Akinek a képein átsugárzik a jókedv: David Hockney kiállításán jártunk

David Hockney napjaink egyik legnépszerűbb képzőművésze; művei, melyek jelenleg a Louis Vuitton Alapítvány múzeumának nagyszabású párizsi kiállításán láthatók, kivételes szakmai tudása mellett az élet és a festészet határtalan szeretetét is tükrözik.

Akinek a képein átsugárzik a jókedv: David Hockney kiállításán jártunk

A 88. évét taposó, többnyire Amerikában élő, de a gyerekkorát meghatározó yorkshire-i vidékhez is mindmáig hű maradt angol művész az elmúlt évtizedekben sosem került ki a figyelem középpontjából. Bár a sajtónak a magánéletétől kezdve a divathóbortjain, a technikai vívmányok szenvedélyes követésén vagy épp a tacskók iránti rajongásán át a dohányzók védelmében tett makacs kiállásáig mindig volt miről csemegéznie vele kapcsolatban, a középpontban mindvégig a művészete maradt. Az a művészet, amiről a párizsi Louis Vuitton Alapítvány Frank Gehry tervezte extravagáns múzeumának látogatói augusztus végéig minden korábbinál átfogóbb képet kaphatnak.

Napjainkban már Hockney szinte minden lépéséhez „legek” kapcsolódnak. Ha nagyobb kiállítása van, akkor az valószínűleg az év leglátogatottabb tárlata lesz – így volt ez például 2017-ben a londoni Tate Britainben is, ahol a Hockney-show nemcsak az adott év, hanem a múzeum addigi történetének legnépszerűbb bemutatója lett.

AFP

Ha ikonikus munkái kerülnek árverésekre, a gyűjtőknek nagyon mélyen kell a zsebükbe nyúlniuk; az Egy művész portréja (Medence két alakkal) című, 1972-es alkotásáért 2018-ban a Christie’snél 90,3 millió dollárt fizettek, aminél többet élő művész festményéért nyilvános aukción sem előtte, sem azt követően nem adtak.

Műpiaci diadalmenete ezt követően is folytatódott; tavaly 152,6 millió dollárral a hetedik legnagyobb aukciós összforgalmú művész volt. A legmagasabb áron elkelt 40 műtárgy közül négy az ő műterméből került ki, az élők közül pedig csak a nála is idősebb japán Kuszama Jajoi előzte meg.

Aki ennyire sikeres, annak mindenki a titkait fürkészi.