HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Magánéleti krízis közepén nem jó döntés úgy csinálni a munkahelyen, mintha mi sem történt volna. Fontos, hogy a munkáltató és a munkavállaló együttműködő legyen.

„Tizennyolc év után elhagyott a férjem. Teljesen összeomlottam, hetekig csak sírni tudtam a cég teraszán, miközben egyik cigarettát szívtam a másik után. Ez hónapokig komoly hatással volt a munkámra, de szerencsés voltam, mert nagyon támogató céges közegben csinálhattam ezt végig” – meséli a hat évvel ezelőtti eseményeket Krisztina, aki ma már képes kívülről nézni a saját történetét. Véleménye szerint abban, hogy a főnökei és a kollégái ilyen jól kezelték a helyzetet, segített, hogy addigra már több éve dolgozott a cégnél, ismerték a munkáját, a képességeit, és a legtöbb munkatársával baráti volt a viszonya.

Nemcsak munkavállalóként, hanem munkáltatóként is sok kihívást tartogat az ilyen élethelyzet. Vezető beosztásban dolgozó megkérdezettjeink leggyakoribb dilemmája többnyire az volt, hogyan lehet valaki egyszerre empatikus ember, illetve a cég és a csapat többi tagjának érdekeit következetesen képviselő szakember.

A megoldás kulcsa a tiszta kommunikáció

Vannak olyan tanácsok, amelyek – kis odafigyeléssel – mindenki számára könnyebbé tehetik az ilyen időszakot. Magánéleti krízis során – legyen szó betegségről, halálesetről, válásról – fontos a tiszta, egyenes, félelemmentes, bizalomra épülő munkahelyi kommunikáció alkalmazott és vezető között. Svéda Dóra coach és HR-szakértő azt mondja: az érintettnek fontos néhány tényszerű dolgot megosztania a felettesével, hogy megoldást találhassanak a problémára.

„Ne tartsuk magunkban, ne titkoljuk el, ne mártírkodjunk. Elég néhány, a téma szempontjából fontos tényt megosztani. A legtöbb munkahely ilyenkor toleránsan reagál, természetes reakció az empátia”

– hangsúlyozza a szakember. A probléma elmondása mellett fontos az is, hogy a munkavállaló arról is beszéljen, mi jelentene számára segítséget.

„Azt szoktuk javasolni a vezetőknek, hogy erősítsék meg a kollégájukat abban, hogy számítanak rá, fontos a cég számára. Jelezzék, hogy nyitottak olyan megoldásokra, amelyek könnyebbé, elviselhetőbbé teszik számára a nehéz helyzetet. Itt is fontos ugyanakkor a munkavállaló részéről az aktív visszajelzés arról, mikor mire van szüksége” – emeli ki a szakember.

A magánéleti krízisek okozta helyzetek nemcsak az adott munkavállalót érintik, hanem – az átmeneti változások, az átstrukturált munkamennyiség miatt – sokszor a közvetlen kollégákat is. A vezető feladata az, hogy ez ne informális, frusztrált beszélgetésekben merüljön ki, hanem „tervet” készítsen a helyzet kezelésére.

A magánéleti krízis munkahelyi kezelése empátiát, odafigyelést igényel a környezettől. Miközben elfogadjuk azt is, hogy a napjainkat és a cégünket fenntartó rendszert működtetni kell. Ez a kényes helyzet tisztelettel és tiszta kommunikációval válik kezelhetővé.

A fenti cikk a HVG Extra Business 2019/3-as számában megjelent írás rövidített kivonata. A cikket a hvg360 felületén hamarosan teljes terjedelmében is elolvashatja.

Vajon az élvezeteket hajszoljuk, elfogadjuk az élet sorsszerűségét, esetleg a régi szép időket idézzük? Netán a kudarcokról panaszkodunk, céljaink megvalósításáért küzdünk vagy a spirituális életet hirdetjük? Philip Zimbardo időperspektíva-módszere szerint az időhöz való viszonyunk döntően befolyásolja életünket. Az ennek gyakorlatát bemutató könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
HVG Extra Business Business magazin

Fizetnének is, csak hogy jó helyen dolgozhassanak

A Boston Consulting Group kutatása szerint a magyar dolgozók számára a tíz legfontosabb pontból hat a munkahelyi légkörhöz, a közérzethez kapcsolódik, ezek pedig meghatározó kapcsolatban vannak a fluktuációval is. Nemcsak a vállalatok ismerték fel, mennyi pénzt takaríthatnak meg a dolgozók megtartásával, hanem innovatív vállalkozások is épültek a probléma kezelésére.

A hongkongiak már Rákosi atombunkerében vannak

A hongkongiak már Rákosi atombunkerében vannak

A Me Too berúgta a Katona József Színház ajtaját

A Me Too berúgta a Katona József Színház ajtaját

Most már nyugodtan nassol a kórházban a megpörkölődött koala

Most már nyugodtan nassol a kórházban a megpörkölődött koala

Börtönbüntetésre ítélték a pocsaji óvoda felrobbantásával fenyegetőző férfi

Börtönbüntetésre ítélték a pocsaji óvoda felrobbantásával fenyegetőző férfi

Greta Thunberg annyira híres, hogy már hülyeségek terjednek róla

Greta Thunberg annyira híres, hogy már hülyeségek terjednek róla

Megválasztották Donald Tuskot az Európai Néppárt elnökének

Megválasztották Donald Tuskot az Európai Néppárt elnökének