„Hiszem, hogy a vezetési stílus nagyban tükrözi az emberi jellemet” – Dobó Katával beszélgettünk
Küldjön üzenetet
Küldjön üzenetet
Köszönjük, üzenetét elküldük a szerzőnek.
A cikk elküldése emailben
Köszönjük, üzenetét elküldük a címzettnek.
Ford
Tetszett a cikk?
A Ford legújabb fejlesztéseit az új Fiesták tulajdonosai élvezhetik először, köztük Dobó Kata, a márka magyarországi nagykövete. De hogyan jutott el a mai Fiesta idáig, és miért választotta Magyarország legismertebb színésznője mindennapi társául?
A Fiestát eredetileg „Bobcat” kódnéven kezdték fejleszteni, méghozzá nem akárkinek a jóváhagyásával: Henry Ford II., az autógyárat alapító Henry Ford unokája bólintott rá a tervekre 1972. szeptemberében. Persze a mai Fiesták már nem is olyan kicsik, azonban a hetvenes években még abszolút a városi kisautók kategóriájába robbant be a huncut mosolyú Ford Fiesta Mk.1. A kisautók először 1976 szeptemberében érkeztek meg a német és francia autószalonokba, a Fordnál pedig azzal kalkuláltak, hogy évente körülbelül félmillió Fiestát gyártanak majd.
Az első Fiesta 1974-ből
Az első modellekhez a Ford egy külön gyárat húzott fel a spanyolországi Valenciában, miközben Kölnben az amerikai piacra szánt Fiesták összeszerelése zajlott. 1979-ben a Ford bemutatta a Ford Fiesta Tuareget, amelyet kifejezetten off-road használatra szántak, csodálatosan klasszikus, a hetvenes éveket idéző festéssel. Egy évvel később pedig az európai piacon mutatták be az 1,3 literes Supersport változatot, amit azoknak szántak, akik a kompakt kisautót és a dinamikus menetteljesítményt kívánták ötvözni.
A Ford 1983-ban rukkolt elő a Mark II modellel, amely megújult külsővel és az újonnan kifejlesztett CVH motorral érkezett az utcákra. A korábbi változatok – Popular, Popular Plus, L, Ghia, 1.4S) – mellett a Fiesta Mark II-nél jelent meg először az XR2 változat, amely optikai tuningot és a korábban a Ford Escort XR3-nál használt 96 lóeős, 1,6 literes CVH motort is megkapta, valamint itt jelent meg először a Fiestáknál az öt sebességes váltó.
Ford Fiesta Mark II
Bár a szuperminik piacán erős volt a mezőny, a Fiesta gond nélkül igázta le a konkurenciát: 1987-ben, csak Nagy Britanniában több mint 150 000 Fiestát értékesítettek, ami már csak azért is nagy szó, mert az angoloknál kifejezetten kemény verseny dúlt ebben a szegmensben.
Az XR2 sikere után 1989 augusztusában megjelent az XR2i változat, de emellett megjelent a bődületes teljesítményű RS1800-as motor is – amelyet egyébként az XR3i Escortokban is használtak. A 130 lóerős erőforrás valódi kis méregzsákot varázsolt a Fiestából, amelyet 201 kilométeres óránkénti sebességre tudott gyorsítani.
1999-ban a Fiesták nagyobb ráncfelvarráson estek át, ugyanis akkor érkezett meg a rendkívül sikeres Ford Focus, amely megjelenésével bevezette az úgynevezett New Edge vonalvezetést. A facelift mellé az 1999-től gyártott Fiestákban megjelent a 16 szelepes 1.6i Zetec motor is, valamint oldalsó légzsákokat is kapott, ezzel fokozva a biztonságot. Nem egészen 3 évvel később mutatták be a Mark V változatot, amelyekben először jelent meg szériafelszereltségként a blokkolásgátló fékrendszer és az utasoldali légzsák is.
A következő nagy lépés a modell történetében a hatodik generáció, azaz a Mark VI-os bemutatása volt. Ezeknél a Fiestáknál már rendkívül széles motorpaletta várta a leendő tulajdonosokat, a már ismert Duratec és Duratorq változatok mellett az akár 197 lóerőig hergelhető Ecoboost verziókkal. A Fiesta Mark VI-ot egyébként a népszerű Top Gear autós műsor 2013-ban az év autójának választotta.
2016 novemberében pedig a Ford német központjában jelentették be a legújabb, minden korábbinál modernebb technológiával felszerelt hetedik generációt, amely már egy jóval nagyobb, biztonságosabb és modernebb, ugyanakkor ízig-vérig nagyvárosi autó, olyan biztonságtechnikai extrákkal, amelyeket először jelennek meg a B szegmensben. A Mark VII Fiestából egyébként készül kompakt crossover változat is, Fiesta Active néven, illetve a legendás Vignale tuningcég nevét viselő verzió, amely a legkényesebb luxusigényeket is kielégíti. Dobó Kata is egy Mark VII-es Fiestával rója már Magyarország útjait, a színésznő pedig nem fukarkodott a dicsérő szavakkal, a legújabb változat láttán.
Mióta vezet Fiestát? Miért éppen erre az autóra esett a választása?
Dobó Kata: Majd tíz éve szerettünk egymásba a Fiestával, olyannyira, hogy csak nemrégiben váltam meg attól, amit akkor kaptam a cégtől. Sok mindenen mentünk keresztül együtt, de ami talán a legemlékezetesebb, amikor Szofi lányomat először vittem valahová pár hetesen, és alig mertem a gázra lépni. Ő is megsiratta egyébként a kocsit, és nehezményezte, hogy nem adtunk neki nevet, úgyhogy az újnak már egészen biztosan lesz.
Általában mire használja az autóját? Városban vagy hosszabb utakra?
D. K.: Alapvetően városi vezető vagyok, viszont elképzelhetetlen számomra, hogy ne legyen meg az a fajta szabadságérzet, amit a vezetés ad. Több mint 20 éve vezetek, de az évek során óvatosabb lettem, ez gondolom annak is köszönhető, hogy a lányom sokszor ott ül mögöttem. Persze, a vezetési kultúra is sokat változott, óvatosabbnak kell lenni. Ha mégis kimozdulunk a városból, az általában nyáron a Balatont jelenti, viszonylag gyakran, mert a víz közelsége mindkettőnknek nagyon fontos.
Milyen típusú vezető? Óvatos, sportos, dinamikus? Szeret vezetni vagy inkább eszközként tekint az autóra?
D. K.: Óvatosan és megfontoltan vezetek, legalábbis ilyen vezetőnek tartom magam, aki nagyon figyel arra, hogy milyen hatással van a mögötte haladó autósokra, ugyanakkor dinamikus is vagyok egyben, fontos hogy tartsuk a ritmust a városban. Szeretem, ha tiszteljük egymást, elsőbbséget adunk, egyáltalán, ha kulturált európai módon közlekedünk. Hiszem, hogy a vezetési stílus nagyban tükrözi az emberi jellemet. Bevallom, hogy a sebességet nem nagyon kedvelem, és a felesleges veszélyeztetést sem nézem jó szemmel.
A Fiesta már 40 éve a Ford egyik legsikeresebb modellje. Ön mit szeret benne, mitől ez "az" ideális autó?
D. K.: Szeretem, hogy pont tökéletes a mérete a városi autózáshoz, könnyen lehet vele parkolni, ugyanakkor elég nagy ahhoz, hogy biztonságban érezzem magam benne. Az újnak elképesztő felszereltsége van, a nagy látószögű tolatóradartól kezdve a kulcs nélküli ajtókon át a hasonló elven működő indítórendszerig.
Nem csoda, hogy a több mint négy évtizedes történelmet a háta mögött tudható Fiesta a Ford egyik legsikeresebb modellje, amelyből napjainkig több mint tizennyolcmillió darabot értékesítettek világszerte. És bár Dobó Kata számunkra elárulta, hogy az álomautója nem más, mint a Ford Fiesta, ezért nem leszünk meglepve, ha a Mark VII-es Fiestával most kezdődő kapcsolata is legalább annyi ideig tart majd, mint a korábbi változattal.
A legújabb Fiestákban olyan hipermodern biztonsági berendezések óvják az utasokat – és a közlekedés más résztvevőit – mint az adaptív sebességtartó automatika, amely a hagyományos tempomatokkal szemben arra is képes, hogy lassabb autó észlelése esetén magától lelassítson, majd az akadály megszűnése után ismét felgyorsítson utazó sebességre. A sávtartó asszisztenssel kiegészített, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer arra ügyel, hogy a kocsi nehogy kisodródjon a sávból: ha ilyesmit észlel, először jelzi a sofőrnek, de a kormányzási nyomaték befolyásolásával abban is segít, hogy a vezető uralni tudja a járművet. Ez a Fiesta szinte együtt él már a tulajdonosával, a vezető-figyelmeztető rendszer ugyanis folyamatosan figyeli a sofőr éberségi szintjét, az ütközésekre figyelmeztető radar pedig felhívja a figyelmet az esetleges veszélyekre. A távfényvezérlés pedig gondoskodik róla, hogy ne vakítsuk el a szembejövőket, ugyanis automatikusan tompított fényre kapcsol, ha érkező autót érzékel. Az új Fiesta azonban ennél is többet tud: egy infravörös kamerával pásztázza az út szélét, ha pedig gyalogost, kivilágítatlan biciklist vagy valamilyen állatot észlel, jól láthatóan megvilágítja a lehetséges veszélyforrásokat. A maximális hatékonyság érdekében pedig a Fiesták új aktív parkolóasszisztense nem csak azt tudja megállapítani, hogy hova fér be az autó, de még a legszűkebb helyekre is képes benavigálni, a sofőr közreműködése nélkül.
Az oldalon elhelyezett tartalom a Ford Közép- és Kelet-Európai Kft. megbízásából jött létre, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.
Ha valaki meghallja azt a szót, hogy Mustang, szinte biztos, hogy a Ford legendás sportkocsijára gondol. Az amerikai autóipart felrázó és átalakító modell már több mint fél évszázada dobogtatja meg az autórajongók, köztük Kiss Gergely háromszoros olimpiai bajnok vízilabdázó szívét.
Bár az önvezető autók még gyerekcipőben járnak, a legmodernebb autókban megjelenő biztonsági berendezés és elektronika olyan segítséget nyújt a sofőröknek, amellyel szó szerint emberfeletti teljesítményre lesznek képesek. Lássuk, milyen megoldások dolgoznak a háttérben, miközben mi élvezzük a vezetés örömét.
Még hogy gyengécskék, lassúak és csak rövid távolságra alkalmasak az elektromos autók, hibridek? Mutatunk néhányat, melyek a SUV-októl a pickupokig szinte valamennyi kategóriában meglepetéssel szolgálnak. Ráadásul aszfaltba épített vezeték nélküli gyorstápokkal hamarosan töltésük is jóval kényelmesebb lesz.