szerző:
hvg.hu

Tágra nyílt a boltos bérolló. A kistelepülések boltosai megint rosszul járnak, nekik nehezebb váltani is.

Kétszeresére nőtt a különbség 2015-2018 között a nagy- és a kisboltok dolgozóinak bére között, a nagyobb béremeléseket ugyanis az előbbiek adták.

A szakszervezet szerint míg Budapesten vagy egy vidéki nagyvárosban, például Debrecenben, Szegeden, Pécsen vagy Győrben akár plusz 15-20 ezer forintért átmegy egy dolgozó a jobb ajánlatot adó versenytárshoz, addig egy kistelepülésen gyakran plusz 30 ezerért sem mennek át az emberek egy vagy két faluval odébb – írja a Blokkk.com.  A kisboltok és a nagyboltok közötti bérolló a kétszeresére nőtt három esztendő alatt, 34 ezer forintról 68 ezer forintra.

2015-17 között a boltos települések száma 36-tal csökkent, és az ötezer főnél kisebb településeken 758 bolt zárt be. A szakportál szerint a boltos már csak azért sem megy át plusz 30 ezer forintért a szomszédos falu boltjába dolgozni, mert talán nem is akad két olyan szomszédos falu, ahol ekkora bérkülönbség lenne. Emellett a közlekedés is drága, meg a kiskertbe, vagy az állatokat megetetni sem tud hazaugrani olyan könnyen a másik faluból (a falusi kisboltok egy része napközben zárva tart, vagy eleve csak a reggeli, délelőtti órákban vannak nyitva).

A kisebb településeken nem a bérminimum (180 500 forint), hanem a minimálbér (138 ezer forint) a jellemző, közben a nagyobb boltokban a bruttó 200 ezer forint feletti átlagkereset a jellemző, de egyes láncoknál már 300 ezer forint feletti javadalmazás is elérhető. A nagyobb láncoknál ugyanis figyelembe kel venni, hogy más ágazatok is elszívhatják előlük a munkaerőt, így ők kénytelenek azok bértábláival is versenyt tartani.

Egy boltos vállalkozáson belül a webáruházi kiszállítók kereshetnek jellemzően többet, hiszen összetettebb a feladata a többiekénél. Drágább a munkaerő a nyugati országrészen és a fővárosban, ráadásul akadnak ágazatokon átívelő munkaerőproblémák, például hiány van targoncásból, hentesből, pékből.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Ön frissen, befőzve, lekvárként vagy folyékonyan szereti a magyar gyümölcsösök "mostohagyerekét"?

Ön frissen, befőzve, lekvárként vagy folyékonyan szereti a magyar gyümölcsösök "mostohagyerekét"?

Kirúgták a Közszolgálati Egyetemről a botrányos videóban szereplő rendőrt

Kirúgták a Közszolgálati Egyetemről a botrányos videóban szereplő rendőrt

Az Apple okosórája rögzíthette a szaúdi újságíró meggyilkolását, de ez a sztori nagyon sántít

Az Apple okosórája rögzíthette a szaúdi újságíró meggyilkolását, de ez a sztori nagyon sántít

Japánban 5 év börtönnel "jutalmaznák" azt, aki kalózoldalakkal seftel

Japánban 5 év börtönnel "jutalmaznák" azt, aki kalózoldalakkal seftel

Megkezdődött az új Audi A1 gyártása: csak 5 ajtóval és dízel nélkül

Megkezdődött az új Audi A1 gyártása: csak 5 ajtóval és dízel nélkül

Cseh mini-divatterepjáró: kistestvért kap a Skoda Karoq és Kodiaq

Cseh mini-divatterepjáró: kistestvért kap a Skoda Karoq és Kodiaq