Hatszögletű kormány, 600 kilométeres hatótáv: itt a BMW iX villanyautó

Hatszögletű kormány, 600 kilométeres hatótáv: itt a BMW iX villanyautó

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
László Ferenc
Tetszett a cikk?

Leleplezték a bajor gyártó több mint 500 lóerős szabadidő-autóját, amely 10 perc alatt 120 kilométer hatótávolságra elég áramot képes felvenni.

A BMW Csoport kínálatában eddig három tisztán elektromos hajtásláncú autót lehetett találni. A kompakt BMW i3 már évek óta kapható, a hasonló technikára épülő és hasonló méretű Mini Cooper SE nemrég tűnt fel a színen, és ugyancsak a közelmúltban érkezett meg a BMW iX3 divatterepjáró.

Ezekhez csatlakozott a most leleplezett BMW iX, amelyet a müncheni gyártó az első pillanattól kezdve villanyautónak tervezett, és amelyre egészen mostanáig BMW iNextként hivatkozott. Íme:

©

A BMW X5, illetve a BMW X6 méretkategóriájában szereplő, 3 méteres tengelytávolságú újdonság hivatalosan egy SAV (Sports Activity Vechicle) kategóriás négykerekű, amelynek kilincsei süllyesztettek, hűtőrácsa pedig a szerény hűtést igénylő hajtáslánc miatt csukott. 

©

Alapáras a LED-fényszóró, felár ellenében mátrix-lézer lámpa is rendelhető. Az első BMW-logónak funkciója is van, felnyitását követően ott lehet utántölteni a szélvédőmosó folyadékot. A gépháztetőt csak szervizekben tudják felnyitni, a tulajdonosnak nincs dolga vele.

©

A háromdimenziós piramis struktúrájú hűtőrácspanelek mögött kamera, radar és egyéb szenzorok találhatók, amelyek a szupergyors és minimális késleltetésű 5G technológiával kiegészítve 3-as szintű önvezetést tesznek lehetővé. A szenzorok előtti panelek öngyógyításra képesek, vagyis a kisebb karcok szobahőmérsékleten 24 óra alatt maguktól eltűnnek róluk.

A két villanymotorból álló ötödik generációs elektromos hajtáslánc összteljesítménye meghaladja az 500 lóerőt, ami 5 másodperc alatti 0-100-as gyorsulást tesz lehetővé. A 100 kWh kapacitású és nagymértékben újrahasznosítható akkumulátor a közepesen engedékeny WLTP-szabvány szerint nagyjából 600 kilométeres, a szigorú amerikai EPA-szabvány szerint pedig 480 kilométeres hatótávot tesz lehetővé.

©

200 kW-os DC szupertöltővel alig 40 percig tart egy 10-ről 80 százalékra történő feltöltés, és csúcsteljesítmény mellett 10 perc alatt akár 120 kilométeres hatótávolság nyerhető.

A gyártó közlése szerint 100 kilométeren 21 kWh fogyasztásra lehet számítani, ami ebben a kategóriában jónak mondható. Ez egyrészt annak köszönhető, hogy az autón sok az alumínium- és karbon lem, másrészt pedig annak, hogy az iX Cd-értéke mindössze 0,25, vagyis kellemesen alacsony a légellenállása.

Csak a frontrész, a hátsó szekció, az alváz és a 20-22 colos kerekek aerodinamikai optimalizálásával 65 kilométerrel tudták növelni a hatótávolságot.

©

Az öt személynek kényelmes utazást biztosító iX kormánya hatszögletű, amire a BMW-nél még nem volt példa, de hasonló kormány található a például a legújabb Chevrolet Corvette-ben.

A kormány mögött egy 12,3 colos digitális műszeregység teljesít szolgálatot, amely egységet alkot a mellette lévő 14,9 colos érintőképernyővel. Hagyományos nyomógombokból minden korábbinál kevesebbet találunk.

©

Az ívelt kivitelű egyedi kijelzőpanel enyhén a vezető felé fordul, és a BMW azt állítja, hogy jelenleg nincs az iX-ben lévőnél egyszerűbben kezelhető és biztonságosabb felhasználói felület. Hagyományos középkonzol nincsen, a megszokott váltókar helyett pedig csak egy kompakt menetirányváltót kapunk. 

©

A HUD-ot és a legdurvább hifi esetén 30 hangszórót minden korábbinál jobban elrejtették, a kellemes tapintású felületek egy része fűthető, és a BMW-nél most először ülésbe integrált hangszórókat is rendelhetünk.

Ha minden funkció aktív, akkor a 30 antennával felvértezett iX az eddigieknél 10-20x nagyobb adatmennyiséget állít elő. Ez a gyártó első úgynevezett gigabites modellje, amelynek adatátviteli csúcstempója a 30 Gbit/s-ot is elérheti.

©

Az egyelőre ismeretlen árú BMW iX a németországi Dingolfingben készül majd, a forgalmazás 2021 novemberében kezdődik. A jövő év végéig egy újabb villanyautóval is előrukkol majd a gyártó, hamarosan ugyanis érkezik az alacsonyabb építésű, sportosabb vezethetőséggel kecsegtető BMW i4

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.