Tetszett a cikk?

Már-már baleknak tűnik a Magyar Államvasutak Rt.

Már-már baleknak tűnik a Magyar Államvasutak Rt. (MÁV) a cégnél az "eltűnt vasúti kocsik" ügyeként emlegetett históriában (HVG, 2003. június 28.). A MÁV miskolci járműjavító leánycége, a MÁV-Tiszavas Kft. összesen száz darab felújított vasúti kocsi értékesítésére kötött 400 millió forint értékű szerződést 2002 decemberében a Mudra Kálmán helyi vállalkozó által vezetett Eurofém Hungary Rt.-vel. Az Eurofém Rt. a mai napig adós maradt ugyan a vételárból 250 millió forinttal, de a vagonokat több lépcsőben továbbpasszolta a közvetve szintén Mudrához köthető É-D Vascentrum Kft.-nek.

A befuccsolt ügylet miatt olyannyira megrendült a MÁV-Tiszavas pénzügyi helyzete, hogy a MÁV maga vette "kézbe" az ügy rendezését, és az adásvételi szerződést semmissé nyilváníttatta. A MÁV mindezek után érthetetlen módon úgy érezte, hogy a szerződésbontást követően még neki kell kárpótolnia az É-D Kft.-t, és 2 ezer, részben még üzemképes vasúti kocsit adott át a cégnek, amely így mélyen a piaci ár alatt, hulladékvasáron, tonnánként mintegy 18 ezer forintért jutott a vagonokhoz. A kocsikat, mint utóbb kiderült, az É-D Kft. a felszámolás alatt álló DAM Steel Rt. olvasztókemencéjébe szánta, miután a felszámolás alatt is üzemelő kohászcégnek ő volt a kizárólagos vashulladék-beszállítója. A MÁV felügyelőbizottsága már tavaly nyár óta vizsgálja az ügyet, azóta sem sikerült azonban kiderítenie, ki a felelős a kárért.

A vasúttársaság nem sokat okult abból, hogy egyszer már átejtették vagonügyben. A 250 millió forintos tartozás rendezésére ugyanis az É-D Kft. zavaros megoldást javasolt: az adóssága fejében adott viszontleszámítolási váltót a kft helyett a - DAM eszközeit bérlő, a felszámoló Mátraholding Rt. többségével létrehozott, mindössze - 3 millió forint törzstőkéjű Borsodi Nemesacél Acélgyártó Kft. (BNA) állította ki. A MÁV 2003. december 5-én annak ellenére elfogadta a váltót, hogy a BNA semmilyen garanciával nem rendelkezett: nincsenek a tulajdonában eszközök, ingatlanok, a diósgyőri kohászatot is banki hitelből működtette. Bár a MÁV tavaly decemberben a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.-től lehívta a BNA által aláírt, 250 millió forintról szóló váltót, a pénzt februárban kénytelen volt visszafizetni: a BNA ugyanis nem folyósította a banknak az összeget. Ezt követően a vasúttársaság polgári pert indított a BNA ellen, de esélye sincs a követelés behajtására, a kft-re ugyanis fizetésképtelenség miatt felszámolás vár. Mindeközben az É-D Kft. a HVG információi szerint a MÁV-tól hulladék vasként átvett vagonokból több százzal "házal" a piacon: darabonként 2-3 millió forintért keres vevőt rájuk. Mint kiderült, a 2 ezer kocsiból csak 1499 érkezett meg Diósgyőrbe, ebből azonban ötszáz-hatszáz darab már nem került az olvasztókemencébe, s miután a legtöbb 2006-ig, némelyik 2008-ig érvényes futóvizsgával rendelkezik, van rájuk kereslet a piacon. Az már burleszkfilmbe illik, hogy két hete a vasúttársaság is írásos ajánlatot kapott egy miskolci vállalkozócsoporttól, miszerint jutalék fejében megvásárolnák számára a vagonokat.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Gazdaság

Pályáznak rá

Tízmilliárd forintos beruházással, orosz részvétellel nemzetközilogisztikai bázissá pumpálnák fel a pályáról az elmúlt évekbenkiszorult Záhonyt. A projektbe bekerülnének az egykori zsurkivodkagyár területei is.