Regisztráció
 • 
Bejelentkezés
 •   •  twitterlogo •  rsslogo Hírcsatornák

BEJELENTKEZÉS



Kedves regisztrált látogatónk!

Felhívjuk figyelmét, hogy hosszú átmeneti időszak után mától csak e-mailcímével tud bejelentkezni oldalunkra. Amennyiben nem emlékszik, azonosítóját milyen címmel regisztrálta, írjon levelet munkatársainknak a hvg.hu@hvg.hu címre!

Ha még nem regisztrált a HVG Online rendszerében, akkor ide kattintva megteheti.

Ha elfelejtette jelszavát, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük a jelszóemlékeztetőt.

Ha szeretné újra megkapni a regisztrációja véglegesítéséhez szükséges aktivációs kódot, akkor adja meg e-mail címét, majd kattintson ide és a kért e-mail címre kiküldjük az aktivációs levelet.

HVG.HU \ VÉLEMÉNY

Halló! Ön komolyan gondolja, hogy győz a kommunizmus?

2011. január 17., hétfő, 15:00
Szerző: Zentai Péter


Címkék: kommunizmus; multik; Zentai Péter; Linke; német Baloldali Párt; demokratikus szocializmus; Gesine Lötzscfh;

A kis uniós tagországok egyenjogúsítását, a velük szembeni hátrányos megkülönböztetés felszámolását, a multik kemény megadóztatását követeli a hvg.hu számára adott interjúban Gesine Lötzsch, a Linke, a német Baloldali Párt elnök-asszonya, aki egyik legutóbbi cikkében visszahozta a közbeszédbe a kommunizmus felépítésének lehetőségét.

Zentai Péter: Komolyan gondolja, hogy a kommunista rendszerek, sőt magának az NDK-nak a bukása után vágynak emberek a kommunizmus után?

Gesine Lötzsch: Erről szóló cikkemet ébresztőnek szántam. Meggyőződésem, hogy nagyon sokan akarnak igazságosabb társadalmat.

Gesine Lötzsch

Fotó: AP

Ha úgy tetszik: kommunista társadalmat. Naponta éli meg az ember, hogy a kapitalizmus alkalmatlan a túlélésre. És igenis: sokan, főként fiatalok nagyon is akarják, hogy végre mutassanak fel a számukra alternatívát.

Z.P.: És milyen alternatívát?  Én a magam részéről például azt tapasztalom, hogy mindent egybevetve, a kapitalizmus mutatja a legnagyobb rugalmasságot a történelemben: folyamatosan képes az öngyógyításra, állandóan reformálódik, a válságokkal szemben roppant ellenálló. Ön ezt nem érzékeli?

G.L.: A kapitalizmus kétségbevonhatatlanul magas produktivitása, hatékonysága a rendkívüli mértékű kizsákmányolással, a javak, szolgáltatások egyre igazságtalanabb elosztásával, a bérek lefelé srófolásával függ össze. Egyesek félelmetesen meggazdagodhatnak az emberek túlnyomó hányada, a természet és a klíma hátrányára. Szóval: nehogy már azt higgyük, hogy a kapitalizmus jelenti a történelem végét…

Z.P.: Akkor hát milyennek kell elképzelnünk el a kapitalizmust meghaladó társadalmat, például Németországban?

G.L.: Mi demokratikus szocializmust akarunk, egy olyan társadalmat, amelyben a vagyonokat igazságosan osztják el, amelyben nincs kizsákmányolás, az emberek ténylegesen részt vehetnek az őket körülvevő társadalom alakításában. Ezt a társadalmat nem a tőke, a nagy multik, hanem az emberek, köztük a kis-és középvállalkozók többségének érdekei irányítják, természet- és klímabarát módon. Az energiacégek és a pénzügyi intézmények, a bankok társadalmi kontrolljára van szükség, ezt egyebek között eme ágazatok kemény plusz adóztatásával kell elérni. Szűkíteni és felügyelni kellene az Európai Központi Bank hatáskörét, megálljt parancsolni a megszorító pénzpolitikájának, összeurópai bankadókat kell bevezetni.

Z.P.: Ilyesmin gondolkodik, ilyesfajta társadalmat akar  a jelenlegi magyar kormány is. Pedig az nem baloldali, hanem jobboldali. Továbbmegyek: olvasom az Önök írásaiból, kihallom a beszédeikből, hogy erősen antiimperialisták, globalizáció-ellenesek, anticionisták, igazságtalannak tartják az Európai Unió jelenlegi rendjét. Ugyanezt mondja a radikális jobboldal, szerte Európában, Németországban mindenképpen. Hogy lehet megkülönböztetni a populista jobboldalt, vagy akár a szélsőjobbot a marxista baloldaltól?

G.L.: Tisztázzunk valamit: a nemzetgazdaságok privatizálásának és liberalizálásának  megakadályozása azért lényegbevágó, mert egyébként – és ezt nap mint nap tapasztalni kényszerül  a polgár a nyugati országokban – egyre inkább a tőke érdekei diktálják a politikát. Úgy mentik a vállalatokat, hogy a nyereséget, a profitot zsebre vágják, a veszteséget pedig társadalmasítják, más szóval, nem a vétkesekkel, hanem az ártatlanokkal fizettetik ki a számlát. A Baloldali párt ugyanakkor szembeszáll, harcol mindenfajta származási alapon történő megkülönböztetés ellen. Semmiféle erőszakot nem támogatunk céljaink elérése érdekében. Mindezek fényében megengedhetetlen, hogy bárki összemosson bennünket a jobboldali radikálisokkal.

Z.P.: Mégis sokan megkérdőjelezik, hogy valóban demokratikus párt-e a Baloldali párt? Hogy mást ne említsek: régi NDK-s elvtársak is igencsak aktívak  a párt soraiban.

G.L.: A Linke  négy évvel ezelőtt a PDS-ből, a Demokratikus Szocializmus Pártjából jött létre, mely párt kétségtelenül, áttételeken keresztül,  az NDK állampárt utódpártjaként működött. Mi demokratikus párt vagyunk, elfogadjuk a Német Szövetségi Köztársaság alkotmányát, annak alapján és szellemében politizálunk. Ami pedig az oly sokat emlegetett viszonyunkat illeti a néhai NDK –hoz, nos: az NDK történelmünk része. Ugyanakkor néhány nappal ezelőtt tartott beszédemben is kijelentettem: a Baloldali párt, a Linke akárcsak elődpártunk, a PDS mindig is sokat foglalkozott és foglalkozik a sztálinizmus bűneivel, az NDK hibáival. Mindezekért bocsánatot kell kérnünk! De hadd kérdezzek vissza: vajon demokratikus párt-e a CDU vagy a liberális FDP? Az ő törvényjavaslataikat ugyanis óriásvállalatok, multik lobbistái írják. Hol itt a demokrácia?

Z.P.: Az SPD-vel, a szociáldemokratákkal és a Zöldek pártjával ezek szerint nincs ilyen baj. Ébredhetünk egy nap arra, hogy Németországot szociáldemokrata-baloldali párti-zöldpárti szövetségi kormány irányítja? Elvégre tartományi szinten ez már működik néhol, egyebek között a fővárosban.

G.L.: Ilyesfajta szövetségi szintű  koalíciók csak akkor képzelhetőek el, ha az azokban résztvevő pártok őszintén és azonos módon akarják elérni, hogy megváltozzon, alapvetően javuljon az emberek élete. Feltétele a kormányzati együttműködésnek, hogy befejezzük az afganisztáni háborút, hogy visszacsináljuk a törvényt a nyugdíjkorhatár 67 évre emeléséről, hogy megszüntessük a munkanélküliek megalázását szolgáló törvénykezést, hogy minimálbért állapítunk meg és vezetünk be végre ebben az országban.

23 HOZZÁSZÓLÁS, MELYEK KÖZÜL A LEGFRISSEBBEK:
2011. január 21., 10:42 budahazitibor49

Vilmos úrnak!A szivemből,a mindennapokról,a jövőről beszéltél.köszi!

2011. január 21., 10:27 budahazitibor49

orbán nem kommunizmust akar!1934-ről álmodik!

2011. január 18., 23:43 akos

Vilmos Sándor: Viszont vedd figyelembe, hogy nyugaton, ahol szóhasználatoddal élve megfizetik a munkást, bizony hogy kapitalizmus van. Akkor nem lehet, hogy nem a kapitalista ideológiával van baj, hanem a magyarok szarháziságával? Ez is kapitalizmus, meg az is.

Egyébként meg itt jön be az, amit korábban írtam: ha valakinek nem tetszik az aktuális munkahelye, tegyen ellene. Jelentse fel a főnököt, lépjen ki, keressen másik állást. Erre ne legyen már lusta senki sem.

Apró adalék továbbá, hogy Magyarországon a szocializmus alatt is elloptak mindent azok, akik a hatalom közelébe kerültek, szóval álszent dolog azt mondani, hogy abban a rendszerben nem volt meg az a réteg, aki pofátlanul meggazdagodott. Dehogynem volt, sőt, ők a közjavakat (pontosabban a kulákoktól összerabolt) tették magukévá.

A kommunizmus nem más, mint pofátlan lopás és szemfényvesztés.

2011. január 18., 16:33 Vilmos Sándor

Nem értek egyet Zentaival, a mai magyar kormány egyáltalán nem semokratikus,sőt ha nem lennénk az EU-ban, itt még jönne a "hosszú kések éjszakája" is, mert a fideszes talpnyalók várnák a második forradalmat.
Akár tetszik, akár nem, a demokratikus szocializmus kérdésében igenis egyetértek Lotzsch asszonnyal.
Nekem a múlt század 80-as évei pl. kimondottan tetszettek, dolgoztunk, mint az állat, de megérte, gyarapodtunk, tollasodtunk.
Ezzel szemben mit hozott nekünk a kapitalizmus?
Éhbért, munkanélküliséget, ha mégis el tudunk menni dolgozni,nem biztos, hogx kifizetnek bennünket.
A másik oldalon hirtelen meggazdagodást látunk, aki közel van a politikusok húsosfazekához, csak annak lesz jó.
Panaszkodnak a barátaim is, hogy lehetséges az, hogy kint Nyugaton megfizetik a munkást, itthon meg még munkát sem akarnak adni újgazdagék.
Szűkebb pátriámban tönkrement a mezőgazdaság, halódik az ipar, lassan mehetünk máshová, ha tudnánk.
Apropó, nem kéne a mezőgazdasági termelést újraindítani, legalább egy pár éhes száj be lenne tömve, nemzetes uraim???

2011. január 18., 12:55 Csaba

Mikor az egyén arra használja a többség által ráruházott hatalmat hogy lépten-nyomon visszaéljen azzal és ezt büntetlenül teheti - ott kezd megdőlni minden rendszer.Egyébként meg egyáltalán nem logikus kitalálni egy új rendszert csak azért mert a régi emberi tényezők miatt nem működik rendeltetésszerűen.Valójában teljes morális válságban szenved a világ,totál torz értékrenddel.

További 18 hozzászólás megtekintése »
Véleménye van? Ossza meg velünk!


Halló! Ön komolyan gondolja, hogy győz a kommunizmus?




  Másolat Önnek


ÁLLÁSOK
tovább a jobline.hu-ra »
HIRDETÉS
Tóta W a Twitteren
Mi az a twitter?

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X