HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Mit tehetnek a cégek, hogy magukhoz csábítsák és megtartsák a digitális világban jártas, élményekre és szabadságra vágyó fiatal munkavállalókat? Összegyűjtöttünk néhány hatékony módszert.

A munkaerőhiány miatt egyre nagyobb a verseny a fiatal tehetségek megszerzéséért. A legjobbak maguk választhatnak a cégek ajánlatai közül, ráadásul – ha nem tetszik nekik a munka – pillanatok alatt odébb is állnak. A vállalatok egymással versenyeznek, hogy a fiatalok igényeinek megfelelő munkakörnyezetet alakítsanak ki, ezért élményalapú megközelítéseket alkalmaznak.

Összekötni az egyes generációkat

A különböző generációk eltérően gondolkodnak a munka világáról, ám a hatékony együttműködés érdekében érdemes egymástól tanulniuk. A tisztelet, a fegyelem és a kitartás elsajátításáért a fiatalok a baby boomosokhoz (1946–1964) fordulhatnak, az X generációtól (1965–1979) pedig a munka iránti odaadást, az erőbedobást, valamint egy-egy téma mély és alapos megismerését tanulhatják meg.

A tanulás visszafelé is működhet: az idősebbek a multitasking hozzáállást leshetik el a 1980–1994 között született Y-osoktól, valamint alkotó energiából, önmotivációs eszköztárból és kíváncsiságból is meríthetnek tőlük. A most munkába lépő, digitális bennszülött Z generációtól pedig kulcsot kaphatnak az információs technológia világához.

A reverse mentoringra – amely kapcsolatból egyformán profitálhat mindkét fél – jó példa a Deutsche Telekom gyakorlata. Amikor a mobil kezdte átvenni az uralmat, a vállalatnál tehetséges Y generációs fiatalokat hoztak össze felsővezetőkkel. A tudásátadás mindkét félnek és a cégnek is érdeke volt, hiszen az okostelefonok térnyerése a korábbi generációk által nem ismert kompetenciák kifejlesztését kívánta meg.

Jutalom helyett önmotiváció

HVG Akadémia
Tanuljon employer branding és agilis toborzási szakértőktől októberben a HVG Akadémián! Szeretné a gyakorlatban is megtanulni, hogyan építhet a tehetségek számára vonzó munkáltatói márkát, és hogyan vehet fel munkaerőt 2 hónap helyett 2 hét alatt - agilis módszertannal? Jelentkezzen a HVG Akadémia képzéseire szeptemberben 20% kedvezménnyel!

A XX. század végéig szilárdan tartotta magát az az ipari forradalom idején meghonosodott módszer, miszerint a jó munkavégzést jutalmazni, a rosszat büntetni kell. Azóta sokat változott a világ, és ma már kiemelt figyelmet kell fordítani a belső motivációra is.

Daniel H. Pink szerint a Motiváció 3.0 korszakába léptünk, amelyben a pénzbeli ösztönzőknél fontosabb az önirányítás, a szakmai igényesség és a céltudatosság. A kimagasló teljesítmény és az elégedettség titka, hogy mi irányítsuk az életünket, fejlődjünk, tanuljunk, alkossunk és jobbá tegyük a világot – véli a neves szerző.

Kísérletek sorozata bizonyítja, hogy a nem rutinmunkát végzők esetében erőteljesen csökkenti a teljesítményt a pénzbeli jutalom, főleg hosszú távon. A legtöbbet hivatkozott tanulmány szerint azoknak az óvodásoknak, akik a rajzolást flow-tevékenységként művelték, elég volt egyetlen oklevél megmutatása, illetve a rajzolás mint elvégzendő feladat ahhoz, hogy a jutalom átadása után felhagyjanak a kedvtelésbeli rajzolgatással.

A modern motiváció korában született fiatal generáció számára – főként a kreativitást igénylő munkakörökben dolgozóknál – a pénznél ösztönzőbb, ha a munkáltató meghagyja a szabadságot, fejlődési lehetőségeket kínál és közösségi tereket hoz létre a csapatmunkához.

Kötöttség helyett szabadság

A fiatal generáció tagjai számára kiemelten fontos a szabadság, szeretik, ha ők irányíthatják a munkájukat, életüket. A ROWE-modellt (Result-Only Working Environment) használó cégeknél – ahol a munkavállalók eldönthetik, hogy mikor, kivel és hol dolgoznak a programjukon – jelentősen javul a teljesítmény, nő az elköteleződés, csökken a fluktuáció és a stresszből fakadó hiányzás.

Világszerte egyre több a szabadúszó (az Egyesült Államokban már a munkaerő 35 százaléka), aki a saját útját szeretné járni (vagy ebbe a modellbe kényszerül). Gombamód alakulnak itthon és világszerte olyan közösségi irodák, ahol inspiráló közegben működhetnek együtt a különféle területeken dolgozók.

A kávéházak tele vannak a laptopjukon, telefonjukon munkát végző emberekkel, hiszen a modern technológia lehetővé teszi a helytől független munkát. Egyre nő az otthonról végezhető munkakörök száma is, ám sokan döntenek úgy, hogy egyáltalán nincs szükségük korlátokra. Tucatnyi backpacker blogját olvashatjuk a neten, akik hátizsákkal utazgatnak a világban, és csak wifire van szükségük megbízásos munkáik elvégzéséhez.

Itthon tartani a tehetségeket

Az Y generáció jó része már külföldön él, és a Z generáció tagjai közül számosan szintén külföldi munkavállalásban gondolkodnak. Éppen ezért a hazai cégeknek azon is el kell gondolkodniuk, mivel tudják itthon tartani vagy hazacsábítani a fiatalokat.

A British Telecommunications (BT) magyarországi vezetője, Szabó Zoltán például állítja: nekik már vannak gyakorlatban is bizonyított módszereik erre a problémára. „Stabil munkahely, fejlődési lehetőségek, biztos megélhetés, változatos munkakörök, házon belüli karrierút, mindez olyan környezetben és hangulatban, ami miatt inkább hazajönni érdemes külföldről, semmint külföldi munkavállalásban gondolkodni” – sorolja a cégvezető.

A Randstad Employer Brand tavalyi magyarországi megméretésén a szolgáltató szektor legvonzóbb munkaadójának bizonyult BT munkavállalói szerint a vállalat legfőbb értékei az inspiráló feladatok, a jó munkahelyi hangulat, valamint a munka és a magánélet egyensúlya.

Munkáltatói márka, CSR és gamifikáció

Mivel a fiatalok egyre kevésbé munkát, inkább munkáltatót keresnek, az employer branding, azaz a munkáltatói márka a segít abban, hogy az állást kereső fiatalok figyelmet szenteljenek az adott vállalatnak. Ugyanis egyértelművé teszi a cég hitvallását, erősségeit, és hogy mit tud nyújtani az alkalmazottainak. Az a vállalat nyer, amely képes a fiatalokat érzelmileg is bevonni.

Ennek érdekében a cégeknek kiemelt figyelmet kell szentelniük például a társadalmi felelősségvállalásra (CSR). Ez irányú tevékenységével példaértékű lehet a hazai cégek közül a Telenor, amely 2016-ban négy díjat is hazavihetett a Magyar Üzleti Felelősség díjkiosztójáról, többek között a biztonságos internetezést oktató tananyagának, valamint a tartós kórházi betegek oktatását innovatív eszközökkel segítő Kórházsuli programjának köszönhetően.

Fontos szerepe lehet a fiatalok becsábításában a gamifikációnak is, azáltal, hogy élvezetes és izgalmas formában köti le használói figyelmét. A folyamatra szabott játék során a „játékosok” pontokat szerezhetnek, rangokat érhetnek el, illetve különféle jutalmakat kaphatnak bizonyos szintek teljesítésekor. A gamifikáció a toborzásban és a dolgozók megtartásában egyaránt bevethető, például a lojalitás vagy a munkahelyi oktatás hatékonyságának növelése céljából.

Élménygyár ON

Mindenkinek jobban megy a munka, ha inspiráló környezetben, rugalmas munkaidőben, önmotivált állapotban és értékesnek tartott célokért dolgozhat, a fiatal generációra azonban ez fokozottan igaz. A cégeknek fel kell venniük a lépést a megváltozott szokásokkal, hogy be tudják vonzani, és meg is tudják tartani a fiatalokat.

Az új generációk által kiharcolt jó hangulatú környezettel, a közösségi terek kialakításával, az élményalapú szemlélettel, a rugalmas munkaidővel, valamint a változatos és fejlődési lehetőséget kínáló munkakörökkel pedig végső soron a többi generáció munkavállalói is jól járhatnak.

Szlafkai Éva cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/4-es számában.

Tisztában vagyunk vele, miért tesszük nap mint nap, amit teszünk? A munkánkban megtalálni a kiteljesedés lehetőségét nem kiváltság, sokkal inkább alapjog. Csak úgy végezhetjük lelkesen a feladatainkat, ha megtaláljuk és megértjük a tevékenységünk célját. Simon Sinek sztártanácsadó Találd meg a miérted! című könyve bemutatja, hogyan alkalmazhatjuk a miért-koncepciót a mindennapi életben. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
HVG Extra Business Business magazin

„Türelmesen kerestem a lehetőséget, hogy erre a pályára léphessek”

Az űripar jellemzően nem része a mindennapi beszélgetéseinknek, pedig Magyarország is képviselteti magát a területen: van például saját űrkutatási irodánk is. Vezetője, Tari Fruzsina a gyerekkora óta tudta a célt, az oda vezető utat pedig határozott lépések kombinációjával járta végig. Interjú.

Fülke: Budapest még akár nyerhet is

Fülke: Budapest még akár nyerhet is

Akit Putyin egy másodperc alatt lenyomott szkanderben

Akit Putyin egy másodperc alatt lenyomott szkanderben

Videó: itt a bizonyíték, hogy ez az új BMW M5 tényleg 800+ lóerős

Videó: itt a bizonyíték, hogy ez az új BMW M5 tényleg 800+ lóerős

A magyar termelők kevesebb mint egy százaléka biogazda

A magyar termelők kevesebb mint egy százaléka biogazda

Kórházba került Janukovics

Kórházba került Janukovics

A nap, amely már többször is megváltoztatta Németországot

A nap, amely már többször is megváltoztatta Németországot