Tetszett a cikk?

Már-már baleknak tűnik a Magyar Államvasutak Rt.

Már-már baleknak tűnik a Magyar Államvasutak Rt. (MÁV) a cégnél az "eltűnt vasúti kocsik" ügyeként emlegetett históriában (HVG, 2003. június 28.). A MÁV miskolci járműjavító leánycége, a MÁV-Tiszavas Kft. összesen száz darab felújított vasúti kocsi értékesítésére kötött 400 millió forint értékű szerződést 2002 decemberében a Mudra Kálmán helyi vállalkozó által vezetett Eurofém Hungary Rt.-vel. Az Eurofém Rt. a mai napig adós maradt ugyan a vételárból 250 millió forinttal, de a vagonokat több lépcsőben továbbpasszolta a közvetve szintén Mudrához köthető É-D Vascentrum Kft.-nek.

A befuccsolt ügylet miatt olyannyira megrendült a MÁV-Tiszavas pénzügyi helyzete, hogy a MÁV maga vette "kézbe" az ügy rendezését, és az adásvételi szerződést semmissé nyilváníttatta. A MÁV mindezek után érthetetlen módon úgy érezte, hogy a szerződésbontást követően még neki kell kárpótolnia az É-D Kft.-t, és 2 ezer, részben még üzemképes vasúti kocsit adott át a cégnek, amely így mélyen a piaci ár alatt, hulladékvasáron, tonnánként mintegy 18 ezer forintért jutott a vagonokhoz. A kocsikat, mint utóbb kiderült, az É-D Kft. a felszámolás alatt álló DAM Steel Rt. olvasztókemencéjébe szánta, miután a felszámolás alatt is üzemelő kohászcégnek ő volt a kizárólagos vashulladék-beszállítója. A MÁV felügyelőbizottsága már tavaly nyár óta vizsgálja az ügyet, azóta sem sikerült azonban kiderítenie, ki a felelős a kárért.

A vasúttársaság nem sokat okult abból, hogy egyszer már átejtették vagonügyben. A 250 millió forintos tartozás rendezésére ugyanis az É-D Kft. zavaros megoldást javasolt: az adóssága fejében adott viszontleszámítolási váltót a kft helyett a - DAM eszközeit bérlő, a felszámoló Mátraholding Rt. többségével létrehozott, mindössze - 3 millió forint törzstőkéjű Borsodi Nemesacél Acélgyártó Kft. (BNA) állította ki. A MÁV 2003. december 5-én annak ellenére elfogadta a váltót, hogy a BNA semmilyen garanciával nem rendelkezett: nincsenek a tulajdonában eszközök, ingatlanok, a diósgyőri kohászatot is banki hitelből működtette. Bár a MÁV tavaly decemberben a Magyar Külkereskedelmi Bank Rt.-től lehívta a BNA által aláírt, 250 millió forintról szóló váltót, a pénzt februárban kénytelen volt visszafizetni: a BNA ugyanis nem folyósította a banknak az összeget. Ezt követően a vasúttársaság polgári pert indított a BNA ellen, de esélye sincs a követelés behajtására, a kft-re ugyanis fizetésképtelenség miatt felszámolás vár. Mindeközben az É-D Kft. a HVG információi szerint a MÁV-tól hulladék vasként átvett vagonokból több százzal "házal" a piacon: darabonként 2-3 millió forintért keres vevőt rájuk. Mint kiderült, a 2 ezer kocsiból csak 1499 érkezett meg Diósgyőrbe, ebből azonban ötszáz-hatszáz darab már nem került az olvasztókemencébe, s miután a legtöbb 2006-ig, némelyik 2008-ig érvényes futóvizsgával rendelkezik, van rájuk kereslet a piacon. Az már burleszkfilmbe illik, hogy két hete a vasúttársaság is írásos ajánlatot kapott egy miskolci vállalkozócsoporttól, miszerint jutalék fejében megvásárolnák számára a vagonokat.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Gazdaság

Pályáznak rá

Tízmilliárd forintos beruházással, orosz részvétellel nemzetközilogisztikai bázissá pumpálnák fel a pályáról az elmúlt évekbenkiszorult Záhonyt. A projektbe bekerülnének az egykori zsurkivodkagyár területei is.

Bárhol az országban lecsaphatnak a zivatarok

Bárhol az országban lecsaphatnak a zivatarok

Alig volt forgalom az autópályákon áprilisban, 50 ezer pótdíjazás mégis összejött

Alig volt forgalom az autópályákon áprilisban, 50 ezer pótdíjazás mégis összejött

Ütősebb processzor kerül a Samsung olcsóbb telefonjaiba

Ütősebb processzor kerül a Samsung olcsóbb telefonjaiba