Tetszett a cikk?

A környezetvédők 4 ezer kilométernyi pálya megszüntetését, a vasutasok 11 ezer fős, folyamatos elbocsátást olvasnak ki...

A környezetvédők 4 ezer kilométernyi pálya megszüntetését, a vasutasok 11 ezer fős, folyamatos elbocsátást olvasnak ki a vasúti reformból, amelyről a Magyar Államvasutak Rt. (MÁV) közgyűlésének szerepét betöltő - a tulajdonosi jogokat gyakorló tárcák képviselői részvételével tartandó - alapítói ülés dönt, várhatóan a közeli jövőben. Sokan a leépítés előjelének tartották, hogy a kormány januári határozata a törzshálózat fejlesztését irányozza elő, a mellékvonalakról nem ejt szót, viszont "optimális méretű vasúthálózat kialakítását elősegítő térségi vasúti rendszerek" létrehozását szorgalmazza. Pedig ez nem az 1999-ben meghirdetett, majd lesöpört szárnyvonal-megszüntetési terv felmelegítése, hanem más jellegű próbálkozás - talán éppen a szárnyvonalak megmentésére.

Első kísérletként két kistérségi mellékvonal-hálózat - a balassagyarmati és a vésztői - átalakítását kezdi meg a vasúttársaság. Ez utóbbi egyik vonala - a Vésztő-Kötegyán szakasz - egyébként 1999-ben még a megszüntetendők között szerepelt. "Az állam helyett térségi vasúti szervezet a szolgáltató, és az érintett önkormányzatok társulása lenne a vasúti szolgáltatások megrendelője, amely jobban ismeri a helyi utazási igényeket, s ennek megfelelően alakíthatja ki a menetrendet" - mondta a HVG-nek Menich Péter, a MÁV regionálisvasútprojekt-igazgatója. Az még kérdéses, hogy az önkormányzati társulások nonprofit szervezeteket vagy kht-kat hoznának-e létre, mint ahogy az sem dőlt el, hogy a MÁV-on belül elkülönített költségvetéssel gazdálkodó szervezetek vagy pedig önálló jogi személyiségű térségi vasúti társaságok alakulnának-e. A "megrendelő" önkormányzati társulás olyan - például területfejlesztési - pályázatokra is jelentkezhet, amelyekre a MÁV nem. A január 1-jén megkezdett kísérlet során elkülönítik az érintett - Vác-Balassagyarmat, Diósjenő-Romhány, Aszód-Balassagyarmat-Ipolytarnóc, illetve Gyoma-Szeghalom-Püspökladány, Szeghalom-Vésztő-Kötegyán-Gyula, Vésztő-Körösnagyharsány - vonalak költségeit és bevételeit, így megállapítható, mekkora összegű állami költségtérítés illeti meg a társulásokat. Erre egyébként "a MÁV és a szaktárca garanciát vállalt" - mondta Lombos István, Balassagyarmat polgármestere. Ez egyébként gyökeres szakítás lenne az állam által eddig követett gyakorlattal. "A térségi vasút működéséhez szükséges költségeket, az EU-direktíváknak megfelelően, valóban finanszírozni kívánja az állam" - erősítette meg Horváth Lajos, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium főosztályvezetője.

A pálya továbbra is állami kézben maradna, a "gördülőállományt" - a személykocsikat, mozdonyokat - a térségi vasúti szervezet venné át, az épületeket a társulások üzemeltetnék, esetleg a helyi vasút és vállalkozók bevonásával. Az üresen álló vasúti épületek átvételére eddig nyolc önkormányzat jelentkezett a 33 nógrádi település közül. "Mi már döntöttünk, internetes klubhelyiséget szeretnénk kialakítani a Ferenc József korabeli, kihasználatlan állomásépületben" - mondta Guba Zsolt, Mohora jegyzője. Őrhalom a helyi lovasegyesület számára igényli az egykori vasútállomást - az újat áthelyezték -, ahol fogadót is kialakítanának.

Lapzártánk után, április 29-én az uniós csatlakozás megünneplésére a szlovákiai Losoncig megy majd az egyébként a határig, Ipolytarnócig közlekedő vonat. Az 55 kilométeres út így bő egy óra alatt tehető meg, amúgy a Balassagyarmat-Aszód-Somoskőújfalu-Losonc vonalon öt, visszafelé a rossz csatlakozások miatt 16 órát vesz igénybe. "Az ide járó szlovákiai magyar középiskolások és az ingázók életét is megkönnyítené a jobb összeköttetés" - említ egy példát a kísérletben felsejlő előnyökből Gere József, a január 1-jén létrehozott Nógrád-vidéki Térségi Vasút vezetője.

BÖLÖNI KATA

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Gazdaság

Keskeny nyomtáv

A MÁV közel 60 milliárd forintos hitelfelvételére a múlt héten bejelentett kormányzati kezességvállalás nem állami mentőöv, erre a lépésre épp annak hiányában kényszerül rá a vasúttársaság, amely - az uniós versenyre felkészületlenül - az elővárosi szolgáltatásban próbál javítani pozícióin.