Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.

HVG.HU \ VÉLEMÉNY

Ha valami baj van, elkezdjük marni egymást, mint a patkányok

2008. december 02., kedd, 12:55 • Utolsó frissítés: 2010. április 16., péntek, 21:31


Címkék: Popper Péter;

Popper Péter úgy véli, hogy a történelme során újabb és újabb megszállókkal küszködő Magyarországot sokkal mélyebben érinti majd a gazdasági válság, mint a stabil nemzeti identitású országokat. A pszichológus szerint Mózesnek igaza volt: rabszolga nemzedékkel nem lehet hazát foglalni, nekik előbb ki kell halni.

Popper Péter
© Molnár Anikó

hvg.hu: Ön szerint most éppen milyen az ország általános állapota?

Popper Péter: Rossz. Hogy miért, azt nem tudom pontosan, de vannak sejtéseim. Egyszer Szabó Magda azt mondta nekem, hogy a magyar az egyetlen nép, amely irodalmi rangra emelte a panaszdalt. Jó mondat, habár nem hiszek abban, hogy vannak a nép jellemét, sorsát meghatározó genetikai tényezők. Én a kulturális hagyományokban hiszek inkább. És ha végignézem a magyar történelmet, akkor azt látom, hogy a magyarok történelme válságról válságra halad. Mintha a válság volna a történelemi mozgás, a fejlődés forrása. Már a kereszténység felvétele is egy válság volt, harc a pogánysággal. És mi történt? Megosztotta a magyarságot: keresztényekre és pogányokra. Vagy a török hódoltság: három részre szakadt az ország. A Rákóczi-szabadságharc is két részre szakította az országot. De ugyanígy a negyvennyolcas szabadságharc, az első világháború után a kommün, a fehérterror, a fasizálódás, a második világháború és 1956. Ezért gondolom, hogy a magyar történelem egy válságról válságra mozduló történet.

hvg.hu: Hozzászoktunk?

P. P.: Ha egy országot és népet sokszor ér ugyanaz a sors, akkor megszokja és rutint szerez. Török Sándor barátom mondta egyszer, hogy kétféle nép van: szabad nép és szabadságszerető nép. A szabad nép az szabadon él, és országában kialakultak a szabad élet hagyományai. Mi szabadságszerető nép vagyunk. Mindig szerettünk volna szabadok lenni, de mindig ült a nyakunkon valaki, vagy a tatár, vagy a török, vagy, a németek, vagy az osztrákok, meg az oroszok. Hol volt itt lehetőség arra, hogy kialakuljanak olyan stabil nemzeti hagyományok, identitások, amelyek mondjuk Angliában kialakultak? Menjen el a Westminster apátságba, és azt látja, hogy ott fekszenek a királyok. Egy királyt ki nem dobtak, egy királyt sem temettek át. Ott van a skóciai Mary, ott van Erzsébet. Erzsébet kivégeztette a skóciai Maryt, és ott fekszenek egymás mellett. Ugyanígy Anglia miniszterelnökei is. Az őrült, a zseni, aki romlásba vitte Angliát, és aki fölvirágoztatta ... mindenki ott van. Én ezt azért tartom fontosnak, mert ahogyan Romain Roland, a világhírű francia író írta: “Egy ember karaktere a megtörténtek vállalásán múlik”. Azon, hogy vállalja-e múltját, összes gonoszságával, aljaságával, jóságával, bátorságával, gyávaságával egyben, vagy nem. És egy nemzet identitásának biztonsága ugyanettől függ.

hvg.hu: Ha egy nemzet erre képes, akkor sokkal jobban átvészeli a válságot?

P. P.: Igen, mert van egy nagyon stabil identitása. Mi azért nem fogjuk könnyen átvészeli a válságot, mert minden ötven évben átírjuk a történelmet. Mindig bűnbakot keresünk.

hvg.hu: Most is bűnbakkeresés folyik, “felelősek” a válságért a liberálisok, a konzervatívok, mindegy kik, az a lényeg, hogy a másik.

P. P.: Amikor fiatal voltam végeztünk egy kísérletet. Ez abból állt, hogy patkányokat, amelyek rendkívül okos állatok, olyan ketrecbe tettünk, amelyet középen kis kerítéssel elválasztottunk. Az okos patkány nagyon gyorsan megtanulta, hogy át kell ugrania a kerítést, ha el akarja kerülni az áramütést. Ezután két erősen kondicionált patkányt, akik nagyokat ugrottak, közös ketrecbe tettünk, majd áramütést kaptak. És egyik sem ugrott! Hanem nekiestek egymásnak. Vagyis abban a pillanatban, hogy van egy másik patkány is a ketrecben, rögvest feltételezik, hogy a bajt a másik csinálja. És akkor azt mondtam: “Professzor úr! Most oszlott el minden illúzióm az örök béke iránt. Sose lesz.” Mi ugyanis ugyanúgy viselkedünk, mint a patkányok. Ha valami baj van, elkezdjük marni a másikat.

hvg.hu: Van bennünk egy nagyon erős ambivalencia: egyfelől azt hisszük, hogy az állam megvéd bennünket mindentől, másfelől meg ahol lehet, becsapjuk.

P. P.: Nekem az összes vállalkozó ismerősöm azt mondja, hogy nézd, Péter, ha betartanánk az adószabályokat, akkor éhen döglenénk. Világos, ki akar éhen dögleni? Az úgynevezett cigánykérdésben is ez van: ha éhezek, akkor csak ellopom azt a sonkát, nem? A másik óriási probléma, hogy a mi pedagógiai hagyományaink nem készítik fel a gyerekeket a vereségre. Hogy az életben kudarcok is vannak. Az előbb említett Török Sándor barátom hazajött a háborúból és találkozott Sík Sándor piarista szerzetes költővel, akivel jóban voltak. “Hogy vagy Sándorkám?”- kérdezte Sík. Azt mondja Török: “Te Sándorkám, amikor kinn voltam Ukrajnában a fronton, életveszélyben, én olyan stabil voltam morálisan, olyan tiszta, olyan jó erőim voltak. És ma már úgy el vagyok piszkolódva, állás ügyek, furkálódás, feleség, barátnő..." És akkor a Sík Sándor megölelte a Törököt és azt mondta: “Sándorkám ilyen az igaz ember élete. Az ember mindig elesik, és mindig felkel. De keljen fel, ne maradjon fekve!” Na, ezt nem tanítjuk meg sem a családban, sem az iskolában.

Emlékszem arra, hogy Mérei Ferencnek - ezt nagyon sokszor elmondom - volt Szilágyi Jánossal egy interjúja, amelyben Szilágyi megkérdezte tőle, hogy mi a hiteles élet titka. És a Mérei azt mondta: “Fiam, ez nagyon egyszerű: az életben nem kell mindig jól járni”. Olyan pánikkal fogadja a legtöbb magyar a kudarcot, a válságot, a bukást. Tehetetlennek érzi magát. És nem tudja, hogy vannak az életnek olyan perspektívái, amelyeket csak kiütve, a padlón fekve lehet észrevenni. Pilinszky János, egyszer azt mondta nekem, hogy “Utállak benneteket pszi-vel kezdődő foglalkozásúakat. Mert az hirdetitek, hogy az élet problémái megoldhatók. Pedig csak jól-rosszul elviselhetők. Ezért azt hiszi sok ember, hogy csak ő olyan hülye, hogy nem tudja a konfliktusait rendezni. Ti úgy gondolkoztok, hogy az életben problémák vannak, és megoldásokra van szükség. Én úgy gondolkozom, hogy az életben tragédiák vannak, és irgalomra van szükség.”

És ahogy öregszem egyre inkább azt hiszem, hogy igaza van Pilinszkynek.  Voltam egy ideig Kubában. Én annyi életörömöt, derűt még soha sehol nem láttam azelőtt. Meghívott egy pasi ebédelni és megkérdeztem tőle, hogy mitől van nektek ilyen jó kedvetek, amikor kilóg a feneketek a gatyából? És akkor felnevetett, és azt mondta: “Figyelj ide: tudod, mi kell a boldogsághoz? Meleg és napfény. Van. Jó nők. Vannak. Jó zene. Van. Jó szivar. Van. Jó rum. Van. Hát miért ne lennénk boldogok?” S ha egy amerikait megkérdezek, hogy van ő egzisztenciálisan, akkor a mellére üt büszkén, és azt mondja, hogy ő egy kétszázezer dolláros ember, és mérhetetlen fölényben érzi magát a százezer dolláros emberhez képest, mert az ő munkája többet ér. Ha Magyarországon megkérdezem a multimilliomost, sírni fog azon, hogy a kukából szedi ki a kenyérhéjat. Föltételezi, hogy neki el kell tagadni a jó dolgokat az életéből.

hvg.hu: A legutóbbi fejlemények nálunk nem azt jelentik, hogy az állam szétesőben van?

P. P.: De, azt jelentik. Mert a demokratikus viselkedési formákat senki nem tartja fontosnak. Annyit pofázhatunk a magyar demokráciáról, amennyit akarunk, de ameddig egy dugóban kivág a sorból öt strici, és elhúz a dugó mellett, hogy a sor elején beszuszakolja magát, vagyis jogtalan előnyökhöz jusson, addig nincs demokrácia. Igaza volt Mózesnek, aki negyven évig sétáltatta a zsidókat a sivatagban, mert azt mondta, hogy rabszolga nemzedékkel nem lehet hazát foglalni. Haljanak ki előbb. Én ugyanezt gondolom.

Molnár Anikó

136 HOZZÁSZÓLÁS, MELYEK KÖZÜL A LEGFRISSEBBEK:
2008. december 13., 12:57 Pintér József

Kedves Gringo !<br><br>Véleményével teljesen egyetértek.<br>Az értelmiség szerepe meghatározó a továbblépés során.<br>Igen ! Kimozdítja őket a következő év, már látom a jeleit.<br>Valószínű, igaz a mondás :<br><br> a fejlődés,mindig egy elviselhetetlen állapot következménye<br>

2008. december 13., 10:08 Gringo

Kedves, és immáron általam tisztelt Pintér Úr!<br><br>Poppert nem állt szándékomban csak úgy "spontán", ok nélkül bántani. Nem szokásom ilyet tenni. Kizárólag a fenti interjúját kritizáltam, a már leírtak miatt. Készséggel elfogadom, hogy az egyik legnagyobb humanista. De, most ezt a gondolatcsokrot tette elénk. Provokálta az olvasókat, és mint láthatjuk, ez egész jól sikerült.<br><br>Azt gondolom, az Ön legutóbbi hozzászólása áll a legközelebb a lényeghez. Az a fajta szellemi impotencia, amiről Ön ír, két tényezőből áll össze. Egyrészről vannak az országunk demokratikusan választott tisztviselői, mely egy olyan massza, amit most itt nem szívesen minősítenék. És mivel tudom, hogy közöttük is léteznek tisztességes, szakterületüket kiválóan ismerő jóérzésű emberek, gyorsan hozzáteszem, hogy nagyon nagy tisztelet a kivételnek. De sajnos számuk ma elenyésző.<br><br>Ismerve a jelenlegi politikai helyzetet, nem várható, hogy komoly, a jövő társadalmát kedvező irányba befolyásoló nagyszabású döntések szülessenek a közeljövőben, mivel ez a fajta rendszer a politika számára a rövidtávú túlélésről szól, és nem a hosszútávra történő gondolkodásról.<br><br>Az érem másik oldala, a civil szellemi impotencia. Itt más a helyzet, mint a politikában. Felelősen gondolkodó, nagy tudású emberek (mint akár Popper is) sok esetben jól látják a bajokat, definiálják is azokat, sőt, legtöbbször a megoldást is képesek lennének megfogalmazni, de azt már nem teszik meg. És higgye el, komoly gond, ha a probléma feltárása, a kritika nem párosul megoldási javaslattal. <br><br>Teljesen mindegy, hogy a civil értelmiség milyen okból marad egy adott időszakban passzív. De az általában igaz, hogy akkor történik szellemi összefogás a részükről, amikor egzisztenciájukat bizonytalannak kezdik érezni. Most is egy ilyen nehéz időszak kezdetén vagyunk, tehát valószínűleg közel a pillanat, hogy hosszú hallgatás után végre megmozduljanak, és jöhet az Ön által is írt változás, mert hogy valóban kell változtatni.<br><br>Igen, szükséges, hogy minél többen bekapcsolódjanak a véleménynyilvánításba, az értelmes párbeszédbe. Egyrészről azért, mert minél többen igazoljuk egymás felé, hogy helyesen látjuk a problémákat, illetve a megoldási lehetőségeket, annál hatékonyabban tudunk tovább gondolkodni az egészségesebb jövő érdekében.<br><br>Másrészt nagyon fontos az egységes civil szellemi erő kifelé mutatása, mert a demokrácia játékszabályai szerint a legnemesebb gondolatok, a legjobb hosszútávú programcsomagok is csak a választott politikusokkal egyetértésben hozhatók működésbe. És ezt az egyetértést megszerezni a mai parlamenti viszonyok közt nem könnyű feladat. De nem is lehetetlen.<br>

2008. december 12., 15:51 paskom

#133<br><br>Nem is hiszi, milyen megejtően hiteles, amit ir.<br>Én Magyarországhoz kötődöm, de átérzem minden sorát...<br>Ami van, azt a rendszerváltás nemzedéke produkálta.Nagy csalódás ez az itthon élőknek is. Már párbeszéd sincs, csak hátatfordítás és gyűlölködés. Maradjon csak nyugodtan ott, ahol van, és reménykedjen. A dolgokra jellemző, hogy változnak. Sok szépet kiizzadott magából ez a kultúra....vannak pld. Popperek, akik elő kapcsolatot alkotnak a multunk jó részével, ..a színházak, koncerttermek működnek, sok a remek fiatal, lelkes színész és zenész. Életképesek vagyunk. Gondoljon erre is....s mondja el a gyerekének.<br>

2008. december 12., 15:24 lyudyth

Azt hiszem Popper Péter az egyik legtisztábban fogalmazó mai gondolkodó, pstichológus. Olyan dolgokra mutat rá amire otthon élve az ember nem figyel fel vagy inkább nem akarja látni.Én sem élek már otthon közel 2 éve. Habár nem utaztam be a föld egészét, de láttam olyan kultúrákat, amik törődnek magukkal, és ösztönösen tartják fenn magukat és nem erőszakolva. Nem utazok haza gyakran, de a Karácsonyt mindig otthon töltöm. És csalódok. Nem tudom, hogyan süllyedhet meg ennyire egy ország mint a mi kis hazánk. Teljesen egyetértek a Popper Péter által idézett sorral a rabszolga népről. Habár rossz ezt kimondani és hallani, de ezt érzem én is. Nem tudunk szabadságban, demokráciában élni és nem tudunk szabadulni berögzült gondolkodásmódoktól. Ahogy mai napig a kérdés mindig az miért és hogyan van a szomszédnak tőbb pénze és nem, hogy én miért nem teszek érte, hogy jobban éljek. A patkány hasonlat számomra egy kicsit durva, de abban viszont egyetértek, hogy amint történik valami rossz az emberrel, nem magában keresi a hibát sokkal inkább a másikban, a világ rendjében. És akkor, itt ennél a pontnál vissza is kérdezek: Vajon tényleg az országgal, a "meghanyatlott társadalommal" van gond, amikor nem akarok otthon élni vagy csak magamban nem látom meg a hibát? Kerestem. El akartam fogadni azt ami otthon van, de rá kellett jönnöm nem tudok már otthon élni. Kiégett otthon minden. Sajnos.<br>És mintha nekünk nem lenne más sorsunk. Nem tudom. De már nem vagyok optimista..<br>

2008. december 12., 11:21 Pintér József

Sajnos soha nem találkoztam a professzorunkkal.<br>Nem vagyok Popper Tódi…….<br><br>Első olvasatra,engem is taszítottak,bosszantottak a kifejezések :a himnusz, mint dal,a patkányok és a haljanak ki.<br><br>Véleményt mindig higgadtan szoktam megfogalmazni.<br><br>Régi viták során számtalanszor Popper idézetekkel találkoztam , nagyon hatásosak,eredményt hozók voltak.<br>Számtalanszor beleolvasva,majd elolvasva az egész cikket,jöttem rá,Ő nagyon szeret bennünket,a jó embereket,<br>ahogy ezt Lurkó kutyája is teszi, igaz,ő ösztönösen.<br><br>Azért bánt bennünket,mert képtelenek vagyunk a problémáinkat megoldani,szellemileg impotensek vagyunk,<br>Ha továbbra is tétlenül,csak szemléljük a dolgokat,kísérletet sem teszünk a javításra,a jobbításra,vajon milyen<br>mintát követnek gyermekeink ?<br><br>Ez a rendszer úgy rossz, ahogy van. Ennek ellenére,javítani kell,mert jelenleg ez a működő felállás,akár tetszik<br>akár nem. A mában élünk,nem mindegy hogyan.<br><br>Ugyanakkor fel kell készülni a változásra.Be kell indítani a szellemi műhelyeket,összefogva,felfedni valódi<br>helyzetünket,hogy láthatóvá váljon,mi az, ami jó,mi az, amin változtatni kell.<br><br>Mindezt , olyan kulturált vita segítségével képzelem el,amilyen vitának most itt,e helyen tanúi vagyunk.<br>Meggyőződésem,ezt is tanulni kell.<br>Meg kell tanulnunk, az ellenségünk: a tehetetlenség, a passzivítás.<br>Az ellenfelünk nem a vitapartnerünk,hanem a probléma,amely megoldásra vár.<br><br>Szükséges,hogy minél többen kapcsolódjanak be a véleménynyilvánításba.<br>Az elektronikus sajtónak nélkülözhetetlen szerepe van,a HVG ,és ennek nagyon örülök. <br><br> Tisztességgel teszi a dolgát.<br>

További 131 hozzászólás megtekintése »
Véleménye van? Ossza meg velünk!


Ha valami baj van, elkezdjük marni egymást, mint a patkányok




  Másolat Önnek


ÁLLÁSOK
tovább a jobline.hu-ra »
HIRDETÉS
Tóta W a Twitteren
Mi az a twitter?

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X