„A misszióm mindig a szemem előtt lebeg” - Hatásgyakorlás a neten

„A misszióm mindig a szemem előtt lebeg” - Hatásgyakorlás a neten

Utolsó frissítés:

HVG Extra Business Szerző:

HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az online véleményvezérek erejét sokan követőik táborának nagyságával mérik, pedig a lájkolók száma nem minden esetben mutatja meg befolyásuk valódi mértékét, a tartalmi értéket. A HVG Extra Business szubjektív listája elsősorban azt veszi figyelembe, mennyire hiánypótló és kreatív az adott téma feldolgozása, továbbá milyen értékeket hirdet az influencer.

„A misszióm mindig a szemem előtt lebeg”

Név: Balatoni József (Jocó bácsi) | Terület: oktatás | Platformok: Instagram, Facebook

©

Az újpalotai történelemtanár az egyik nagyobb Facebook-csoportban kezdett vicces iskolai történeteket megosztani. Ott javasolták neki saját oldal elindítását, és 2015 áprilisának legelején meg is született a Jocó bácsi világa. „Úgy gondoltam, ha nem jön be, majd azt mondom, csak áprilisi tréfa volt” – meséli. A „tréfa” viszont olyan jól sikerült, hogy néhány hét alatt több mint ezer ember lájkolta az oldalt. A Jocó bácsi világa azóta márka lett, szerzője elérte, hogy figyelnek, hallgatnak rá, továbbá számít a véleménye fontos pedagógiai kérdésekben.

Gyerekkorában a színészetről álmodott, de sosem gondolta volna, hogy mindezt tanárként fogja elérni. A bejegyzésekhez kezdetben elég munícióval szolgáltak a történelemórái, amelyeken a tananyagot saját személyiségével, valamint az élmény-, játék-, dráma- és a kooperatív pedagógia eszközeivel ötvözi. Volt, hogy görög istenekből, magyar királyokból készített kártyákkal játszottak az órán; máskor ókori kultúra, tudomány és művészet témakörben forgattak reklámfilmeket; vagy éppen Aprajafalvában alakítottak ki tekintélyuralmi rendszereket. Úgy szeretne tanítani, hogy a diákok élvezzék az órát, és az információ észrevétlenül rögzüljön.

Legfontosabb missziója megmutatni, hogy az iskola jó hely, ahol sokféleképpen lehet tanulni. Az iskolai élet történései, a gyerekek lelkében zajló folyamatok vagy a vicces órai jelenetek mellett pedagógiai témákban, az oktatást, társadalmat érintő kérdésekben is születnek bejegyzések.

A nagy követőtábor persze nagy felelősséget is jelent. „Nem tehetek olyan kijelentéseket, amelyeket később megbánok. Ma is vannak éles bírálataim, ironikus bejegyzéseim, de már sokkal átgondoltabban teszem ezeket közzé. A misszióm pedig mindig a szemem előtt lebeg. Mivel nincs előttem példa, magamnak kell kijárnom és megtanulnom celebtanárnak lenni.”

„Rettegtem, hogy valamelyik ismerősöm meglátja a videóimat”

Név: Viszkok Fruzsi | Terület: szépségápolás/DIY/életmód | Platformok: YouTube, viszkokfruzsi.hu, Instagram, Facebook

Viszkok Fruzsi szépségtanácsait, praktikus csináld magad ötleteit százrek követik a Youtube-on és az Instagramon – ami magyar viszonylatban példátlan siker. A blogolást a középiskolában kezdte, de hamar rájött, hogy – szégyenlőssége ellenére – jobban érdekli a videózás. Néhány év blogolás után kezdett videókat készíteni, amatőr módon, először csak telefonnal. Idővel megtanulta, hogyan használja a kamerát, a fényeket, a különböző vágóprogramokat és a saját hangját. „Eleinte rettegtem, hogy valamelyik ismerősöm meglátja a videóimat. Féltem a visszajelzésektől, mindegy, hogy ismerőstől vagy ismeretlentől jött. Ez egy idő után lekopik az emberről, de még most is zavarba hoz, ha több ember előtt kell szerepelnem” – meséli.

A hobbinak indult vlogolás ma már megélhetést is jelent számára. A bevételi forrás egyrészt a videók alatt vagy előtt futó reklámokból származik, de ez csak többmilliós nézettségnél igazán számottevő. Másrészt ott vannak a szponzorált tartalmak és az együttműködések. A tavaly kezdődött Rossmann-kooperáció keretében például Fruzsi tervezett két neszesszert, a beléjük illő termékeket is maga válogatta össze. Néhány hónap alatt 20 ezer fogyott belőlük, amire nagyon büszke.

Bár sok videót publikál a szépségápolásról, alapvetően életmódvloggernek tartja magát. A hétköznapi élettel kapcsolatos témákról vlogol a legszívesebben, például hogy miként rendszerezhetjük a gardróbot. „Sok külföldi csatornát követek, onnan mindig lehet inspirálódni. Mivel a csatornám rólam szól, nincs semmilyen megkötés. Ha bármilyen téma elkezd kicsit is érdekelni, már jön is a videó, legyen szó könyvekről, rendszerezési tippekről, utazásról vagy épp kozmetikumokról. A hitelesség fontos számomra, a pénz nem minden. Csak olyan dolgot ajánlok, amit én is használnék” – meséli.

A közönség visszajelzései mellett szakmai oldalon is szaporodnak az elismerések: 2017-ben megkapta az InStyle Style Award különdíját, és a Videós Gála legjobb életmódcsatornáért járó elismerését is. „Az elején könnyen magára tudja venni az ember a negatív visszajelzéseket. Többeket ismerek, akik névtelen trollok miatt hagyták abba a videózást, pedig ez sajnos elkerülhetetlen velejárója a netes jelenlétnek. Az elején hatalmas adag kitartásra is szükség van, hiszen fel kell készülni, hogy akár évekig is csak pár százan nézik meg a videókat.”

„Itthon is láthatóvá kell tenni az olcsó ruhák kölségeit”

Név: Mengyán Eszter (HolyDuck!) | Terület: fenntartható divat | Platformok: holyduck.hu, Facebook, Instagram

©

Mengyán Eszter újságíróként mindig szívesen írt divatanyagokat. A cikkeihez inspirációt keresve egyre több olyan írást olvasott, amelyek a ruhaipar nagy problémáiról tanúskodtak. Végül a The True Cost című dokumentumfilm után döntötte el, hogy itthon is láthatóvá kell tenni az olcsó ruhák költségeit.

Előbb HolyDuck! néven az Instagramon, majd a saját blogján kezdett írni a fenntartható divatról. „A világmegváltás vagy értékteremtés vágya dolgozik bennem a kezdetek óta. Imádom a divatot, de sokkol a már az alapanyaggyártásnál is jelen lévő pazarlás, kizsákmányolás és környezetszennyezés. De van lehetőség a változtatásra, és ehhez nem kell másra várni. Elég megvizsgálni, mit és miért teszünk vagy nem teszünk” – mondja.

Az öltözködéssel, a ruhákkal jól ki tudjuk fejezni magunkat, és lehet ezt okosan is csinálni. Úgy látja, fenntartható divattal foglalkozó bloggerként a felesleges fogyasztásra tud a leginkább hatással lenni, amit nem feltétlenül a méltánytalanságok boncolgatásával kell elérni. Lehet ez könnyed téma is, a megoldásokra fókuszálva. Ennek szellemében készít interjúkat a blogjára magyar divatszakemberekkel, divattörténeti kutatókkal, illetve olyan tervezőkkel, akik fenntartható és etikus elvek mentén dolgoznak.

Emellett különböző kihívásokat valósít meg, és biztatja ugyanerre az olvasóit: például hogy tíz napig viseljenek tíz ruhadarabot tíz különböző kombináció szerint, vagy számolják össze, hogy egy hónap alatt hány ruhát vesznek fel. Játszva próbálja rávezetni az olvasóit arra is, miért fontos a jól kihasználható ruhatár, miért több a kevesebb, és miért érdemes tudatosan vásárolni.

„A nemvásárlásból megmaradt pénzünket költhetjük tudásunk gyarapítására, tanfolyamok, workshopok formájában, vagy arra, hogy a testünk és a lelkünk is egészségesebb legyen” – vallja. Egyre több pozitív üzenetet kap arról, hogyan inspirált embereket, akik az ő hatására változtattak a szokásaikon. „Tavaly meghívtak előadni egy iskolába, ahonnan nagyon pozitív visszajelzést kaptam a tanárok és a diákok részéről is. Szívesen tartanék több hasonló előadást, hagynám el egyre többet a számomra biztonságos online teret. De szeretném kipróbálni a videózást és a podcast műfaját is” – mondja a terveiről.

A teljes listát megtalálja a HVG Extra Business 2018/1-es számában.

Tisztában vagyunk vele, miért tesszük nap mint nap, amit teszünk? A munkánkban megtalálni a kiteljesedés lehetőségét nem kiváltság, sokkal inkább alapjog. Csak úgy végezhetjük lelkesen a feladatainkat, ha megtaláljuk és megértjük a tevékenységünk célját. Simon Sinek sztártanácsadó Találd meg a miérted! című könyve bemutatja, hogyan alkalmazhatjuk a miért-koncepciót a mindennapi életben. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

Hozzászólások