Az online rendelt ételeket és élelmiszereket is vissza lehet küldeni

Az online rendelt ételeket és élelmiszereket is vissza lehet küldeni

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

Kivéve, ami frissen készült.

A Budapesti Békéltető Testület kiadott egy ajánlást arról, hogy mikor lehet visszaküldeni az interneten rendelt ételt vagy italt. Azt írják, a magyarországi online értékesítés 2018-ban már meghaladta a nettó 425 milliárd forintos éves forgalmat, és 2017-hez képest 17%-kal nőtt az e-kereskedelem. A nagyobb áruházláncok, de az éttermek is sorra bővítik az internetes szolgáltatásokat, a fogyasztók számos helyről tudnak ételt, élelmiszereket rendelni, és akár azokat vissza is küldhetik, de nem egyforma feltételekkel.

A 14 napos indokolás nélküli elállási joggal nem lehet élni, és nem lehet visszaküldeni az online rendelt készételeket, például a pizzát, a salátát, a szárnyasokat vagy a frissensülteket.   A romlandó vagy minőségét rövid ideig megőrző termékek a kivételek közé tartoznak, így nem küldhető vissza ugyanúgy a kenyér sem, vagy ha más egyéb, rövid ideig eltartható élelmiszerről van szó.

A fogyasztók akkor sem gondolhatják meg magukat, ha például az élelmiszerrendelés rendszeres akár az otthonába, akár a munkahelyére.

Az átvételtől számított 14 napon belül visszaküldhetők a tartós élelmiszerek, amelyek csomagolása nem bontott. Ide tartozik például a rizs, a tészta, az olaj, az ecet, a cukor, a méz, a müzli, a gabonapehely, a lekvár, a konzervek, a savanyúságok, a fűszerek, a szószok, a mártások.

Ha mást hozott a futár, mint amit rendeltek vagy pedig romlott élelmiszert kaptak, a problémát ott és azonnal kell jelezni a futárnak – figyelmeztet közleményében a testület. Panaszt lehet tenni ugyanúgy akkor is, ha már lejárt az élelmiszer minőség-megőrzési ideje vagy a fogyaszthatósági ideje.

Ha csak később vették észre a fogyasztók, hogy nem azt hozták ki, amit kértek, vagy már lejárt, romlott az élelmiszer, akkor is lehet panaszt tenni utólag akár személyesen, telefonon vagy írásban is. Ilyenkor azt kérhetik a fogyasztók az áruháztól, hogy elsősorban cseréljék ki az élelmiszert egy megfelelőre, de ha ezt a vállalkozás nem vállalja, akkor akár a teljes vételárat is vissza lehet kérni. 

Érdemes akkor is panaszt tenni, ha nagyobb tételben vásároltak be olyan élelmiszerből, ami gyorsan romlik és már nagyon közel van a lejárata, hiszen ekkor nem várható el, hogy azt mind elfogyasszák akár egy-két napon belül.

A testület a vállalkozásoknak azt ajánlja, tájékoztassák megfelelően a fogyasztókat az indokolás nélküli elállás, illetve a visszaküldés esetén a lehetőségeikről, fogyasztói jogaikról. És figyeljenek arra, hogy a kiszállított élelmiszerek minőség-megőrzési és fogyaszthatósági ideje megfelelő legyen.