szerző:
László Ferenc

A Mercedes kedd este leleplezte első olyan modelljét, melyet a kezdetektől fogva elektromos autónak terveztek. Két motor, egy nagykapacitású akkumulátorcsomag és 400+ lóerő a hangtalan EQC-ben.

A Mercedes számára nem teljesen új terület az elektromobilitás, elég csak a villanymotoros B-osztályra, vagy a limitált mennyiségben gyártott elektromos SLS-re gondolni. A mai napig azonban nem létezett olyan csillagos modell, melyet az első pillanattól kezdve tisztán villanymotoros használatra terveztek.

Most azonban itt van, megérkezett a Stockholmban a cégvezér, Dieter Zetsche által leleplezett EQC, konkrétan az EQC 400. Íme:

©
©

Design

Az általunk Svédországban élőben megtekintett újdonság mind méreteit, mind formanyelvét illetően leginkább a GLC-re hasonlít, vagyis esetében egy minden hájjal megkent divatterepjáróhoz van szerencsénk. Lényeges különbség azonban, hogy az EQC tetővonala alacsonyabban fut, mint a GLC-é, de nem annyira, hogy kapásból egy szupersportos, csapott hátú SUV-nak tűnjön.

Hűtést csak mérsékelten igénylő villanyautóról lévén szó, a frontrészről akár el is hagyhatták volna a hagyományos hűtőrácsot, erre azonban nem került sor. A designerek szerint ugyanis ettől lesz igazán karakteres a GLC, melynek egyedi módon fénycsík köti össze a fényszóróját, és még a logója is világít az elején. Legalábbis azokon a piacokon, ahol ez nem ütközik a helyi szabályozásba.

Míg a hamarosan érkező és minden szempontból nagyon hasonló koncepciójú Audi e-tron villany-SUV opcionálisan hagyományos külső visszapillantótükör nélkül is kérhető, addig az EQC-n nincs ilyen kamerás trükközés. De a cég munkatársai nem zárták ki annak lehetőségét, hogy hasonló megoldással hamarosan egy Mercedesen is találkozhatunk majd.

©
©

Mitől és hogyan megy?

Az EQC hajtásrendszerének a lelkét az első és a hátsó tengelynél elhelyezett, eATS nevű kompakt motoregységek képezik, melyek összkerékhajtást biztosítanak. Az áramfogyasztás mérséklése és a menetdinamika fokozása végett az eATS egységek eltérő hangolást kapnak: az első motor kisebb terhelés esetén kap főszerepet a lehető legjobb hatékonyságot szolgálva, míg a hátsó villanymotor a fokozott dinamikát biztosítja. Az együttes csúcsteljesítmény eléri a 408 lóerőt, a maximális rendszernyomaték 765 Nm.

Az Audi e-tron az előzetes adatok szerint hasonló teljesítményű, de körülbelül 100 Nm-rel szerényebb nyomatékú.

A 2,4 tonnás, tehát igen nehéz Mercedes EQC 5,1 másodperc alatt gyorsul állóhelyzetből 100-as tempóra, a végsebességét pedig 180 km/h-ra szabályozza az elektronika.

A sokat emlegetett Audi e-tron ugyan 200-zal is képes száguldani, de a 0-100-as sprintre több időre, konkrétan 6 másodpercre van szüksége.

©

Akkumulátor

Az energiaellátást egy 80 kWh kapacitású, illetve 650 kilogramm tömegű lítium-ion akkumulátor szolgálja (e-tron: 95 kWh). Az áramfogyasztás és a hatótávolság jelentős mértékben függ a vezetési stílustól, a gyártó 400-450 kilométeres (WLTP, NEDC) hatótávolságról tesz említést. Az akkumulátort maga a Mercedes gyártja, a cellákat azonban vásárolja, azt viszont kérdésünkre nem kívánták elárulni a cég képviselői, hogy pontosan mely partnerüktől. Nyílt titok, hogy az elektromos Smartokban lévő akkumulátorokban LG-től származó cellák találhatók.

Az EQC szériában egy 7,4 kW teljesítményű, vízhűtéssel is ellátott fedélzeti töltővel rendelkezik, amely váltóáramú (AC-) otthoni töltésre és nyilvános töltőállomásokon történő töltésre egyaránt alkalmas.

©
©

Egy Wallbox felszerelésével akár háromszor gyorsabb lehet az otthoni töltés, mint a hagyományos hálózatról. Egyenáram esetén – amit szintén szériában képes fogadni az EQC – még gyorsabb a töltés: a modell több szabványnak is megfelel, kezelni tudja a CCS, a CHAdeMO, valamint a GB/T rendszerű töltőket is. Az EQC villámtöltése akár 110 kW-tal is lehetséges (e-tron: 150 kW), amennyiben az adott töltőoszlop képes ekkora töltőteljesítményt biztosítani. Ez esetben a töltési idő 10 százalékos akkutöltöttségről 80 százalékra csupán körülbelül 40 percet vesz igénybe.

Öt menetprogram közül lehet választhatani, amelyek eltérő karakterrel ruházzák fel az autót: a Comfort, az Eco, a Max Range és a Sport beállításokon felül egy egyedileg összekonfigurálható programot is kapott az EQC. A fokozottan takarékos közlekedést szolgáló üzemmódokban jelentős szerepet játszik a haptikus menetpedál, ami segít a hatékony vezetésben. Ezen felül a vezetőnek lehetősége van a rekuperáció mértékét a kormánykerék mögötti kapcsoló füleken keresztül szabályozni.

©

Milyen belül?

Az utastér körülbelül akkora, mint bármelyik belsőégésű motoros középkategóriás SUV-ban, elöl rengeteg a hely, magas növésűeknek hátul a fejtér enyhén szűkös lehet. A csomagtér kereken 500 literes kapacitású. A felhasznált anyagok minősége hozza a márkától megszokott és elvárt prémium szintet.

A design elsősorban annyiban tér el a márka úgymond hagyományos modelljeitől, hogy a légbeömlők nem kör-, hanem szögletes alakúak. A kormány mögötti és a műszerfal közepén lévő kijelzők már ismerősek lehetnek az újabb Mercedesekből, így például a nemrégiben általunk is alaposan letesztelt A-osztályból.

©

Ugyancsak az A-osztályból érkezett az MBUX rendszer, amit számos EQ-specifikus tartalommal bővítettek ki a fejlesztők, mint például az elektromos hatótávolság, a töltöttségi állapot és az energiaáramlás kijelzésével. Az EQ-optimalizált navigáció, a Dynamic Select menetdinamika üzemmód-választó, a töltöttségi szint és az elindulási idő beállítása szintén lehetséges az MBUX rendszeren keresztül.

Az MBUX központi kijelzőjén egy speciális EQ-mező is helyet kapott, amelyen számos EQ-specifikus információ jeleníthető meg, továbbá a felhasználó az alsó kezelőfelület bal oldali gombjáról közvetlenül is előhívhatja az MBUX rendszer EQ menüpontját. Az EQ-specifikus hangvezérlés funkció a természetes beszédfelismerés által megkönnyíti az EQC kezelhetőségét.

Az A-osztálytól eltérően az EQC már érzékeli, hogy az adott hangparancsot a sofőr, vagy valamelyik utas adta ki, így például szóban nem szükséges megnevezni, hogy pontosan melyik ülésen szeretnénk bekapcsolni a hűtést/fűtést.

©

Mikortól kapható?

Az EQC próbagyártása már megkezdődött, a sorozatgyártás pedig a tervek szerint a jövő év elején veszi kezdetét. A Brémában, a későbbiekben pedig Pekingben is gyártandó EQC első példányait 2019 második negyedévében vehetik majd át a vásárlók. A várható árral kapcsolatban egyelőre nem nyilatkozott a Mercedes, mindenesetre hozzávetőlegesen 70 ezer eurós (22,7 millió forint) alapárral lehet számolni.

És egyértelmű, hogy a Mercedes nem felejtette el a svédeknek a jó öreg jávorszarvas-tesztet:

©

 

©
©
©
©
©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Megszűnés fenyegeti a kukaholdingot

Megszűnés fenyegeti a kukaholdingot

Indul az ígéretdömping: kinek (nem) épül tovább a metró?

Indul az ígéretdömping: kinek (nem) épül tovább a metró?

Happy TV: élő adásban jelentkezett be a srebrenicai mészáros

Happy TV: élő adásban jelentkezett be a srebrenicai mészáros

Trump cáfolja Fethullah Gülen kiadatását

Trump cáfolja Fethullah Gülen kiadatását

Orbán haragszik a sportvezetőkre

Orbán haragszik a sportvezetőkre

Manfred Weber nem lesz CSU elnök

Manfred Weber nem lesz CSU elnök