A fiatalok jól tudják, hogy a Facebook és a Snapchat manipulálja őket, de nem szeretnének leszakadni róluk

A fiatalok jól tudják, hogy a Facebook és a Snapchat manipulálja őket, de nem szeretnének leszakadni róluk

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
MTI / hvg.hu

A mai amerikai tinédzserek gyakran nyomkodják az okostelefonjukat, többségük szinte folyamatosan figyeli a közösségi médiát, és jobban szeretik a szöveges üzengetést, mint a személyes beszélgetést – ez derült ki a Common Sense Media nevű nonprofit szervezet által végzett, az amerikai 13-17 évesek körében reprezentatív felmérésből. A sok szempontból itthoni viszonyok közt is érvényesnek tűnő eredményekkel előálló kutatók azt is megállapították: a kamaszok életére saját érzetük szerint jó hatással van a közösségi média, magabiztosabbnak, kevésbé magányosnak és kevésbé letörtnek érzik magukat.

Miközben 2012-ben még a tinédzserek túlnyomó többsége, 68 százaléka a Facebookot preferálta, az elmúlt hat évben ez sokat változott. Ma csupán 15 százalékuk mondja, hogy a Facebook a fő közösségi hálózatuk. Az amerikai kamaszok 44 százaléka állítja, hogy elsődleges közösségi hálójuk a Snapchat, tehát a korosztály körében ez lett a legnépszerűbb alkalmazás, amelyet (a Facebookhoz tartozó) Instagram követ 22 százalékos népszerűséggel.

A Social Media, Social Life (közösségi média, közösségi élet) című kutatás eredményeit összefoglaló tanulmány szerint a tinédzserek többsége (59%) úgy véli, a közösségi média nem változtat azon, mennyire letörtnek érzi magát. Viszont 29 százalékuk állítja, hogy a háló miatt kevésbé érzi magát letörtnek, és 11 százalékuk, hogy még inkább lehangolja őket. 39 százalék úgy érzi, kevésbé magányos a közösségi web miatt, 13 százalék vallja magát még magányosabbnak miatta.

A kamaszok 35 százaléka legjobban szöveges üzenettel szeret társalogni a barátaival, 2012-ben még 33 százalék állította ezt. Közben a válaszadóknak csak 32 százaléka mondta, hogy a személyes beszélgetést előnyben részesíti, bár hat éve az arányuk még 49 százalék volt.

©

A felmérésben részt vevők 72 százaléka véli úgy, hogy a technikai óriások manipulálják az embereket, hogy több időt áldozzanak a kütyüikre, és több mint a felük mondta, hogy a közösségi média használata elvonja a házi feladatainak elkészítésétől. Ugyanakkor a felmérésben részt vevők több mint fele állította, hogy szülei túl sokat aggódnak a közösségi háló miatt. Igaz, 46 százalék szerint ha tudnák, hogy mik történnek a hálón, sokkal jobban aggódnának.

A közösségi médiát használó kamaszok 64 százaléka kap rasszista, szexista, homofób vagy más gyűlölettartalmú üzenetet akár alkalmanként, akár gyakran.

A válaszadók 13 százaléka állította, hogy zaklatták már a neten, csaknem a kamaszok negyede mondta ugyanakkor, hogy megpróbált már segíteni valakinek, akit zaklattak: vagy azzal, hogy megszólította, vagy azzal, hogy egy felnőttnek jelentette a történteket.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.