Keresztes Imre
Keresztes Imre
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Egymásra licitálva bocsátják vízre hatalmas luxushajóikat az üzemeltetők. A 38 milliárd dolláros iparág azonban nem kíméli a környezetet. A közvetlen közelit sem, de ezt talán az utazók maguk sem tudják.

Majdnem négy futballpálya hosszúságú, 18 emeletnél is magasabb, és közel 230 ezer tonna a vízkiszorítása. A maximális befogadóképessége majdnem 6900 utas, akiket 2200 fős személyzet szolgál ki. A szórakozást 22 étterem, 42 bár, három óriási vízi csúszda, három színház, egy kaszinó és egy körhinta garantálja, a parkokat és sétányokat 12 ezer növénnyel és fával ültették be. Az első körútját – Barcelonából indulva és francia, olasz városokat érintve – megtett Symphony of the Seas a világ jelenleg legnagyobb luxushajója, és minden tekintetben méretesebb, mint a valaha épített legnagyobb hadihajók, a Nimitz osztályú amerikai repülőgép-hordozók.

A Symphony of the Seas elhagyja a kikötőt. A nagyobb jobb
©

A nagyobb a jobb – lehetne a mottó a luxus-óceánjárók piacán, hiszen a hajók mérete folyamatosan nő. A Symphony of the Seas elsősége sem tart sokáig, hiszen anyacége, a miami székhelyű amerikai–norvég Royal Caribbean flottájában 2021-re várják az újabb rekordert. De a méretnövelést nem csak új tengerjárók építésével lehet elérni. A monacói Silversea például keresztben szó szerint kettévágatta a Silver Spirit nevű hajóját, és az átalakítás során betoldottak a közepére egy 15 méteres darabot. A mérnöki csodát végrehajtó palermói Fincantieri Shipyard 850 tonna acélt használt fel a műtéthez, a megnövelt hajó kapacitása 15 százalékkal növekedett.

A megállíthatatlan méretnövekedést az hajtja, hogy a jelenleg 38 milliárd dolláros óceánjáró-piac folyamatosan bővül. Becslések szerint az idén 27,2 millió utas fordul meg valamelyik luxushajón, tizedével több, mint két éve. A növekedés 2011 és 2016 között bő 20 százalékos volt. Az óceánjárókat üzemeltetők szövetségének adatai szerint legalább 80 új hajó építése folyik, ezekből csak az idén 27 csatlakozik a jelenleg szolgálatban lévő 449 társához, köztük egy-két folyami is. A tengerjárók globális piacának 80 százalékát három társaság uralja: a Royal Caribbean, a szintén miami székhelyű amerikai–brit Carnival és a Nasdaq elektronikus tőzsdén jegyzett, amerikai–bermudai Norwegian.

©

A legtöbb úszó luxusszálloda – minden harmadik – a Karib-tenger térségében cirkál, utána 15 százalékos részesedéssel a Földközi-tenger következik. Egyre népszerűbb a káosz és háborúk sújtotta Közel-Kelet is, például a Szuezi-csatornán átkelve a Vörös-tenger és a Perzsa-öböl. Főként azért, mert egy útra felfűzhető néhány bakancslistás látványosság, így a gízai piramis, a jordániai Petra, Jeruzsálem, Dubai vagy az arábiai sivatag. Ezek a helyek többnyire biztonságosak, a hajókat pedig fegyveres személyzet őrzi. Dubaiban 2009-ben 87 tengerjáró kötött ki, a legutóbbi téli szezonban már majdnem kétszer ennyi. Egyre kedveltebb a meleg Kuba, illetve Alaszka jéghegyekkel tarkított környéke is.

Az utazóközönség vegyes, a tehetőseken kívül az óceánjárás a húszas-harmincas korosztályban és az unokáikat nyaraltató nagyszülők körében is népszerű. Az utasok egyharmada egy felmérés szerint évi 80 ezer dollárnál kevesebbet keres. A többség – 11,1 millió – amerikai, a második legnagyobb náció pedig a 2,1 milliós kínai. Az óceánjárók jelenlegi királynője, a Symphony of the Seas fedélzetén az első hétnapos útra személyenként már 1100 dollárért fel lehetett jutni, a kétágyas, tengerre néző, erkélyes szoba 17 négyzetméteres. A kétszintes családi lakosztály 125 négyzetméteres, saját csúszdával, nagy képernyős tévével, léghoki- és pingpongasztallal, de ennek ára a hét éjszakára már 60 ezer dollár.

A hajók által kínált lehetőségek és látványosságok határa a csillagos ég. Ilyen attrakció például a tetőkert vagy a hajó oldalán lévő, úszó platform, amely még közvetlenebb kapcsolatot teremt a tengerrel. Csakhogy a hajók nem kímélik a környezetet. A szennyvíz például általában a tengerben köt ki, a legnagyobb hajók motorjai pedig egyenként naponta 150 tonna üzemanyagot égetnek el: egységnyi idő alatt annyi szén-dioxidot bocsátanak ki, mint 83 ezer autó.

©

A szálló por – vagyis a 10 mikronnál kisebb részecskék – esetében egy nagy tengerjáró annyira szennyezi a levegőt, mint egymillió autó együttvéve, a kén-dioxid tekintetében pedig 376 millió autónak felel meg. A szennyezési arány azért is ilyen elképesztően magas, mert az óceánjárók társasház nagyságú motorjait általában nehézolajjal üzemeltetik. Vagyis azzal a visszamaradt termékkel, ami a finomítás során az autókba kerülő benzin, gázolaj előállítása után keletkezik. Ez olcsóbb, mint más üzemanyag, de a kéntartalma is jóval magasabb.

Ennek az is következménye, hogy egy luxus-óceánjárón a finomrészecskék aránya magasabb, mint egy nagyvárosban (máshol is megkérdőjelezik, hogy a szabadban a levegő jó is). Legalábbis a Channel 4 brit tévécsatorna dokumentumfilmjének mérései azt mutatták, hogy a hajókémények szomszédságában és mögötte a szálló por koncentrációja a duplája a londoni belvárosénak. Bár az óceánjárókat üzemeltető társaságok azt állítják, hogy az utóbbi másfél évtizedben sokat javult a hajók hatékonysága, csökkent a fogyasztás és az üvegházhatású gázok kibocsátása, az igazi megoldást a „zöld hajók” jelentik majd. Egyelőre azonban csupán a tengerjárók kevésbé szennyező nemzedéke jön, a Carnival még az év vége előtt mutatja be a világ első, cseppfolyós gázzal üzemelő hajóját. A norvégiai Hurtigruten új hajójába elektromos motort is építenek, így ez lesz az iparág első hibrid hajtású tengerjárója. A japán Peace Boat által megrendelt Ecoship pedig LNG-motorokkal, szélturbinákkal és hatalmas napelem vitorlákkal lesz felszerelve. A félmilliárd dollárba kerülő és a finn Arctech által épített hajó szén-dioxid-kibocsátása azonban így is legfeljebb 40 százalékkal lesz kisebb, mint egy hagyományos óceánjáróé.

A cikk a HVG 2018/24. számában jelent meg.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!