szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

A tisztán elektromos meghajtás a személyautók mellett a tömegközlekedésben is kezd elterjedni.

Az ABB berlini továbbképzési központjában nemcsak a személyautók legújabb elképesztően gyors töltőivel ismerkedtünk meg, hanem többek közt az újfajta elektromos buszokban rejlő lehetőségekkel is. És ezúttal ne áramszedős trolibuszokra gondoljunk, hanem akkumulátorról üzemelő hipermodern városi tömegközlekedési eszközökre.

A svájci–svéd vállalat háromféle töltési megoldást kínál az elektromos buszok piacán. Az egyik az úgynevezett Depot Charging, melynek lényege, hogy a központi garázsban pihenő járművek akkumulátorát az éjszaka folyamán hosszú órák alatt töltik fel teljesen.

©

A második töltési eljárás az Opportunity Charging, amit akkor alkalmaznak, amikor a busz a végállomáson, vagy valamilyen okból kifolyólag egy közbenső állomáson közepesen hosszabb ideig, percekig várakozik. Ilyenkor az elérhető legnagyobb töltési teljesítmény 600 kW. Összehasonlításképp, hazánkban személyautó töltés fronton 50 kW jelenti a plafont, és az érkezőben lévő legmodernebb villanyautók maximum 350 kW-tal lesznek tölthetők.

©

Végül, de nem utolsó sorban említést érdemel még az úgynevezett Flash Charging, amikor egy-egy állomáson csak nagyon rövid ideig vesz fel töltést az autóbusz, ugyancsak 600 kW-os teljesítmény mellett. A rendszer ez esetben olyan gyors, hogy a busz elektronikája és a töltőállomás kevesebb mint 1 másodperc alatt elkezd kommunikálni egymással, és azonnal meg is kezdődik a töltés.

©

A svájci Genfben a közelmúltban éles körülmények mellett kezdték meg az újfajta elektromos buszok tesztjét. A 18,75 méter hosszú és 133 személyes e-buszok az 50 megállóból 13 helyszínen tudják kihasználni a Flash Charging előnyeit, ilyenkor 20 másodpercig 600 kW-os teljesítmény mellett töltődnek az akkumulátorok.

A dízelmotoros hagyományos buszokhoz képest fele annyi zajjal üzemelő tizenkét genfi elektromos busz naponta több mint 10 ezer utast szállít, és a járművek évente 600 ezer kilométert tesznek meg. A környezettudatos buszoknak köszönhetően évente 1000 tonnával kevesebb CO2 kerül a levegőbe, amiben többek közt azért annak is része van, hogy Svájcban az elektromos áram jelentős részét megújuló energiaforrásokból állítják elő.

Hasonló elektromos busz projektek ezenkívül Németországban, Belgiumban, Luxemburgban, Franciaországban, Norvégiában és Svédországban is futnak.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Mióta egyre többen kérnek oltást, a csalókból is egyre több van

Mióta egyre többen kérnek oltást, a csalókból is egyre több van

Valahogy így néznek ki a karantén utáni ölelések

Valahogy így néznek ki a karantén utáni ölelések

A válság elsöpörte Budapest legrosszabb éttermét

A válság elsöpörte Budapest legrosszabb éttermét