Hyundai
Hyundai

A sok megabittel száguldó technológiai fejlődés néhány évtized alatt teljesen átformálta a világot, és egy olyan új, tudatosabb generációt nevelt fel, amely merőben más szempontokat vesz figyelembe a vásárlási döntések meghozatalakor.

Az 1980 és a korai 2000-es évek között született, millenniumi nemzedékként is emlegetett Y generáció 15 és 30 év közötti tagjai a világ lakosságának mintegy negyedét teszik ki. Bár az 1,8 milliárd 15 és 30 év közötti Y generációs 85 százaléka a fejlődő országokban, gyakran kedvezőtlen körülmények között él, e korosztály – valamint az idősebb Y generációsok, és kisebb mértékben a kamaszkorba lépő Z generációsok is – kétségkívül a fogyasztói társadalom motorjaként, illetve a fogyasztói trendek legdominánsabb befolyásoló tényezőjeként szolgálnak. A millenárisok vásárlóerejét jól szemléltetik a Forbes.com cikkében publikált becslések, amelyek szerint a mintegy 80 millió Egyesült Államokbeli Y generációs 2015 és 2017 között évente átlagosan 200 milliárd dollár értékben fogyasztott, tehát életük során összesen 10 trilliárd dollárt fognak otthagyni az online és offline kasszákban.

Bár általánosítás lenne az Y generáció egészére ráaggatni a digitális bennszülött-jelzőt (hiszen például az alacsonyabb szocioökonómiai státuszú családokból származók nem feltétlenül fértek hozzá olyan digitális technológiákhoz, amelyekhez az optimálisabb társadalmi-gazdasági körülmények között élő társaik igen), az biztos, hogy a millenárisok jelentős hányada nemhogy jól eligazodik a digitális világban, hanem egyenesen ott is él. A TSN Global 2014-es kutatási eredményei alapján a 16 és 30 év közötti ezredfordulósok hetente átlagosan 22 két órát töltenek online csak a telefonjukon, és 63 százalékuk minden nap használ valamilyen közösségi médiumot.

Ez persze korántsem jelenti azt, hogy az aktív online jelenlét elegendő ahhoz, hogy egy Y generációs fogyasztóban márkahűség alakuljon ki egy adott cég iránt. Pont a közösségi médiumok térnyeréséből adódóan a millenárisoknak elsődleges szempont a közös élmény- és értékteremtés; vagyis az, hogy elkerüljék a passzív fogyasztói szerepet, és visszajelzéseiket, ötleteiket a cégek figyelembe vegyék termékeik, szolgáltatásaik kialakítása és fejlesztése során. A közösségi oldalak, az online piacterek és az úgynevezett review-oldalak népszerűségének legkellemesebb mellékhatása a minőségnövekedés. Az Y generációsok életük szinte minden pillanatát megosztják Facebookon, Instagramon, vagy épp Twitteren, vendéglátóegységeket és turisztikai termékeket értékelnek a TripAdvisoron, a gördeszkás parktól kezdve a vattacukros bódén át az állatfelszerelés áruházig mindenről véleményt írnak a Yelpen, és a saját maguknak létrehozott online felületeken is közkinccsé teszik a tapasztalataikat.

Mielőtt döntenének arról, hogy megvásárolnak-e egy terméket, vagy igénybe vesznek-e egy szolgáltatást, pont ezekből az online forrásokból tájékozódnak, így a cégek jobban teszik, ha szentírásként kezelik a fogyasztói visszajelzéseket.

A munkaerő-piaci helyzet miatt az Y generációsok anyagi lehetőségei sokkal korlátozottabbak, mint az X generációsoké és a baby boomereké, ennek következtében árérzékenyebbek is, mint a korábbi nemzedékek; ugyanakkor a vásárlási döntésekben továbbra is a minőség a legfontosabb szempont. Amennyiben minden elvárásuk teljesül, inkább megvesznek valamit egyszer drágábban, mint sokszor olcsóbban úgy, hogy közben kompromisszumokat kell kötniük.

A hagyományos vásárlási kontextusban ugyanolyan fontos számukra, hogy ne csak egy terméket, hanem egy komplex élményt kapjanak, ami ideális esetben interaktív technológiai elemeket is tartalmaz. Azonban a komplex fogyasztói élményben a külsőségeknél sokkal hangsúlyosabb szerephez jutnak a cég által vallott értékek, és főleg az, hogy ezek összecsengjenek a saját értékrendjükkel. Társadalmi érzékenység és szerepvállalás, fenntarthatóság, környezettudatosság – a Nielsen globális kutatása alapján ezek mind elsőrendű tényezők az Y generációs fogyasztók vásárlási döntéseiben.

Az imént felsorolt értékek jegyében az ingatlan- és autóvásárlás helyett a bérlést és a megosztás alapú gazdaságot részesítik előnyben, bár egy alig pár napja publikált felmérésből az derült ki, hogy az európai millenárisok 75 százaléka a környezetbarát autókban látja a zöldebb jövő kulcsát.

Kevés olyan márka létezik az autóiparban, amely képes megfelelni az Y generáció elvárásainak, ám a Hyundai legújabb környezetbarát modelljével, illetve innovatív, roadshow-alapú kampányával pont a millenáris fogyasztói réteget vette célba.

©

A világon elsőként háromféle környezetbarát változatban – hálózatról tölthető hibrid, elektromos, hibrid – kapható Hyundai IONIQ-ot egy augusztus végén Frankfurtból indult, látványos roadshow keretében mutatták be az európai közönségnek. A Q-alakú, csupa üveg IONIQ-pavilonban a kiterjesztett valóság, egy IONIQ-applikáció és a virtuális valóság segítségével ismerkedhetünk meg a Hyundai környezetbarát zászlóshajójával. Ezenkívül közösségi médiás megosztásra kalibrált, digitális kívánságfal is várja az Y és Z generációsokat, akik könnyen lehet, hogy a pavilon csúcstechnológiás élményei után azt fogják kívánni, hogy a későbbiekben csak IONIQ-generációként utaljunk rájuk.

 

 



Az oldalon elhelyezett tartalom a Hyundai Holding Hungary közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.