt a remény, hogy megmenthető a közvetlenül a kihalás előtt álló alfaj.

A Nature Communications című tudományos lapban megjelent tanulmány szerzői, Thomas Hildebrandt, a berlini Leibnitz Zoológiai Kutatóintézet (IZW) munkatársa és kutatócsoportja a világon elsőként végzett sikeres "orrszarvú-lombikprogramot", a megtermékenyített sejtekből embriók fejlődtek ki.

A petesejtek európai állatkertekben élő déli szélesszájú orrszarvúktól származtak, a hímivarsejtek északi hímek tárolt spermájából.

A következő lépés az lesz, hogy a kihalófélben lévő alfaj embrióit hozzák létre. Ehhez petesejteket kell venni a világ utolsó két nőstény északi szélesszájú orrszarvújától – az IZW egy szóvivője szerint ezt augusztusban vagy szeptemberben végzik el.

A két nőstény a márciusban 45 évesen elpusztult Sudan lánya és unokája, mindketten terméketlenek, egy kenyai rezervátumban élnek.

Az embriók "dajkaanyái" déli szélesszájú orrszarvúk lesznek, az első vemhesség már 2019 elején elkezdődhet.

Az északi szélesszájú orrszarvúk eredetileg Közép- és Kelet-Afrikában éltek, a vadonban már 2008-ban kihalt az alfaj.