Rossz idők járnak Magyarországon az idegenforgalmi ágazatra. A kiutazási piacot az Eurotours csődje bolydította fel, a beutazásban tapasztalható felemás fellendülés egyelőre nem jár a bevételek elvárt mértékű gyarapodásával, a nyári fesztiválok jó része pedig állandó finanszírozási gondokkal küszködik.

"Egy héttel a csőd bejelentése előtt fizettem be a kétszemélyes spanyol-országi nyaralásunk árából hátralévő 74 ezer forintot, amit szemrebbenés nélkül átvettek" - panaszkodott a HVG-nek az Eurotours egyik pórul járt törzsutasa, akinek ez már az ötödik nyaralása lett volna a nyilvántartásból fizetésképtelenség miatt augusztus 12-én törölt irodával. A 60 ezer forintos előleget még a márciusi Utazás Kiállítás idején szurkolta le a hétfőn már a QBE Atlasz Biztosító Rt. ügyfélszolgálatán reklamáló utas, akinek a feltételezések szerint akár 2-3 ezer sorstársa is lehet.

Kedd reggelig legalábbis már 639 kár-igényt jelentettek be az Atlasznál, ami több mint ezer utast jelent, ugyanis egy-egy bejelentés jellemzően 2-3 fő együttes befizetésére vonatkozik - közölte a HVG-vel Horváth Péter utasbiztosításokért felelős igazgató. A krach beütése idején több mint ezren tartózkodtak külföldön az Euro-tours-irodák szervezésében. Az Eurotours Busz Kft.-nek 48 millió, az Eurotours Airnek 120 millió forintos kauciót érő utaztatói felelősségbiztosítása van, így ekkora összegből fizeti majd a biztosító a kártalanítást. Horváth Péter arra számít, két hónapba is beletelik, mire kiszámíthatják, milyen arányú kártalanításra futja. A visszautakra mindenképp elegendő a pénz, nyilatkozta az igazgató, de az előfordulhat, hogy néhány utas nyaralása szervezési okokból lerövidülhet, vagy egyiküknek-másikuknak repülő helyett busszal kell hazatérnie.

Az utazásszervező és -közvetítő tevékenységről szóló kormányrendelet szerint az irodáknak várható éves forgalmuk 12 százalékának megfelelő vagyoni biztosítékot kell letétbe helyezniük vagy azzal egyenértékű biztosítást kötniük, ha pedig charter-repülőgépes utakat is szerveznek, akkor 20 százalék a kaució. A szándékos alultervezést megakadályozandó a várt árbevétel nem lehet kevesebb az előző évi ténylegesnél, a végleges mérlegadatok ismeretében pedig az irodák minden év május 31-éig korrigálni kötelesek a vagyoni biztosíték összegét is.

Kiskaput persze mindig lehet keresni. Az Eurotours működésében is akadtak a regulák kijátszására utaló jelek, az erről folyó szóbeszéd azonban mindvégig a szakma belső titka maradt. A 15 éven át családi vállalkozásként működtetett, jelenleg 74 százalékban Kenessey Gábor, 26 százalékban a Magyar Könyvklub Rt.-ben és a Budapesti Piac Rt.-ben is érdekelt Hegedüs István nevével fémjelzett Polihisztor H & H Kft. tulajdonában álló Eurotours Kft. különféle üzletágait idén januárban szervezte önálló vállalkozásokba. A buszos, illetve repülőgépes utazásszervezés az új cégekbe, az Eurotours Busz, illetve az Eurotours Air Kft.-be került, a "régi" Eurotours Kft. pedig vagyonkezeléssel, a 13 irodából álló hálózat működtetésével és belföldi utazásszervezéssel foglalkozott. Az átalakítás mögött sokan már akkor is azt sejtették, hogy a kauciófizetés optimalizálása lehet a cél, ami önmagában akár racionális lépésnek is tekinthető. Csakhogy az új cégek igencsak szerény forgalmat terveztek, a repülős vállalkozás az idei évre eredetileg 40 millió forintnyi, a buszos 48 millió forintnyi kauciót tett le, ami mindössze 600 millió forintos árbevételt feltételezett. Igaz, a kft-k májusban korrigáltak, ám az összesen 172 millió forintos vagyoni biztosíték is csak 1,2 milliárd forintos forgalmat valószínűsített, ami feltűnően szerény a tavalyi 2 milliárdos, az egy évvel korábbi 2,1 milliárdos és a 2001-ben elért 2,3 milliárd forintos árbevételéhez képest. Ám ezt az "új" cégek esetében senki nem firtatta.

"Az Eurotourst már 10 éve halálra ítélte a szakma, mostanáig mégis megélt, mégpedig évi 40 ezer utas, köztük sok-sok törzsutas megelégedésére" - kommentálja az utólagos bölcsességet Csákány Csaba, a TUI Magyarország Kft. ügyvezetője. A TUI 2 éve szoros kapcsolatot ápol az Eurotoursszal, arra alapozva, hogy kínálatuk és célközönségük pompásan kiegészíti egymást. Az együttműködés részeként az idén a multi által bérelt Malév-chartereken utaztak az Eurotours utasai is, a magyar iroda csak a Travel Service-től bérelt önállóan heti egy járatot. Persze partnercégük helyzetével a TUI-nál is tisztában voltak, hiszen tavaly 70 millió forinttal maradt adósuk az Eurotours, aminek fejében egyébként a HVG információi szerint a TUI még januárban opciót kapott az Eurotours Air Kft. megvásárlására, s még két nappal a csőd előtt is tárgyaltak az üzlet nyélbe ütéséről. Az általuk bérelt helyeken kiutazott utasokat a mintegy 140 millió forint kárral számoló TUI visszahozza, s a multi arról is megállapodott az Atlasszal, hogy saját kínálatából a tervezetthez hasonló utat ajánl fel azoknak a hoppon maradottaknak, akik hajlandóak az esetleges árkülönbözetet megfizetni és a kártérítést az irodára engedményezni. A konkurensek viszont mind az együttműködést, mind a felvásárlás lebegtetését, mind a TUI mostani nagyvonalúságát egyszerűen piacszerzésnek tekintik.

Az Eurotours-csoport piaci megfontolásairól első kézből nincs információ, Kenessey Gábor a fizetésképtelenség csütörtöki bejelentése óta elérhetetlen. Hegedüsné Bárdos Judit, az Eurotours Kft.-ben kisebbségi tulajdonos a Polihisztor H & H Kft. ügyvezetője a HVG kérdésére elmondta, tisztában voltak ugyan a cég alultőkésítettségével, a forgalomhoz képest alacsonynak tekinthető, 240 millió forintos hitelállomány, illetve az utóbbival együtt összesen 400 millió forintra rúgó kötelezettség azonban szerinte nem lett volna ok a törülköző bedobására. Úgy véli viszont, a TUI-val való szorosabb együttműködés meghiúsulásával az Eurotours elveszítette a perspektíváját. Kisebbségi tulajdonosként úgy ítéli meg, a bezárásra azt a "kellemes időpontot" választották, amikor még valamennyi utast kártalanítani lehet.

Gyilkos árverseny tapasztalható az olcsóbb kategóriájú utaztatás területén, és az utazási szokások is átalakultak - szakmabeliek szerint tágabb összefüggésben az Eurotours is ennek esett áldozatául. A Budapestről induló charterjáratoknak ma már több mint fele Tunéziába, Jordániába, Egyiptomba, Marokkóba és Törökországba tart, a Földközi-tenger európai célpontjai iránti érdeklődés lanyhul. A főként a divatos desztinációkba utaztató Kartago Tours, Best Reisen és Jordán Tours szinte egyik évről a másikra kerültek fel a cégek kaucióköteles tevékenységét - nem a teljes piaci működését - jellemző toplista élbolyába (lásd táblázatunkat). Ezek a cégek pedig sok esetben ugyanolyan áron kínálják a magyar turista számára egzotikus repülős útjaikat, mint az Eurotours és mások a korfui, spanyolországi, olaszországi üdüléseket. Az árverseny folyamatos akciózásba kényszerítette az Eurotours-cégeket is, amelyek az anyacég 15. születésnapjára hivatkozva lényegében január óta diszkontárakat hirdettek. A szóban forgó irodák azonban a HVG kérdésére visszautasították a dömpingvádat.

Azt ma még nem lehet tudni, hogy az Eurotours csődje mennyire rendíti meg a piacot, mekkora bizalmi válságot okoz az utazásszervezők iránt. A cégek számos hazai vállalkozásnak tartoznak kisebb-nagyobb összeggel - erről nyilatkozott például a HVG-nek a Best Reisen és a Medina is. A Travel Service-nek 100 millió forint körüli kiesést okoz az októberig megrendelt járatok visszamondása - a Travel által a múlt szerdán Rodoszra szállított utasokat a Malév hozza vissza -, az Eurotours számára bérelt Malév-charterhelyek feltöltésének gondja pedig a TUI nyakába szakad. A külföldiekről egyelőre nincs hír, az Eurotours HVG által megkeresett spanyolországi partnere, a világszerte 6500 utazási irodával együttműködő SERHS Grup nem volt hajlandó nyilatkozni arról, tartozik-e nekik és mennyivel a magyar utaztató, igaz, képviselőjük hozzátette: a hatóságokat - amennyiben igény lesz rá - természetesen tájékoztatni fogják.

Fókuszban

A több kevesebb

Kettészakadni látszik az ország idegenforgalma: míg a fővárosban 21,7 százalékkal nőtt az első fél évben a...

Fókuszban

Fesztiválmustra

Áldást kért a sárospataki református templom lelkésze múlt vasárnap a Zempléni Fesztiválra, ekképpen köszönve meg...

Hasznos lehet 7 éves gyerekeknél az fMRI-vizsgálat, már évekkel korábban jelezheti a depressziót

Hasznos lehet 7 éves gyerekeknél az fMRI-vizsgálat, már évekkel korábban jelezheti a depressziót

Irán továbbra sem akarja kiadni a lelőtt ukrán gép feketedobozait

Irán továbbra sem akarja kiadni a lelőtt ukrán gép feketedobozait

Súlyosbítást szeretne az ügyészség, amiért Gulyás Mártonék összefestették a ÁSZ-t

Súlyosbítást szeretne az ügyészség, amiért Gulyás Mártonék összefestették a ÁSZ-t

Ki kellett menteni egy nőt a Dunából a Boráros térnél

Ki kellett menteni egy nőt a Dunából a Boráros térnél

Mészárosék bicskája beletört a Duna medrébe Komáromnál

Mészárosék bicskája beletört a Duna medrébe Komáromnál

Kártérítést követelnek a lelőtt ukrán repülő áldozatainak országai

Kártérítést követelnek a lelőtt ukrán repülő áldozatainak országai