szerző:

Több tízezren klikkeltek rá a Breitbart.com híroldalon olvasható cikkre, amely szerint ezer fős tömeg támadta meg Dortmundban a német rendőrséget, s az újév első hajnalán az Allahu Akbar mondatot skandáló tömeg felgyújtotta Németország legrégebbi templomát. A hír annak ellenére gyorsan terjedt, hogy a beszámolóból szinte semmi sem volt igaz.

A helyi Ruhr Nachrichten című lap beszámolója szerint az amerikai Republikánus Párthoz közel álló Breitbart.com elferdítette az interneten közölt hírek tartalmát, hogy gyűlöletet szító hamis hírt gyártson az állítólagos incidensből.  „Az egymással össze nem függő hírekből kerekített beszámoló célja az volt, hogy olyan látszat alakuljon ki, amely szerint Németországban káoszt okoznak a külföldiek által végrehajtott terrorakciók. Eltéved tűzijáték rakéták ugyan valóban okoztak egy kisebb tüzet, de csupán a templom felújítására emelt állványzatot borító háló gyulladt meg, s azt is eloltották 12 perc alatt. A tető nem sérült meg, az épület nem égett le, s a templom egyébként sem volt a legrégebbi az országban” – írta a lap. A dortmundi rendőrség szerint az újév hajnala sokkal nyugodtabban telt, mint egy évvel korábban.

A tartományi igazságügyi miniszter, Eva Kühne-Hörmann szerint az az ilyen hírek legnagyobb veszélye, hogy hihetetlen sebességgel terjednek, s a cáfolatok ellenére saját életre kelnek. „A Breitbart-sztori mutatja, hogy milyen hírek várhatóak a szeptemberi parlamenti választások előtti kampány idején: néhány médium szándékosan terjeszti a hazugságokat, és a ferdítéseket, hogy aláássa az intézményekbe vetett bizalmat” – írta a Frankfurter Allgemeine Zeitung című konzervatív napilap. A helyzetet súlyosbítja, hogy a Breitbart német és francia nyelvű hírszolgáltatás beindítására készül.

Haiko Maas német igazságügyi miniszter még decemberben bejelentette, hogy Berlin a törvények erejével fog lesújtani a hazugságokat szándékosan terjesztőkre, mert a rágalmazókra nem vonatkozhat a szólásszabadság.

(Képünk illusztráció)