szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A tavaly Rátz Tanár Úr-életműdíjjal kitüntetett 60 éves szegedi pedagógus, Kosztolányi József szerint az értettségiig nem szabadna a matematikának elvesztenie a valósággal, a kézzelfogható dolgokkal és a játékkal való kapcsolatot.

Azért lehet a matematika "mumustantárgy", mert túl korán absztrakttá válik a diákok számára – mondja a HVG-nek adott interjújában Kosztolányi József matematikatanár. Úgy gondolja, hogy túl hamar akarunk a gyerekeknek "eladni" olyan absztrakt képleteket, formulákat, amelyekhez még nem érett a gondolkodásuk, ezért nem érdekli őket. "Mert mi öröm van számukra abban, hogy összeadnak két számot?" – teszi fel a költői kérdést.

Lovász László: A matematikaoktatás akkor jó, ha megvilágosodást, „ahaélményt" hoz a gyerekeknek

Elkeseríti az oktatással kapcsolatos, politikai ízű huzavona, úgy véli előbb-utóbb el kell jutnia oda az országnak, hogy pénzt, paripát, fegyvert fektessen a területbe. Lovász László volt MTA-elnök, a világ egyik legismertebb matematikusa egy ELTE-n rendezendő nemzetközi konferencián arról fog előadni, hogy mitől szép a matematika. A matekérettségi apropóján mi is feltettük neki a kérdést.

Szerinte a diákok érdeklődését nagyon sok játékkal kellene felkelteni, spontán szocializációs helyzetekben is benne vannak azok a következtetési lehetőségek, "amelyekből aztán matematika lesz". El is mesél a saját életéből egy konkrét példát, amelyben egy szánkónyomot követtek a gyermekeivel, és amelyet az interjúban ön is elolvashat. A tanár szerint az értettségiig nem szabadna a matematikának elvesztenie a kapcsolatot a valósággal, csak utána válhatna absztrakttá. Kosztolányi József azt is elmondta az interjúban, hogy a középiskolai felvételi miért okoz szorongást annyi diáknak.

Bár jobbak lettünk volna matekból a koronavírus-járvány idején

Hogyan kell a matematikát tanítani? - ezt vitatja meg júliusban Budapesten mintegy ezer tanár a világ minden részéről, a konferencia magyar főszervezőjétől mi már most megkérdeztük ezt. Csapodi Csaba szerint érdekes kísérlet lenne, ha a matek tanterv összeállításában részt vehetnének nem matektanárok is. Miért mumustárgy a matek?

 

Bővebben arról, hogy a matematikatanár szerint miért a tanítókat és az óvodapedagógusokat kellene a legjobban megfizetni; hogy mit gondol a tanulókat segítő applikációkról; és arról, hogy miként kellene oldani a diákok szorongását, görcsölését, a HVG e heti lapszámában, illetve hamarosan a hvg360-on olvashat.

HVG

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!