szerző:
Csurja Zsolt

Már évek óta az álláspiacon van a technológia vívmányait a kisujjából kirázó Z generáció, mégsem a Youtube-on és az Instagramon keresik az 1995-2009 között születetteket a leendő munkaadóik.

A tapasztalt és a kezdő munkatársak felvételére is az ajánlást tartják a leghatékonyabbnak - derült ki a budapesti Papp László Sportarénában 2018. március 7-8-án, a HVG Állásbörzén kiállító cégek között végzett felmérésből.

 Hogyan jelentkeznek a fiatalok és a tapasztaltabbak? 

Az értékelésnél a 0 jelenti azt, hogy nem használják; 1-es számmal jelölték a legkevésbé hatékony módszert és a 6-os volt leginkább sikeres. A HVG Állásbörzén kiállító 101 cég szerint a leghatékonyabb csatorna a „fehérgalléros munkakörökre való toborzáskor” a munkatársi belső ajánlási rendszer (4,41/5), valamint az állásportálokon való hirdetés (3,95/5). Legkevésbé hatékonynak pedig a szakmai felületeken való hirdetést (2,19/5), illetve a print megjelenéseket (2,20/5) ítélték.

©

A Z generáció a világ első olyan globális nemzedéke, amelyik ugyanazon a zenén, ételen, mozifilmen és divatirányzaton nőtt és nő fel. A megelőzőekhez képest ez a nemzedék a legkisebb létszámú, a legtöbb oktatást megkapó, a legkisebb családba született, a legidősebb anyák nevelik és a leghosszabb várható élettartammal rendelkezik. Az internet generációja jellemzően mégsem online keresi a munkahelyét.

 Szépen felöltözik, szoknyát és/vagy inget húz, aztán kimegy az állásbörzére 

 A másik lehetőség, hogy a tapasztaltabb álláskeresőkhöz hasonlóan belső munkatársi ajánlásra érkezik az adott céghez az új munkavállaló. Ilyenkor a vállalat pénzt és időt spórol meg az megfelelő ember keresésén. Ha pedig az új, ajánlásra érkező munkaerő beválik -vagyis a próbaidő leteltekor is ott tartják-, a vállalatok jutalékkal köszönik meg a toborzást végző dolgozóiknak a segítséget.

 A HR-esek a módszer előnyei között említik a költséghatékonyságot, valamint azt, hogy az ajánló általában otthonosan mozog a cég kultúrájában. De ez még mindig második helyre szorul az országos állásbörzék után. A gyakornokok és a pályakezdők toborzásnál a megkérdezett cégek képviselői a leghatékonyabbnak az országos állásbörzéket (3,32/5), valamint a munkatársi ajánló rendszert (3,29/5) tartják. A HVG Állásbörze kiállítói úgy vélik, hogy legkevésbé az Instagram (1,30/5) és a Youtube (1,18/5) tud hatni a fiatalok pályaválasztására.

©

A HVG Állásbörzén kiállító cégeket arról is megkérdezték, hogy mi okozza a legnagyobb nehézséget a toborzási folyamatban. Nem volt meglepetés, hogy bizonyos területek esetében kevés volt az igazán alkalmas jelentkező. Ilyenek a szolgáltató központok (SSC) és az építőipar, ahova szinte lasszóval kell fogni a munkavállalókat. A másik gond pedig az volt, hogy a konkurens cégek elhappolják egymás elől a kiemelkedő jelölteket. De az is érdekes, hogy 100 álláskeresőből közel 5-nek fogalma sincs arról mit és mennyit kaphat reálisan a kiválasztott munkahelyen.

©

 Azon kívül, hogy a cégek versenyeznek a szakképzett munkaerőért, a fiatal álláskeresőknek még egy szempontból kedvező a helyzetük. A megkérdezett cégek 57,43 százaléka ugyanis tervezi gyakornokok és friss diplomások felvételét.

©

Arra pedig, hogy milyen végzettséggel lehet bizakodni az új állás megtalálására a március 7-8-án megrendezett HVG Állásbörzén, az alábbi táblázatban ott a válasz. A cégek hasonló arányban keresnek mérnököket, informatikusokat, gazdasági végzettségű szakembereket és jól nyelvtudással rendelkezőket.

Milyen végzettségű fiatalokat keresnek?
©

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!