Kompakt divatterepjáró? A szovjeteknek már az 50-es években volt hasonlója

Kompakt divatterepjáró? A szovjeteknek már az 50-es években volt hasonlója

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

Rövid tengelytáv, remek terepjáró képesség és mindössze kétfős utaskabin. Ennek az apró 4x4-esnek ezek a legfontosabb jellemzői.

Mostanság szinte még a csapból is a divatterepjárók folynak, melyek között találhatunk az Audi Q7-eshez hasonló monstrumokat, BMW X3 méretű középkategóriás modelleket és Mercedes GLA formájú apróságokat. Mind közül talán a kompakt divatterepjárók örvendenek a legnagyobb népszerűségnek, de ne higgyük, hogy régen nem voltak hasonló autók.

Elég csak a Lada Nivára vagy a Suzuki Samuraira és a Jimnyre gondolni, bár ezek ugyebár nem divatterepjárók, hanem valódi terepjárók, apró méretben. Ám a szovjet autóipar jóval ezek felbukkanása előtt, már az 50-es években is készített egy parányi terepjárót. Íme a mára szinte teljesen elfeledett GAZ M73:

©

Az elsősorban erdészeknek szánt összkerékhajtású autóban mindössze két személynek jutott hely, a meghajtásról pedig egy 1,2 literes 35 lóerős motor gondoskodott. A háromsebességes váltót kapott autóból normál és pickup kivitel készült 1955-ben.

©

A mindössze 3,43 méteres hossznak, illetve a 2 méteres tengelytávnak köszönhetően terepen kiválóan mozgott az 1070 kilogramm tömegű járgány, a sorozatgyártást azonban így sem élte meg. A GAZ M73 fejlesztéseit később a Moszkvics-gyár hasznosította a 410-es típus esetében.

©

 

©
©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.