Tetszett a cikk?

A környezetvédők 4 ezer kilométernyi pálya megszüntetését, a vasutasok 11 ezer fős, folyamatos elbocsátást olvasnak ki...

A környezetvédők 4 ezer kilométernyi pálya megszüntetését, a vasutasok 11 ezer fős, folyamatos elbocsátást olvasnak ki a vasúti reformból, amelyről a Magyar Államvasutak Rt. (MÁV) közgyűlésének szerepét betöltő - a tulajdonosi jogokat gyakorló tárcák képviselői részvételével tartandó - alapítói ülés dönt, várhatóan a közeli jövőben. Sokan a leépítés előjelének tartották, hogy a kormány januári határozata a törzshálózat fejlesztését irányozza elő, a mellékvonalakról nem ejt szót, viszont "optimális méretű vasúthálózat kialakítását elősegítő térségi vasúti rendszerek" létrehozását szorgalmazza. Pedig ez nem az 1999-ben meghirdetett, majd lesöpört szárnyvonal-megszüntetési terv felmelegítése, hanem más jellegű próbálkozás - talán éppen a szárnyvonalak megmentésére.

Első kísérletként két kistérségi mellékvonal-hálózat - a balassagyarmati és a vésztői - átalakítását kezdi meg a vasúttársaság. Ez utóbbi egyik vonala - a Vésztő-Kötegyán szakasz - egyébként 1999-ben még a megszüntetendők között szerepelt. "Az állam helyett térségi vasúti szervezet a szolgáltató, és az érintett önkormányzatok társulása lenne a vasúti szolgáltatások megrendelője, amely jobban ismeri a helyi utazási igényeket, s ennek megfelelően alakíthatja ki a menetrendet" - mondta a HVG-nek Menich Péter, a MÁV regionálisvasútprojekt-igazgatója. Az még kérdéses, hogy az önkormányzati társulások nonprofit szervezeteket vagy kht-kat hoznának-e létre, mint ahogy az sem dőlt el, hogy a MÁV-on belül elkülönített költségvetéssel gazdálkodó szervezetek vagy pedig önálló jogi személyiségű térségi vasúti társaságok alakulnának-e. A "megrendelő" önkormányzati társulás olyan - például területfejlesztési - pályázatokra is jelentkezhet, amelyekre a MÁV nem. A január 1-jén megkezdett kísérlet során elkülönítik az érintett - Vác-Balassagyarmat, Diósjenő-Romhány, Aszód-Balassagyarmat-Ipolytarnóc, illetve Gyoma-Szeghalom-Püspökladány, Szeghalom-Vésztő-Kötegyán-Gyula, Vésztő-Körösnagyharsány - vonalak költségeit és bevételeit, így megállapítható, mekkora összegű állami költségtérítés illeti meg a társulásokat. Erre egyébként "a MÁV és a szaktárca garanciát vállalt" - mondta Lombos István, Balassagyarmat polgármestere. Ez egyébként gyökeres szakítás lenne az állam által eddig követett gyakorlattal. "A térségi vasút működéséhez szükséges költségeket, az EU-direktíváknak megfelelően, valóban finanszírozni kívánja az állam" - erősítette meg Horváth Lajos, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője.

A pálya továbbra is állami kézben maradna, a "gördülőállományt" - a személykocsikat, mozdonyokat - a térségi vasúti szervezet venné át, az épületeket a társulások üzemeltetnék, esetleg a helyi vasút és vállalkozók bevonásával. Az üresen álló vasúti épületek átvételére eddig nyolc önkormányzat jelentkezett a 33 nógrádi település közül. "Mi már döntöttünk, internetes klubhelyiséget szeretnénk kialakítani a Ferenc József korabeli, kihasználatlan állomásépületben" - mondta Guba Zsolt, Mohora jegyzője. Őrhalom a helyi lovasegyesület számára igényli az egykori vasútállomást - az újat áthelyezték -, ahol fogadót is kialakítanának.

Lapzártánk után, április 29-én az uniós csatlakozás megünneplésére a szlovákiai Losoncig megy majd az egyébként a határig, Ipolytarnócig közlekedő vonat. Az 55 kilométeres út így bő egy óra alatt tehető meg, amúgy a Balassagyarmat-Aszód-Somoskőújfalu-Losonc vonalon öt, visszafelé a rossz csatlakozások miatt 16 órát vesz igénybe. "Az ide járó szlovákiai magyar középiskolások és az ingázók életét is megkönnyítené a jobb összeköttetés" - említ egy példát a kísérletben felsejlő előnyökből Gere József, a január 1-jén létrehozott Nógrád-vidéki Térségi Vasút vezetője.

BÖLÖNI KATA

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Gazdaság

Keskeny nyomtáv

A MÁV közel 60 milliárd forintos hitelfelvételére a múlt héten bejelentett kormányzati kezességvállalás nem állami mentőöv, erre a lépésre épp annak hiányában kényszerül rá a vasúttársaság, amely - az uniós versenyre felkészületlenül - az elővárosi szolgáltatásban próbál javítani pozícióin.

Négy-öt új iPhone is kijön az árból, amennyiért ezt az okosórát adják

Négy-öt új iPhone is kijön az árból, amennyiért ezt az okosórát adják

Kásler idő előtt visszavonta egy kórházi menedzser megbízatását

Kásler idő előtt visszavonta egy kórházi menedzser megbízatását

New York Times: Trump az orbáni úton

New York Times: Trump az orbáni úton