szerző:
hvg.hu

Colin Kaepernick térdelve tüntetett a színes bőrűeket ért rasszista támadások, túlkapások miatt, most a Nike szerződött vele. Sokan máris bojkottra szólítanak a cég ellen.

Higgy valamiben, még ha fel is kell áldoznod érte mindent – így hangzik a Nike új, jubileumi kampányának szlogenje, amelynek arcául egy amerikaifutballistát, Colin Kaepernicket választották. A hivatalos bejelentést még nem tették meg, a sportoló azonban már feltöltött egy erre utaló képet a Twitterre.

Kaepernick, aki korábban a profi amerikaifutball-ligában (NFL) szereplő San Francisco 49ers irányítója volt, a 2016-os szezonban tiltakozási hullámot indított az Egyesült Államokban a rasszizmus, a színes bőrűeket ért atrocitások és túlkapások ellen: ő volt az első, aki a futballmeccsek előtt elénekelt himnusz alatt letérdelt. A példáját rengetegen követték.

A tiltakozások mindazonáltal megosztották az ország közvéleményét, és az NFL-es csapatok szurkolótáborait is. Az üggyel Donald Trump amerikai elnök is többször foglalkozott: a térdelő játékosokat és csapattagokat durva szavakkal (sons of bitches) illette, akik nem tisztelik a zászlót és a himnuszt. Azt is követelte a csapatok vezetőitől, hogy rúgják ki őket.

Ennek nyomán tavaly ősszel Roger Goodell, az NFL vezetője elrendelte, hogy a himnuszt minden játékosnak kötelező állva végighallgatnia. Idén májusban a profiliga klubtulajdonosai aztán arról határoztak, hogy a himnusz alatt állniuk kell a játékosoknak, illetve a liga alkalmazottainak, illetve választhatják azt is, hogy az öltözőben maradnak, de nem térdelhetnek le. Amennyiben játékos vagy klubalkalmazott megsérti a szabályt, akkor a klub bírságot kap. Ha ligaképviselő vét a himnuszra vonatkozó rendelkezés ellen, akkor az NFL fegyelmi eljárást indít vele szemben. A játékos-szakszervezet elöljárói akkor tiltakoztak a döntés ellen, mondván, annak meghozatala előtt nem konzultáltak velük.

Kaepernick a legutóbbi szezonban már nem játszott az NFL-ben, és éppen perli a szervezetet: szerinte a liga csapatainak tulajdonosai szándékosan törekednek arra, hogy aktivizmusa miatt ne kapjon szerződést.

Hogy mindezek után a Nike mégis a korábbi irányítót választotta kampánya főszereplőjének, elég rizikós húzásnak tűnik, és nem is jellemző: ilyen nyilvánvalóan politikai és rendkívül megosztó kezdeményezés mellé ritkán áll ekkora márka.

Az első reakciók szerint érthető is ez: néhány órával az után, hogy Kaepernick posztolta a fotót, megjelentek az első videók a közösségi oldalakon arról, ahogy vásárlók Nike-termékeket égetnek, és a cég elleni bojkottra szólítanak fel.

(BBC, The New York Times, Bloomberg)

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!