Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.


Bajnai Gordon: egy későn jött technokrata búcsúja

2010. február 24., szerda, 14:32 • Utolsó frissítés: 2010. február 25., csütörtök, 11:15
Szerző: Papp László Tamás


Címkék: Gyurcsány Ferenc; Bajnai Gordon; Papp László Tamás;

Bajnai Gordon megkísérelte két elődje – Medgyessy Péter és Gyurcsány Ferenc – hibáit, mulasztásait, bűneit helyrerakni. A szocialista-liberális koalíció – a gazdaságpolitikai kényszerek előtt az utolsó pillanatban meghajolva – gyakorlatilag felszámolta, visszacsinálta annak javarészét, amit korábban létrehozott vagy fenntartott. Ezzel nyíltan beismerte, a kormányzás nyolc évéből hetet a szakadékba vezető úton botorkálta végig. Hogy azután, megriadva az önmaga gerjesztette csődtől, észbe kapjon. Ekkor jött Bajnai.

Az alternatív történetírás örök kérdése: mi lett volna ha? A miniszterelnök „kormányelemző” beszéde, illetve a Mozgó Világ-interjúja után felvetendő: másként alakult volna-e hazánk és a szoclib térfél fejlődéstörténete, ha Bajnai (vagy egy habitusban rá hajazó másik technokrata) két, két és fél évvel korábban – tehát az őszödi beszéd után nem sokkal – váltja Gyurcsányt? S már ekkor bejelent egy olyasféle kiadás- és hiánycsökkentő vészcsomagot, amit Simor András jegybankelnök még 2008 tavaszán is hiába szorgalmazott. Hogy miért nem valósult meg, abban jelentős szerepe volt az SZDSZ kapituláns, értékfeladó hozzáállásának is. Miként 2002-ben a D-209-es ügyben, úgy a Gyurcsány-beszéd kiszivárgása után sem maradt hű a párt önnön liberális felfogásához. Programjához alapból közelebb állt az, amit Bajnai és Simor javallottak, mint ami a Gyurcsány-csomag révén megvalósult. Gyurcsány még az igazság napvilágra kerülése után is próbálta elhitetni a társadalommal: „nem fog fájni”. Tehát az egyensúly helyreállítása jelentősebb érvágások – pl. a büdzséből finanszírozott nyugdíj- és bérjuttatások, szociális kiadások lefaragása – nélkül is lehetséges.

Bajnai Gordon eskütétele napján a Parlamentben

Fotó: Stiller Ákos

„…[A] magas inaktivitás és a magas állami transzferek miatt újra és újra a döntően állami jövedelemből élők szavazata dönti el – magas választási részvétel mellett – a választások kimenetelét. Ez mindkét nagy pártot arra ösztökéli, hogy az állami újraelosztás növelésének ígéretével kampányoljon, és semmi olyat ne tegyen, ami lényegesen csökkenti ennek mértékét. Ha pedig már nem megy tovább a rendszer, akkor adót emel…Nekünk innen kellett kitörnünk, ezekkel a szükségszerűen fájdalmas lépésekkel ezt a rossz kört kellett megszakítanunk” – fejti ki az interjúban, így burkoltan utalva rá: eme „rossz körnek” Gyurcsány is része volt, aki a költségvetést tünetileg, pénzbehajtó-bevételnövelő intézkedésekkel kezelte. (Tény, hogy maga Bajnai három minisztérium élén is megfordult 2006 és 2009 között – fejlesztéspolitikai, önkormányzati, végül gazdasági miniszteri posztot kapott. A helyén is maradt végig, anélkül, hogy Gyurcsány politikai elképzeléseit lényegesen befolyásolni tudta volna.)

2006 végén-2007 elején a „rossz kör” megtörésének esélye lett volna, ha az SZDSZ ultimátumot ad Gyurcsánynak (és a védelmében körülötte összezáró MSZP-nek), hogy döntsön: önként lemond és kijelölik pragmatikus-szakértői utódját, vagy jöjjenek az előrehozott választások.

Bármelyik realizálódott volna a két forgatókönyvből, egy biztos: nemcsak az ország, de a szociálliberális blokk is nagyságrenddel jobb állapotban lenne. A 2006 őszén életbe léptetett hiánycsökkentés gyümölcsei épp 2008 őszére értek volna be. Az állam – megszabadulván a költségvetési ballasztoktól – rögtön képes lett volna pénzügyi forrásátcsoportosítással a kibillent gazdaságot stabilizálni, és az országot jóval kedvezőbb körülmények között érte volna a világválság.

Gyurcsány hatalomban tartása éppenséggel nem jött rosszul Orbán Viktornak és pártjának. Torkos Matildnak a Fidesz-honlapon is közölt – 2008. márciusi elemzés nem is titkolja:  „…Orbán Viktor a Fidesz március 15-i ünnepi nagygyűlésén elmondott beszédével bizonyította: nem akarja híveit arra biztatni, hogy utcai tüntetésekkel kényszerítsék ki az előre hozott választásokat. Sőt, úgy tűnik, bár az ellenzékiek folyamatosan nyomás alatt tartják Gyurcsányt a trágár hangú őszödi hazugságbeszéd óta, politikai érdekeik – bármilyen meglepő is – azt kívánják, hogy a szocialisták ne tudjanak megszabadulni a lejáratódott, erkölcsileg elkoptatott, rendkívül népszerűtlen vezetőjüktől. Ha tényleg ez az ellenzék stratégiája, és sikerül megvalósítania, akkor valóban megalázó vereséggel számolhat a baloldal 2010-ben.” S ez az utolsó betűig igazolódott.

Fotó: MTI - Kovács Tamás

Gyurcsány ideális bűnbak, démonizálható vudubaba lett a jobboldalnak. Bajnaira azonban ilyen szerepet aligha tudtak volna ráosztani. Ezt legutóbbi beszéde és a fent hivatkozott interjú is alátámasztja. „Demokrata és hazafi Orbán Viktor is, demokrata és hazafi Mesterházy Attila is” – ilyen mondatokat az Orbán-fóbia legfőbb celebrálójává vált Gyurcsány szájából nemigen lehetett hallani.

Bajnai a Mozgó Világban még azt a trivialitást is elismerte, hogy a kormány felelőssége a helyzet létrejöttében nagyobb, mint az ellenzéké. (Ami azért nagy dolog, mert ilyet Gyurcsány nyíltan sohasem tett, hacsak zárt körben elhangzott, majd kiszivárgott őszödi beszédét nem tekintjük „beismerő vallomásnak”.)  „Ha úgy teszi fel a kérdést, hogy az elmúlt nyolc év alatt hova juthattunk volna, arra az a válaszom, hogy sokkal előrébb is tarthatnánk, ha minden kormány jól kormányoz, és ha az ellenzék nem akarja – egyre nagyobb erőkkel és egyre nagyobb sikerrel – megakadályozni mindabban, ami az országot előrevitte volna. De elfogadom, hogy a kormány felelőssége mindig nagyobb, mint az ellenzéké, még ha Magyarországon ezért az ellenzéket a szokásosnál súlyosabb felelősség terheli is.”

Az utóbbi húsz évben a Tisztelt Ház kevés olyan józan, pártatlanságra és méltányosságra törekvő diagnózist hallhatott, mint Bajnai felszólalásakor. „A politikai ellenfelek valóban azt hiszik, hogy magyarabbak lehetnek egymásnál? Valóban azt hiszik, hogy a másik hazaáruló, családellenes, vagy éppen embertelen diktátor? Vajon a Fidesz valóban azt hiszi, hogy az MSZP-s komcsi, az MSZP-s meg azt, hogy a fideszes náci? Vajon valóban hisszük ezeket a tűrhetetlen otrombaságokat, vagy csak kiabáljuk őket önfeledten, mint B-közép a rigmusokat egy-egy örökrangadón?” – tette fel a kérdést parlamenti expozéjában Bajnai. Hiába. Mellesleg egyelőre nemcsak a vele szembenálló Fidesznél pusztába kiáltott szó ez, de a papíron mögötte lévő MSZP-nél is. Holott – mint Török Gábor politológus is utalt rá – könnyen lehet, hogy a nyolcéves szoclib hatalomgyakorlásból csak a Bajnai-kormány nyúlfarknyi ideje említhető majd a jövőben sikertörténetként.

Bajnai későn jött, de akkor sem azért jöhetett, mert a hatalmon lévőkön eluralkodott a józan bölcsesség. A világgazdasági-geopolitikai szituáció egyszerűen nem hagyott más alternatívát. „Görögország jelenlegi drámája, a recsegő-ropogó eurozóna állapota utólagos, kései megerősítése annak, hogy Magyarország jól tette, hogy akkor a gyors és érdemi cselekvést választotta” – utalt erre Bajnai is. 2009 áprilisában politikailag Orbánnak volt legkevésbé érdeke az előrehozott választás. Akkor ugyanis neki kellett volna bevezetni a „pénzügyi szükségállapotot”, amelynek megszorításai – a kampány miatti három-négyhónapos késedelem miatt – jóval durvábbak lehettek volna. A regnáló válságkezelő kormányfő Bajnai pedig túl későn jutott lehetőséghez ahhoz, hogy érdemben javítani tudja a szocialisták  népszerűségét. (Ráadásul – talán politikai jövőjére figyelemmel? – gondosan ügyel arra, hogy a kampányban a bukásra ítélt MSZP-vel ne azonosítsák.)

Fotó: Stiller Ákos

Kevesen emlékeznek rá, hogy Bajnai cégénél a Fidesz-éra alatt kormányzati pozícióban lévő, majd a 2002-s kormányváltás után leváltott vagy önként távozott emberek is dolgozhattak, köztük Wachsler Tamás, Gansperger Gyula és Fürjes Balázs. Mikor a HVG portré rovatában a Gyurcsány-kabinet Nemzeti Fejlesztési Ügynökségének élére kinevezett Bajnainál erre rákérdeztek, így felelt: „Ha gesztus volt, csak arról szólhatott, hogy egy dologban hiszek: véget kellene már végleg vetni annak, hogy mindenkit besorolunk valamilyen szekértáborba, és annak alapján válogatunk. Aki jó szakember és tisztességes ember, azzal együtt kívánok dolgozni.” Kár, hogy csak a ciklus utolsó évét uralta ez a higgadtan semleges, a pártos logika törésvonalait, ahol lehet, felülírni akaró technokrata gondolkodás.

15 HOZZÁSZÓLÁS, MELYEK KÖZÜL A LEGFRISSEBBEK:
2010. március 6., 21:28 Demokratata

Több tévedés tarkítja a cikket.
A teljesség igénye nélkül:
BG nemcsak két, hanem a rendszerváltás ótai valamennyi elődje sarát/mulasztását igyekezett eltakarítani, pótolni.. nem volt rá ideje de háttere sem..
GyF is többször nyújtott békítő-békétkínáló kezet az ellenzéknek, és csak sokadik becsületsértő megnyilvánulásuk után vette fel a kesztyűt...
A "Mi lett volna ha..? kezdetű kérdéseknél nincs történelmietlenebb megfogalmazás...
Ha az őszödi beszéd után BG lesz a miniszterelnők, ugyanazt kapja, amit GyF.. ui akkor még nem volt olyan külső (és belső!!) gazdasági és politikai kényszer, ami az ellenzék totális letámadását az elviselhető szinten tartotta volna..
A gazdasági racionalizálás egyetlen alkalommal sem múlott az SZDSZ "kapituláns" hozzáállásán, sőt.. (ami nem menti őket egyéb bakijaiktól!)
Az Orbán-fóbiát nem Gyurcsány, hanem elsősorban maga OV generálta korábbi működésével..
Ezek csak kiragadott pontok... de egy elfogulatlan politikai újságírónak ennél illene tájékozottabbnak, tisztánlátóbbnak lenni... vagy elviselni az elfogultság címkéjét...
Üdvözlettel
Demokratata

2010. február 28., 07:12 Zoltan Varga

A cikkben többször is elhangzik, hogy az SZDSZ értékfeladó politizálást folytatott, illetve, hogy fel kellett volna állnia és Gyurcsányt be kellett volna zsarolnia.
Nos, mások meg azt mondják, hogy az SZDSZ épp azért bukott, mert dogmatikus liberális felfogásához ragaszkodott.
Most akkor mi van? Az SZDSZ-t azért okolják, mert a nagyobb párt a koalícióban soha nem merte megtenni időben azokat a lépéseket, amelyekre szükség lett volna, és nem borította rájuk az asztalt? Máskor meg azért bírálják, mert dogmatikusan ragaszkodott a neoliberális elveihez.
Ha sapka volt rajtuk, azért ütötték őket, ha nem volt rajtuk sapka, akkor meg azért.

2010. február 25., 23:31 feribá

ilyen hosszú hozzászólást ne írjatok, mert úgysem olvassa el senki

2010. február 25., 08:39 ZoZi

Jó dolog ez a spirális történelemfelfogásos elmélet: a történelmet spirálisan felfelé haladó jelenségként képzeli el, ahol függőlegesen nézve az események odaérnek ugyanahhoz a ponthoz, csak egy fokkal feljebb.
Ellentmondásosságában Bajnai munkássága biztosan egy fejezetben említhető Horn Gyuláéval abban az értelemben, hogy az előbbi pufajkásként kiszolgált egy diktatorikus rendszert, míg a rendszerváltás után miniszterelnökként (máig vitatott hatásossággal) nagy adósságállományt dolgozott le és nem (annyira) hagyta elúszni az államháztartási hiányt. Bajnai pedig Gyurcsány afféle csúcsminisztereként részt vett az eladósításban és az EU-pályázatok kezelésének… hmmm… “másképp értelmezésében”, aztán általa (is) a kreált költségvetési hiányból lefaragott, mutatva, hogy ha AKART volna kormányozni az MSZP-túlsúlyos kabinet, lehetett volna politikai stílusban így is csinálni. (Persze ezt is máig és még sokáig vitatott hatásossággal.) Ez se lett volna maradéktalanul jó nekünk 7 évig, de mérföldekkel előrébb lennénk, ha a Bajnai-miniszterelnökség előtti 7 év mind politikai semmittevésben, mind kommunikációs stílusban nem azt “nyújtotta” volna, amit láthattunk. (A férfi levetkőzik a nő előt, és ezt mondja: “Ezt tudom nyújtani.” A nő: “Hát akkor kezdd el nyújtani…”)
Gyurcsány (remélem, végleges!) háttérbe húzódásával én legalább a kommunikációban és politikai stílusban nagy előreelépést látok, és már az ellenzék se akkora hanggal bírál, ami magyarrázható azzal is, hogy egyre közelebb kerülnek ahhoz, hogy a majd áprilisban valószínűleg rájuk hagyott bajok saját bajaik is legyenek, de ebben ugyanakkora súllyal van benne az is, hogy nincsenek vezető pozícióban a provokáló (pl. a Fideszt fasisztázó-lejobbikosozó) arcok. Aki pedig igen, az ezzel csak hozzájárul ahhoz, hogy a Bajnai előtti időszak miatt (és Bajnai miatt is) elhúzzanak már végre.
Ajánlom mindenki figyelmébe, ahogy Molnár Lajos (sunyi módon csak most) rúg bele a döglött oroszlánba, de ugyanakkor érdekes részleteket is közöl itt: http://index.hu/belfold/2010/02/23/molnar_lajos/. Pl. ezt: “A 2006-os koalíciós tárgyalásokon kértük a szocialistákat, hogy mutassák meg az ő koncepciójukat az egészségügyről. Behoztak egy vastag paksamétát, és azt mondták, itt van, de nem mutatták meg. A tárgyalás végén belenéztünk a dossziéba. Üres lapok voltak benne.” – ezek az üres lapok több kérdésben is láthatóan jelen voltak. :-) Ilyen mutatványt Gyurcsánytól is láttunk, MSZP-SZDSZ közös kormányprogram volt a neve. Ilyen alapon kissé visszás azt mondaniuk, hogy a Fidesznek nincs programja. (Sőt, tőlük meg túl sok ötletet hallottam, mert pl. az adókulcsok tekintetében több nézet versenyez egymással, de ez aztán nehogy visszaüssön valami torzszülemény képében. De legalább látszik valamiféle háttérmunka. Aztán persze mindenkinek joga van ezt másképp gondolni.) Elegánsabb lenne a “nem értek egyet” beszédfordulattal élni: ez ugyanis érdemi vitához vezetne és valószínűleg több szavazó megmaradt volna az MSZP-nél, ez az ő érdekük is lett volna. De nem.
Mesterházynak persze megmutatott egy paksamétát, de milyen alapon higgyem el, hogy van is benne valami…? A kisebb parlamenttel, adó- és nyugdíjrendszerrel kapcsolatban több ötletet hallottam a Fidesztől, és mégis: “nem értek egyet” helyett “nincs programjuk”. Pont abba szaladnak bele, amit számonkérnek a Fidesztől: temetéspénz a nyugdíjasoknak, himlőoltás, stb. Az MSZP-től idézve, de a kérdést nekik feltéve: miből…?

2010. február 25., 00:08 yuasa

SlyZero!
Ennyire direkt módon azt hiszem senki sem csinálta!
Az MDF-es időkben arra panaszkodtak a befektetők (volt pofájuk még ilyen olcsó árak mellet is), hogy "kötelezően" adományozni illett az üzlet meghatározott %-át a lakitelki "népfőiskola" javára.
Ami igazán zavart, azt a BUDALAKK esete példázza, ahol a management régi jó etácsi' kapcsolatai révén a belorussz autógyár kizárólagos beszállítói szerepét szerezte meg és mrp(munkavállalói részvényprogram) konstrukcióban privatizált volna mintegy részvényesként megtartva a dolgozóit igen szép kilátások mellett. A "csepiművek" (ÁVÜ) azonnal leváltotta a managementet, - természetesen jogellenesen amiért később az állam százmillás nagyságrendben "kártéríthetett")és szélnek eresztették a félezer melóst, az üzembezárással együtt. Aztán állhattuk a terület veszélyesnyag mentesítésének költségeit a privatizációsbevétel helyett!

További 10 hozzászólás megtekintése »
Véleménye van? Ossza meg velünk!


Bajnai Gordon: egy későn jött technokrata búcsúja




  Másolat Önnek



HIRDETÉS
Tóta W a Twitteren
Mi az a twitter?

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X