szerző:
Ludassy Mária

A közoktatás célja nem az, hogy készen kapott törvények csodálatára neveljen, hanem hogy mindenkit képessé tegyen a törvények kritikájára és kijavítására.

„A kritikai kontra nemzeti nevelés vitája is több mint kétszáz éves történet.”

„A nevelésről szóló, Robespierre és Condorcet közötti polémiában az alapkérdés az volt, hogy az alkotmány tanítható-e, és ha igen, miként tanítható a közoktatás keretein belül. Condorcet pozíciója nem kétséges: a kritikai racionalizmus primátusa, akár az emberi jogok nyilatkozata vonatkozásában is.”

„Robespierre az általa megfogalmazott Emberi Jogok Deklarációjának XXIV. cikkelyében leszögezi: »minden állampolgár vallásos tisztelettel köteles engedelmeskedni a közhivatalnokoknak és a kormányzat képviselőinek«. Az általa a Konventben előterjesztett Nemzeti Nevelési Tervezet – melyet a király kivégzése után leszúrt képviselőtársától, Lepeletier-től vett át – azzal kezdi, hogy »a Közoktatási Bizottság bűnösen elhanyagolta a nevelés szempontjait, és csak az oktatásra koncentrált«. Cserébe az ő tervezetéből teljesen hiányzik a tudományos-oktatási panel. Nem tudni, hogy mit és hogyan tanulnak – ha tanulnak egyáltalán valami a vakfegyelmen kívül…”

 

A teljes cikk a nyomtatott HVG-ben olvasható.

Cikk megosztása
Címkék