Microsoft
Microsoft

Egyre több kisvállalkozás él a távoli munkavégzés adta lehetőségekkel, miközben nő a saját informatikai eszközök használatát támogató cégek aránya is. Ez viszont nem csak a helyhez kötöttség oldása miatt fontos: a korszerű megoldásokat használó kkv-k sokszor sikeresebbek is.

Látványosan növekszik azoknak a kis- és középvállalkozásoknak az aránya Magyarországon, amelyeknél adott a távoli munkavégzés lehetősége: ám ez ma már nem csak abban merül ki, hogy a dolgozók pendrive-ra másolva hazamenekítik a még feldolgozandó fájlokat a munkaidő végén, hanem sok esetben már a teljes távoli hozzáférés lehetősége is adott. Utóbbi azt jelenti, hogy gyakorlatilag bárhol online elérhető a vállalati felület, így akár laptopon, tableten vagy okostelefonon kapcsolatba léphetünk a kollégákkal, és intézhetjük a ránk váró feladatokat.

A technológia adta rugalmasság előnyeit pedig egyre inkább felismerik maguk a kisvállalkozások – pontosabban azok alkalmazottai, vezetői – is: a Microsoft felmérése szerint a magyar kkv-k alkalmazottainak majdnem a fele (44 százaléka) úgy látja, hogy a technológiai lehetőségek fontos szerepet játszanak abban, hogy ki tudják használni a rugalmas munkavégzés előnyeit. A felhő alapú szolgáltatásokat már az informatikai eszközöket használó kis cégek 54 százaléka használja: ez, amellett, hogy egyáltalán nem rossz eredmény, látványos javulást jelent a 2014-es 40 százalékhoz képest.

Ki dolgozik az irodán kívülről?

Első látásra kissé meglepő lehet, de a kutatás eredményei szerint inkább a tapasztaltabb, magasabb beosztásban lévő dolgozók tudnak élni a távoli munkavégzés lehetőségével Magyarországon: miközben a 35 év alatti alkalmazottak majdnem 70 százaléka többnyire még kötődik az irodához, addig a 44 és 54 év közöttieknél ez az arány már csak 54 százalék. Ennek hátterében valószínűleg az áll, hogy a fiatalabb dolgozók egyelőre kevésbé mernek kiszakadni a megszokott irodai környezetből, mivel érzésük szerint nincs meg a kellő tapasztalatuk ehhez.

A vezető beosztásban dolgozók ugyanakkor nagyon bátrak ebből a szempontból, majdnem a kétharmaduk nyilatkozott úgy, hogy rendszeresen végzi a munkáját távol a cég székhelyétől. A távoli asztal elérésével és a felhőszolgáltatások – például a Google Apps for work vagy az Office 365 – adta lehetőségekkel a kisvállalatok vezetőinek háromnegyede él, míg az otthoni gépére 55 százalékuk juttat el rendszeresen munkahelyi dokumentumokat. A magyar kkv-döntéshozók fele a Dropboxot, a Google Cloudot és a OneDrive-ot is használja a felhőalapú otthoni eléréshez.

A digitális kisvállalkozások sikeresebbek

A korszerű informatikai eszközök használata ugyanakkor nem kizárólag a távoli munkavégzés lehetősége szempontjából fontos a cégeknek, hanem hozzájárulhat az értékesítés, forgalom növekedéséhez, és ezen keresztül az eredményesség javulásához is. A Microsoft kutatása szerint azoknak a kisvállalatoknak, amelyek már komoly lépéseket tettek a digitalizáció útján, több mint kétharmada úgy véli, hogy növekedtek az eladásai, míg a főként papír alapon dolgozó cégeknél ez az arány 54 százalék. Az IT-eszközöket intenzíven használó cégek 76 százaléka emellett úgy látja, hogy növekedtek az innovációs készségei, míg a többnyire papír alapon dolgozó cégeknél csak 58 százalék ez az arány. Figyelemre méltó megállapítása emellett a kutatásnak, hogy a digitális átállást már végrehajtott hazai kisvállalkozások 43 százaléka készül új termék vagy szolgáltatás bevezetésére, miközben ez az arány a zömmel hagyományos eszközökkel dolgozó cégeknél csak 22 százalékos.

A mai digitális világban a pozitív ügyfélélmény minden eddiginél fontosabb egy üzlet növekedéséhez és a versenytársainál jobb teljesítmény eléréséhez. Ahhoz, hogy egy cég kitűnhessen versenytársai közül, erősítenie kell vásárlói hűségét, és meg kell őriznie jó hírnevét. Az ügyfélkapcsolati rendszerek (CRM, azaz Customer Relationship Management) éppen ezt a célt szolgálják, és például a Microsoft Dynamics CRM Online az üzleti lehetőségek kezelése mellett az üzleti összefüggéseket is könnyen megmutatja – tehát segít az adatokat is kezelni.

©

Erre volt szüksége a Smile Forever fogászati rendelőnek is, ahol az indulást követő időszakban Excel táblázatokban vezették az ügyfelek kezeléseihez nem szervesen kötődő adatokat, különböző szerződéseket és raktárkészleteket.

A páciensek száma azonban gyorsan emelkedett, a különböző Excel táblák adatainak összehangolása, és az aktuális helyzetet tükröző információk kinyerése viszont egyre több gondot okozott. Ezért vezették be az újpesti klinikán 2015 júliusában a Microsoft Dynamics CRM Online szolgáltatást, ami gazdagabb funkcionalitást nyújt, mint a hagyományos praxiskezelő rendszerek. „A CRM Online jelentősen növelte a cég működésének hatékonyságát. Ha tudtuk volna, hogy ekkora segítséget kapunk az ügyfélkezeléshez, az adminisztrációs munkához és a marketingtevékenység eredményességének növeléséhez, akkor már korábban bevezettük volna” – mondta el Csáti Szilvia, a Smile Forever Dental Technik Kft. cégvezetője.

További részletek a kkv-k számára elérhető megoldásokról itt érhetők el.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Microsoft Magyarország Kft. közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.