Ha nem lesz oktatási reform, a gyerekeink munkáját már elveszik a robotok

Bámer Bence

5 perc

2020.01.15. 06:00

Szakértőkkel beszéltünk arról, hogy felkészült-e Magyarország a robotizáció és az automatizálás jelentette kihívásra. Nem állunk jól. A gyors technológiai átalakulás miatt teljesen új megközelítés kellene az oktatásban, de ennek még a csírája sem látszik.

„Ön nagyon ambiciózus, Mr. Lee, de képzelje csak el, hogy az ön találmánya milyen hatással lenne az alattvalóimra. Bizonyosan tönkretenné őket, hiszen elvenné a munkájukat és így koldus válna belőlük” – állítólag így érvelt I. Erzsébet angol királynő William Lee-nek, a kötőgép feltalálójának 1589-ben, aki a találmánya szabadalmaztatását kérvényezte az uralkodónál.

Ez az anekdota is jól mutatja, hogy a munkahelyek elvesztésétől való félelem egyáltalán nem új jelenség, hanem a nagy technológiai átalakulások természetes velejárója. Az első ipari forradalom előtt senki nem tudta elképzelni, hogy az olyan találmányok, mint például a kötőgép, mekkora ugrást hoznak majd az emberek életszínvonalában. Azt könnyebb volt megjósolni, hogy hány állás szűnhet meg, mint azt, hogy mennyi új foglalkozás jöhet létre.

Napjainkban is egy ilyen átalakulás, az úgynevezett negyedik ipari forradalom elején vagyunk, és ennek a korszaknak a meghatározó kérdése az lesz, hogy az emberi munkaerőt milyen mértékig lehet helyettesíteni gépekkel?