Ha valamikor, most még fontosabb: miként kezelhetők hatékonyan az egyre komplexebb céges hálózatok?

Ha valamikor, most még fontosabb: miként kezelhetők hatékonyan az egyre komplexebb céges hálózatok?

Utolsó frissítés:

Invitech Szerző:

Invitech
Invitech
Tetszett a cikk?

A vállalati hálózatokra egyre több veszély leselkedik: a kommunikációs csatornák bővülésével a hackerek lehetőségei is megszaporodtak, a támadások súlya pedig a céges hálózat méretével, az alkalmazottak és az ügyfelek számával arányosan nő. Ebben a környezetben egyre nagyobb igény mutatkozik az olyan integrált szolgáltatókra, amelyek a felhő- és IT-biztonsági megoldásokon túl innovatív szolgáltatásokat is tudnak nyújtani, ahol már a mesterséges intelligencia is szerepet játszik.

Az üzleti szereplők, legyen szó akár közép-, akár nagyvállalatokról, minden korábbinál nagyobb mértékben függnek a céges hálózatuktól. Ahogy ezek a hálózatok egyre komplexebbé válnak, a kezelésük során is egyre összetettebb problémákkal találják szembe magukat a szakemberek: minél több digitális eszköz csatlakozik a hálózatra, az annál kiszolgáltatottabbá válik, de a felmerülő biztonsági kérdésekre már akadnak technológiai válaszok.

Egy 2018-as, a vállalati hálózatok átalakulását kutató nemzetközi felmérésből kiderült, hogy az informatikai, telekommunikációs és hálózati ágazatokban dolgozó döntéshozók 91 százaléka a terület három legfontosabb kihívása közé sorolja a biztonságot. A céges hálózatok tervezésével, kiépítésével és kezelésével kapcsolatos biztonsági kihívásokat a megkérdezettek 66 százaléka tartotta fontosnak, ezzel a top 3-ban megelőzte a szolgáltatás minőségéhez (55%) és a hálózatok költségeihez fűződő aggályokat is.

A hálózatok komplexitását a rendelkezésre álló kommunikációs csatornák bővülése is fokozza. A cégek külső és belső kommunikációjában még mindig az e-mail és a hangszolgáltatások dominálnak, de egyre nagyobb teret kapnak a videós, azonnali üzenetküldő és alkalmazáson belüli szolgáltatások is. A csatornák egyre nagyobb választéka nemcsak a hálózat kiépítésére és kezelésére van hatással, de az alkalmazottak felől nézve akár a munkaidő hatékony beosztását is veszélyeztetheti, ami nem tesz jót a produktivitásnak.

A felhőben és a biztonságban van a jövő

Az infokommunikációs szektorban ezért egyre gyakoribb, hogy a vállalati üzletágban az egyedi megoldások helyett a menedzselt szolgáltatásokra fókuszálnak. Magyarországon az Invitech is ebbe az irányba mozdult, és néhány év alatt organikusan alakult át távközlési vállalatból infrastruktúra és platformalapú infokommunikációs szolgáltatóvá – mára a cég teljes bevételének 60 százalékáért a vállalati szolgáltatások üzletága felel.

Ezt az üzletágat 2019 júniusa óta Kemendi Zsolt irányítja vezérigazgató-helyettesként, aki így foglalta össze a szervezeti megújítás lényegét: „Az erőforrásokat, a menedzsment-fókuszt olyan szolgáltatásokra fordítjuk, amelyek támogatják és kiegészítik az alapképességeinket. Egyértelműen ilyenek a felhő- és IT-biztonsági megoldások, amelyek egymást erősítik, és a távközlési szolgáltatásainkkal integráltan ügyfeleink számára is nagyobb értéket teremtenek.”

Az Invitech integrált szolgáltatóként nemcsak a hálózati kapcsolatot képes biztosítani, hanem a klasszikus és IP-alapú vezetékes hangszolgáltatástól kezdve az olyan felfutó szolgáltatásokig, mint az adatközponti háttér, a felhő, az informatikai biztonság és a végfelhasználói szolgáltatások. Míg a hagyományos hangalapú szolgáltatások területén inkább csökkenés tapasztalható, az internetben pedig legfeljebb 3-6 százaléknyi növekedést lát a cég, a felhő- és biztonsági szolgáltatásokban évi 30-40 százalékos növekedést is el lehet érni.

Magyarországon a felhőszolgáltatásokat leginkább a középvállalatok veszik igénybe, ugyanakkor a még mindig óvatos nagyvállalatok – amelyek korábban a házon belüli, a saját telephelyükön megvalósuló megoldásokat keresték – szintén elkezdtek érdeklődni a privát felhőszolgáltatások iránt. A felhő területén olyan nagy szolgáltatók közt van jelen az Invitech, mint az Amazon, a Google vagy a Microsoft, de a magyar cég mellett szól, hogy az országban egyedülálló, TIER III-as minősítésű adatközponttal rendelkezik, és rugalmasabb konstrukciókat kínál.

Sosem volt még ilyen könnyű dolga a kiberbűnözőknek

Talán mondani sem kell, hogy a kibertámadások aranykora a vállalatok számára jelenti a legnagyobb fenyegetést: amellett, hogy saját alkalmazottaik személyes információinak biztonságáról is gondoskodnak, az ügyféladatok védelmét is szem előtt kell tartani. Egy jól sikerült kibertámadást követően ráadásul az egész szervezet működése megtorpanhat, nem beszélve az adatvesztésről, ami további gazdasági hátrányokkal jár.

A kommunikációs csatornák palettájának bővülésével a rosszindulatú, kártékony szoftverek, vagyis a malware-ek is könnyebben terjedhetnek a vállalati hálózat eszközeire. És a magát sokszorozó, fájlokat elérhetetlenné tevő vírusoknál; a vírusirtók elől rejtőzködő, de a hackerek előtt ajtót nyitó trójai programoknál; vagy a hálózat biztonsági résein betörő, majd további réseket létrehozó backdoor programoknál még nagyobb ellenségei is vannak a vállalati szektornak.

Ilyen például az úgynevezett szolgáltatásmegtagadással járó támadások (Denial of Service, DoS vagy Distributed Denial of Service, DDoS), amelyek túlterheléses támadás néven lehetnek igazán ismerősek – ezek fő célja az informatikai szolgáltatások részleges vagy teljes megbénítása. Az ilyen támadások elhárítása komplex céges hálózatok esetében leginkább olyan távmenedzselt IT-biztonsági megoldásokkal lehetséges, mint amilyet az Invitech Security Operation Centere (SOC) biztosít.

Az IT-biztonsági alaptermékeket, mint a tűzfalak vagy a végpont- és adatvédelmi megoldások, ma már olyan intelligens, integrált biztonsági szolgáltatások is kiegészítik, mint a fenyegetettség folyamatos figyelése, a hálózat egyes eszközeinek biztonsági menedzsmentje vagy, igény szerint, akár az előzetes kockázatelemzés és -kezelés, az etikus hackelésként is ismert sérülékenységvizsgálat és a nemzetközi sztenderdeknek való megfelelőség vizsgálata.

Egy erős jelszó már nem mindig elég

Persze a komplex megoldások mellett a felhasználók jogosultságkezelését sem szabad elfelejteni, sok múlhat azon, ha a hálózat tagjainak identitása nem áll megfelelő védelem alatt: egy jó jelszókezelő rendszer ma már nemcsak az erős jelszavakra, a többlépcsős azonosításra épül, de egyes helyzetek megkövetelik a biometrikus azonosítást is. Ilyenek lehetnek az ujjlenyomatra vagy hang- és arcfelismerésre alapuló biometrikus rendszerek, amelyeknek természetesen összhangban kell lenniük az Európai Unió adatvédelmi rendeletével, a GDPR-ral.

A biztonsági kérdéseken túl az ügyfélkezelésben is nagy szerepe van az innovatív vállalati szolgáltatásoknak. A felhasználók egyre gyakrabban találkozhatnak az interneten olyan virtuális asszisztensekkel, chatbotokkal, amelyek a mesterséges intelligencia (AI) segítségével képesek automatizáltan kommunikálni az ügyfelekkel, felszabadítva a cég erőforrásait. Emellett az Invitech már olyan AI-alapú megoldással is dolgozik, amely során a beérkező e-maileket a rendszer automatikusan kezeli és irányítja a megfelelő szakemberhez – ez elsősorban időben hoz jelentős megtakarítást, ami az ügyfélélmény szempontjából kulcsfontosságú tényező.

A felhőalapú termékek fejlesztésénél újszerű a multicloud megközelítés is, amely rendszerben még egy plusz elem garantálja a hálózat zavartalan működését: amennyiben az egyik szolgáltató felhője valamiért kimarad, azonnal használatba vehető a másik szolgáltatóé, illetve a különböző felhőszolgáltatásokat az üzleti igények mentén lehet igénybe venni és menedzselni. A multicloud környezet egyértelműen a szolgáltatói modell felé mutat, már csak a komplexitása miatt is.

Az innovatív hálózati szolgáltatásfejlesztések révén már az sem ritka, hogy a nagy vállalatok jó kapcsolatot ápolnak egymással, és az együttműködésük komplex IT-termékeket szül. Ilyen például az Invitech és a Microsoft közös, integrált megoldása, a felhőalapú csoportmunkát támogató Teams szoftvercsomag, amely segítségével a dolgozók egyszerűen, gyorsan és hatékonyan tudnak feladatokat kiosztani, kommunikálni, információt megosztani, és ehhez a szükséges távközlési infrastruktúrát, de még a végponti készülékeket is egy kézből kapják meg.