HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Mit szólna, ha nem egyszerűen leadná megunt ruháit, de még adományozna is mellé, hogy azok újraszületve rászorulókhoz kerüljenek? Vagy éppen ön vásárolná vissza, egy teljesen más formában. A budapesti holland nagykövetség lát fantáziát a dologban, olyannyira, hogy véleményének 4 ezer euróval adott nyomatékot.

Gyüjtő az Impact Hubban
©

A budapesti Impact Hub közösségi irodában van egy raklapokból készült gyűjtőhely, amelybe bárki bedobhatja elkopott, feleslegessé vált farmerjeit. A levetett nadrágok azonban nem rászorulókhoz kerülnek, hanem egy újrahasznosítást zászlajára tűző társadalmi vállalkozáshoz.

A Sharolta márka megalkotója, Tripolszky Sarolta Brüsszelben volt környezetvédelmi lobbista, de – mint mondja – a döntéshozók befolyásolása irgalmatlanul hosszú folyamat. Ezért inkább úgy döntött, kézzelfoghatóbb formában hirdeti az újrahasznosítás és a fenntarthatóság fontosságát.

Sarolta főállásban a CEEweb természetvédelemmel foglalkozó civil szervezetnél adományszervező, mellette pedig elkötelezett híve az újrahasznosításnak: blogol a Reciklistánál, április óta saját vállalkozásán dolgozik, fennmaradó idejében pedig workshopokat tart.

©

„Aki fenntartható és etikus divatot szeretne viselni, annak le kell mondania arról, hogy minden szezonban rengeteg nagyon olcsó holmit vegyen meg, amit utána rövid időn belül ki is dob”

– nyilatkozta korábban.

A Sharoltának az a célja, hogy megmutassa: az újrafeldolgozott anyagokból készült ruha is lehet divatos és egyenértékű az újonnan vásárolttal. Kollekcióját saját weboldalán, a Meskán, az Etsyn és olyan vásárokon kínálja, mint a WAMP, a Szimpla piac vagy a Nyitva Fesztivál, ahol pop-up üzletként jelentek meg. A szoknyák és nadrágok a webshopban 20 ezer forint körüli euróért elérhetők, ami jól mutatja: nem fast fashion termékekkel van dolgunk.

Áprilistól kivirul néhány bedeszkázott budapesti kirakat

Április elsejétől induló vállalkozások költöznek Budapest több, üresen tátongó üzletébe a Nyitva! Fesztivál keretében. A vállalkozók egy hónapig ingyen kipróbálhatják, mennyire érné meg boltot nyitniuk, a bérbeadók könnyebben kiadhatják a leporolt üzlethelyiséget, a járókelőknek pedig nem az üres kirakatokat kell bámulniuk.

A viszonylag magas árat Sarolta azzal magyarázza, hogy itt valóban prémium termékekről van szó, és a begyűjtött farmeranyag csak részben fedezi az alapanyagokat. „A szakadt farmerekből kisebb anyagok ugyan kinyerhetők, de a nagyobb – például egy ruhához szükséges, egybefüggő – anyagokat nekem is meg kell vásárolnom” – teszi hozzá a márkatulajdonos.

©

Az Impact Hub nem az egyetlen hely, ahol a Sharoltának „gyűjtődoboza” van (például a Humusz Szövetségnél is található egy), előbbinek mégis kiemelt szerepe van. Az Impact Hub ugyanis támogatja a társadalmi vállalkozásokat. Itt tartották kedden, a holland nagykövetség Budapest Activated csapata által szervezett Smart&Social workshopot, amelynek résztvevőit 40 jelentkező közül választották ki. A társadalmi kihívásokra reagáló vállalkozások fenntartható üzleti terveik kidolgozásához holland, német és magyar szakemberekkel konzultálhattak.

©

A zsűri végül a Sharolta projektet találta a legígéretesebbnek, és díjazta 4 ezer euróval. A projekt az összegyűjtött használt ruhából vidéki kistelepülések hátrányos helyzetű, zömmel roma lakosai vagy afrikai árvaházak kis lakói számára készít majd használati tárgyakat, ruhát – amire ott a legnagyobb szükség van.

Az ötletgazda szerint a legtöbb tudatos adakozó nincs azzal megelégedve, hogy megunt ruháit egyszerűen leadja egy általános gyűjtőbe, azok mintegy 90 százalékát ugyanis exportálják fejlődő országokba. Csakhogy a legtöbb országban már nincs igény rá, vagy nem látják szívesen, mert a használt ruhák rontják a helyi textilipari vállalkozások piacát. 

Éppen ezért a Sharolta projektbe bekerülő ruhák a ténylegesen nélkülözőkhöz jutnának, amiről visszajelzést is kapnának az adakozók, akiktől cserébe azonban nemcsak levetett ruháikat, hanem támogatást is várnak a készítők.

Varga Szabolcs cikke a HVG Extra Business közreműködésével készült. Friss lapszámunk értékteremtő vállalkozások történeteit mutatja be, olyan cégek gyakorlatát, amelyek szerint a profiton túl is van élet. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt ingyenes házhoz szállítással! Itt pedig egy évre is előfizethet a magazinra 20 százalék kedvezménnyel.

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

Állj mellénk!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Álmodozásnak tűnik, de ártani nem árt, talán segíthet is a közösségi erdőtelepítés

Álmodozásnak tűnik, de ártani nem árt, talán segíthet is a közösségi erdőtelepítés

A Franz Ferdinand énekese a Sziget után ismét mogyoróallergiás rohamot kapott

A Franz Ferdinand énekese a Sziget után ismét mogyoróallergiás rohamot kapott

Helikopterrel, egyesével mentik ki a bajbajutott norvég luxushajó utasait a viharos tengerről

Helikopterrel, egyesével mentik ki a bajbajutott norvég luxushajó utasait a viharos tengerről

Partot ért Norvégiában a bajba került turistahajó

Partot ért Norvégiában a bajba került turistahajó

Rossi elárulta, hogyan küldi pályára a válogatottat Horvátország ellen

Rossi elárulta, hogyan küldi pályára a válogatottat Horvátország ellen

Egy elszomorítóan izgalmas sorozat indul holnap este a Spektrumon

Egy elszomorítóan izgalmas sorozat indul holnap este a Spektrumon