szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

Ritkán találkozni olyan kívül-belül izgalmas autóval, mint amilyen a francia márka új zászlóshajó modellje. Nem kevés bátorság kell manapság egy ilyen típus piacra dobásához, és emiatt még a hibák felett is könnyebben szemet lehet hunyni.

Ha azt mondjuk, hogy Peugeot 508, akkor kis túlzással élve egy hangos ásítás a leggyakoribb reakció. Ez annak következménye, hogy a 2010 és 2018 között gyártott elsőgenerációs 508-as messze nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A magyar utakon alig-alig előforduló modellből viszont itt a teljesen új második kiadás, mely minden tekintetben ellentéte az elődjének.

A 2019-es Év Autója díj hét végzőse közé is bekerült újdonságból a legjobban felszerelt, legsportosabb GT kivitelt próbáltuk ki.

©

Új utakon

Manapság, amikor a divatterepjárók elképesztő előretörése miatt már olyan pletykák röppennek fel, hogy a Ford Mondeo halálra van ítélve, kell bátorság egy formabontó kinézetű, kupésra faragott új szedán piacra dobásához. A Peugeot pedig pontosan ezt tette.

Az első csavartól az utolsó bitig teljesen új fejlesztésű 508-as lényegében minden trenddel szembemegy. Egyrészt ugyebár nem magasított SUV-kategóriás modell, másrészt pedig nemhogy nagyobb lenne az elődjénél, hanem éppen ellenkezőleg. Az új 508-as 8 centiméterrel rövidebb, 6 centiméterrel alacsonyabb és 2 centiméterrel szélesebb lett az elődjénél, ráadásul még a tengelytávolsága is szerényebb 2,4 centiméterrel.

©

A megöregedett, hulló szőrű és már enyhén fogatlan nagy oroszlán átadta a helyét egy sokkal vadabb külsejű, energiától duzzadó ragadozónak. Melynek arcát kardfogú tigrisek által kölcsönözött hatalmas függőleges LED-menetfény fogak uralják, ezenkívül pedig a méretes hűtőrács és a felette lévő hangsúlyos 508-as típusjelzés mellett sem mehetünk el szó nélkül.

Az oldalnézet nincs túlbonyolítva mindenféle keszekusza vonalakkal, a kupés tetővonal és az esetünkben 19 colos kerekek önmagukban elegendőek ahhoz, hogy az 508-as a hazai utak új tekintetmágnesévé válhasson. És akkor a keret nélküli ajtókról, illetve az oroszlánkarmokat mintázó 3D-s LED-es hátsólámpákról még nem is beszéltünk.

Belső értékek

Az unaloműzés a külső után a az autó belsejében is folytatódik. Ha egy német típusból ülünk át, az újszerű dizájn nagyobbat üt, mint egy dupla eszpresszó. Itt van rögtön a rendkívül kicsi kormány, melynek nemcsak az alsó, hanem a felső része is le van csapva.

Aztán a kétküllős kormány mögött nincs egyetlen műszer sem, merthogy a 12,3 colos digitális műszeregység a kormány fölött található, és ily módon már szélvédőre vetített HUD-ra sincs szükség. A műszerfal közepén lévő érintőkijelző alapáron 8 colos, a jól felszerelt tesztautóban pedig 10 colos felületen kommunikál a sofőrrel és első utasával. Utóbbi alatt zongorabillentyűkhöz hasonló kezelőszervek, ezek alatt pedig kapacitív érintőgombok várják ujjaink érkezését.

©

A felhasznált anyagok-, illetve az összeszerelés minősége a drágább német prémiummárkákat juttatja eszünkbe. Bőr és fa minden mennyiségben, és a tesztautó fekete-vörös színkombinációja is jól eltaláltnak nevezhető. Az ülések sportosan komfortosak, az oldalsó nyomógombok és a kis villanymotorok révén remekül testreszabhatóak. Ráadásul még a masszírozás sem hiányzik belőlük.

Utóbbi az ülésen lévő egyik gombbal, illetve a kijelző alatti jobb szélső úgynevezett hangulatgomb megnyomásával kapcsolható be. A relaxációs és felpörgető üzemmódok nemcsak a világítást, a hangzást és a masszázst, hanem a kocsi menetdinamikai beállításait is képesek módosítani. Ehhez hasonlóval korábban leginkább csak Mercedesekben találkozhattunk.

©

Feketeleves

A kupésra vett formaterv miatt az utastér méretei az eggyel kisebb kategóriát juttatják eszünkbe. Elöl még rendben van a helykínálat, a hátsó utasok viszont már gondban lehetnek. Egy 185 centiméteres sofőr mögött egy hasonló magasságú utas csak úgy tud helyet foglalni, hogy a térde az első ülés háttámlájához ér, a feje és a plafon között pedig alig egy ujjnyi légrés marad. Ehhez képest a VW Arteonban szinte táncolni lehet hátul, igaz ez a német rivális 11 centiméterrel hosszabb.

Egyesek nehezen találják meg az ideális kormánymagasság pozíciót, illetve furcsa, hogy a kormány mögötti váltófülek nem forognak együtt a volánnal. A tempomat kezelőszervei nem a kormányon, hanem egy annak takarásában lévő konzolon kaptak helyet, melynek funkcióit csak akkor látni, ha elfordítjuk a kormányt. A menü logikája meglehetősen franciás, sok funkciót csak nyakatekert módon lehet elérni, de legalább a megjelenített grafika ízléses és a rendszer sebességére sem lehet panasz.

©

Az elődtől eltérően nem 4-, hanem 5-ajtós kialakítás miatt a csomagtartót remekül lehet pakolni. Kár, hogy a raktér tárolókapacitása 512-ről 487 literre csökkent, aminél az eminens riválisok akár 100 literrel is többet tudnak. A 2:1 arányban osztott hátsó üléstámlák ledöntésével 1537 literesre növelhető a csomagtartó, és az ötödik ajtó akár láblendítéssel is egyszerűen nyitható.

A nagyobb csomagtartóra vágyók jobban teszik, ha megvárják az ugyancsak sportos kombi változatot. Ennek csomagtere ugyanis 530-1780 literes térfogattal bír.

©

Vezetési élmény

A tesztautóban az 508-as aktuális csúcsmotorja, a 225 lóerős teljesítményű, illetve 300 Nm-es nyomatékú 1,6 literes 4 hengeres turbós benzines egység teljesít szolgálatot. Ez az erő tökéletesen elegendő a sportos haladáshoz és ahhoz, hogy egy-egy előzés bármikor biztonságosan és gyorsan megoldható legyen. A 0-100-as gyorsulás 7,3 másodperc alatt tudható le, és a 250 km/h végsebesség még a német Autobahnon sem számít karcsúnak.

A motor jól veszi a fordulatszámot, de a hangja talán lehetne kicsit sportosabb. A menetdinamikai kapcsolóval sport módra váltva leheletnyit vehemensebb a hangzás, de ez nem több hangszórós trükközésnél. Az 5,7 literes gyári fogyasztási értéket lehetetlen a gyakorlatban produkálni, nálunk 9-10 liter körül fogyasztott a nagy oroszlán. Az Aisin eredetű nyolcfokozatú automataváltó 600 ezer forintba kerül és finoman, korrekt sebességgel teszi a dolgát.

©

Az opcionális adaptív felfüggesztés és az alapáron többlengőkaros hátsó futómű remek egységet képez az erőátvitellel és a kocsi egészével. Ennek köszönhetően a vezetési élmény összhangban áll az 508-as sportos külsejével. Nem állítanánk, hogy ez már a hátsókerék-hajtású Alfa Romei Giulia szintje, mindenesetre az új 508-ast határozottan nagyobb élmény vezetni, mint egy Arteont.

Ebben többek közt az elődhöz képest 70 kilogrammal kisebb tömeg is fontos szerepet játszik. Illetve az a tény, hogy 12,3-ról 10,8 méterre csökkent a fordulókör, ráadásul ugyebár nem egy malomkőnyi méretű, hanem egy a szimulátorokban megszokott apró kormányt kell tekergetnünk.

©

Extrák

A térérzetet egyrészt javítja a hatalmas méretű és nyitható panorámatetőn át beáradó fény, másrészt viszont emiatt tovább csökken az amúgy sem túl nagy fejtér. Tárolóhelyekből nincs hiány, az utastérben összesen 32 liternyi kisebb-nagyobb rekeszt találhatunk. A középkonzol alatt is találunk egy rejtett tárolót, ahol egyrészt két USB-portra, másrészt egy Qi vezeték nélküli töltőre lehetünk figyelmesek.

Remek dolog, hogy nemcsak tolatókamerát, hanem 360 fokos képet biztosító kamerarendszert is kapunk, azonban ezek felbontása sajnos nem üti meg a 2019-ben elvárható szintet. Ezzel szemben igen komoly fegyvertény, hogy 460 ezer forint ellenében infravörös fénnyel üzemelő éjjellátó kamerát is kaphatunk. Ennek képe a kormány fölötti digitális műszeregységre tehető ki, és a megjelenített képen figyelemfelkeltő keretezést kapnak a sötétben hirtelen felbukkanó gyalogosok.

Természetesen a városi automata vészfék, a sávtartó, a holttérfigyelő, a fáradtságérzékelő, a táblafelismerés és az adaptív full LED-fényszóró sem hiányozhat a fedélzetről. Az adaptív tempomat remekül végzi a dolgát, városi araszoláskor vagy autópályás lassuláskor képes állóra fékezni az autót és onnan ismételten mozgásba hozni.

A sávtartó finom kormánymozdulatokkal tartja a helyén az autót és megválaszthatjuk, hogy a sáv melyik részén szeretnénk közlekedni. A rendszer a Level 2-es önvezetési kritériumoknak felel meg, ha hosszabb ideig elengedjük a kormányt, akkor jelez és végül visszaadja a kontrollt.

©

Konklúzió, árak

+ : egyedi megjelenés, jó minőség, izgalmas beltér, vezetési élmény, sportos menettulajdonságok, rengeteg extra.

: kicsi utastér, a csomagtartó lehetne nagyobb, franciás menürendszer, gagyi tolatókamera.

"Love your curves and all your edges, all your perfect imperfections" - hallhatjuk John Legend slágerében, ami nagyon passzol az új Peugeot 508-hoz is. Messze nem állítanánk, hogy ez a valaha készült legjobb autó, de a francia tervezők olyan komoly kurázsiról tettek tanúbizonyságot, hogy az összkép végül sokkal inkább pozitív, mint negatív.

Centiméter szalag és józan ész alapján sok rivális jobb választás lehet, mint az 508-as, de egyik sem ennyire izgalmas. Cikkünk írásakor még nem tudni, hogy a hét finalista közül végül ez a Peugeot lesz-e a befutó a 2019-es Év Autója választáson, mindenesetre mi drukkolunk neki.

A Peugeot 508 hazai alapára 8,89 millió forint, mely összeg ellenében egy 130 lóerős 1,5 literes dízelmotorral szerelt kéziváltós autó lehet a miénk. A 160 lovas dízel-, illetve a 180 lovas benzines élvezetek 10,09 millió forint magasságában kezdődnek. A tesztautó alapára 13,4 millió forint, amit néhány extrával sikerült egészen 15,46 millió forintra feltornászni.

Nem kevés pénz ez, azonban egy hasonlóan felszerelt VW Arteon, 4-es Gran Coupé BMW vagy A5-ös Audi ennél is többe kerül. Az ezzel járó presztízs és jobb értéktartás persze már más lapra tartozik.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Alsónadrágásás, szúnyogfigyelés, digitális játék – ezzel is előrevihetjük a tudományt

Alsónadrágásás, szúnyogfigyelés, digitális játék – ezzel is előrevihetjük a tudományt

A járványt nehéz megkerülni, de lehetséges – itt vannak a Magyar Sajtófotó Pályázat győztesei

A járványt nehéz megkerülni, de lehetséges – itt vannak a Magyar Sajtófotó Pályázat győztesei

Alkotmánybíróság: az állami szervnek pontosan meg kell indokolnia, ha a járványra hivatkozva később válaszol

Alkotmánybíróság: az állami szervnek pontosan meg kell indokolnia, ha a járványra hivatkozva később válaszol