HVG Konferencia
HVG Konferencia

Sztorikra márpedig szükség van! Milyen egy jó történet és miként lehet word-of-mouth marketingstratégiánk alapköve? Miért fontos, hogy ne csak sikereinket, de félelmeinket és hibáinkat is elmondjuk üzleti partnereinknek, vásárlóinknak? Ezekre a kérdésekre keressük a választ az alábbi írásban.

A történetek segítenek az emlékezésben. Kognitív pszichológiával foglalkozó kutatások szerint a tapasztalatoknak és a nyers információknak így adunk kontextust, így építjük fel a „teljes képet” egy-egy helyzetre vonatkozóan. Segítenek a döntéshozatalban – nemcsak a mindennapokban, hanem az üzleti életben is. Éppen ezért fontos, hogy üzletemberként is egyedi és emlékezetes sztorikat meséljünk; olyanokat, amelyek megkülönböztetnek versenytársainktól és kivívják célcsoportunk szimpátiáját.

Rendben, de hogyan kezdjek hozzá?

Egy történet akkor sikeres, ha mesélője képes felkelteni a hallgatóság figyelmét és elérni, hogy később is beszéljenek róla. Nicholas Reese marketing szakember szerint, ha képesek vagyunk inspirálni közönségünket, kihívást kínálni nekik, tanítani őket, és még érzelmeket is ki tudunk váltani belőlük, szinte már nyert ügyünk van.

Persze van még néhány íratlan szabály, amit nem árt, ha betartunk.

„A hős útja”

Most gondoljon mindenki a kedvenc történetére, legyen az mese, szépirodalom, film, vagy színdarab! Szinte biztos, hogy legtöbbünknek egy olyan sztori jutott eszébe, amelynek (nagyon leegyszerűsítve):

  • egy főhőse van,
  • aki váratlan akadályokkal küzd meg célja elérése érdekében,
  • küzdelme során pedig jellemfejlődésen megy keresztül,
  • ami végül nagyban segíti abban, hogy későbbi életében sikert sikerre halmozzon.

Ez a vonalvezetés univerzális: nem csak tündérmesék születnek így, de saját üzleti történetünket is felépíthetjük ezzel a módszerrel, a főhősök pedig természetesen mi magunk leszünk.

Első lépésként vállalkozásunk vagy termékünk identitását kell meghatároznunk – kik voltunk a kezdet kezdetén? Ez után következhet a „mesénk” kulcsa, a fordulat, ami elindított minket fejlődésünk útján: hogyan ismertük fel, hogy mi az, amin változtatnunk kell, és miként kezdtünk hozzá? Amitől pedig igazán emberivé, ezáltal pedig emlékezetessé válik majd történetünk, az az, ha megmutatjuk, milyen nehézségekkel kellett megküzdenünk ezen az úton. De ne csak azokat említsük, amiket sikeresen legyőztünk. Merjük vállalni bukásainkat is! Csak így adhatunk hiteles képet magunkról: a legtöbb ember sokkal fogékonyabb az „elvárások vs. valóság”-történetekre, mint a cukormázas sikersztorikra.

Ha már tudom, hogyan kell jól mesélni, akkor azonnal sikeres vezetővé is válok?

Nem feltétlenül. Egy jó vezetőnek viszont nemcsak a múltról kell átfogó tudással rendelkeznie: szükséges, hogy a múltbéli tapasztalatok alapján előrevetítsen egy lehetséges jövőképet is. Ehhez pedig természetesen szintén a történetmesélés a legkézenfekvőbb eszköz. Tehát, ha képesek vagyunk meggyőző és inspiráló sztorikat felépíteni, jó úton haladunk afelé is, hogy sikeres vezető váljék belőlünk.



Az oldalon elhelyezett tartalom a HVG Szemináriumok & Konferenciák közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Segítse az EU, hogy a magyarok ne menjenek nyugatra dolgozni - közös kárpát-medencei nyilatkozat született

Segítse az EU, hogy a magyarok ne menjenek nyugatra dolgozni - közös kárpát-medencei nyilatkozat született

Lavina sodort el magyar hegymászókat a Magas-Tátrában, egyikük meghalt

Lavina sodort el magyar hegymászókat a Magas-Tátrában, egyikük meghalt

Venezuela lezárja a Brazíliával közös határát

Venezuela lezárja a Brazíliával közös határát

Azt ismerik, hogy két birka, egy kecske, egy szarvas és egy papagáj utazik egy Opelben? – videó

Azt ismerik, hogy két birka, egy kecske, egy szarvas és egy papagáj utazik egy Opelben? – videó

Sztrájkbizottság alakult a Hankooknál

Sztrájkbizottság alakult a Hankooknál