Tetszett a cikk?

Megkapja a Malév Rt. a tavaly beígért hárommilliárd forintos állami támogatást, de a tervezettnél később, és új feltételekhez kötve. A Malév-vezetésnek ki kell gazdálkodnia a fedezetét a béremelésnek, miközben az egyik szakszervezet egyebek közt éppen azért sztrájkol, mert kevesli azt.

Az uniós csatlakozás közeledtével megváltozott a Malév Rt. feltőkésítési forgatókönyve: a tulajdonos Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt. (ÁPV) igazgatósága hétfő esti rendkívüli ülésén nem a korábban beígért tőkeinjekcióról, hanem támogatási szerződés megkötéséről döntött. Ez arra utal, hogy a légitársaság nem teljesítette maradéktalanul a 2003. decemberi kormányhatározatban előírtakat. E szerint a tavalyi tőkeemelés után az idei első fél évben esedékes lett volna további 3 milliárd forint, amennyiben az rt "a nyereséges működésére irányuló intézkedési tervét időarányosan" teljesíti. Bár a szűk egy éve kinevezett Sándor László elnök-vezérigazgató (HVG, 2003. május 10.) az előző év első negyedéhez képest minden fronton javulásról számolt be a HVG-nek - a tavalyi 4,4 milliárd forintnál kisebb a veszteség, nőtt a kapacitáskihasználtság és a piaci részesedés is -, a legújabb verzió szerint leghamarabb mégis csak szeptemberben juthat pénzéhez a légitársaság. Feltéve, hogy Sándor további hatékonyságjavító intézkedéseket épít be az üzleti tervbe, és azt teljesíti is.

Május elsejétől ugyanis nem működhet a korábbi veszteségrendezési koreográfia, amely szerint a kormány saját hatáskörben dönthetett az - egyébként rendre csak a túléléshez elegendő - állami tőkejuttatásról. Az ÁPV cégei közül tavalyi 14 milliárd forintos veszteségével rekordernek számító, saját tőkéjét elvesztett Malév Rt. a tavaly decemberben jóváhagyott, két részletben folyósítandó, összesen 10 milliárd forintos tőkeinjekcióhoz vagy a több mint 100 millió eurónyi kormánygarantált hitelhez (HVG, 2003. május 10., december 20.) hasonló mentőövet az EU-csatlakozás után csak az Európai Bizottság (EB) jóváhagyásával kaphat. A nehéz pénzügyi helyzetbe került vállalkozások esetében leginkább a megmentési és a szerkezetátalakítási célú támogatás jöhet szóba, ám ehhez olyan, üzletileg megalapozott programot kell az asztalra tenni, amely szerint belátható időn belül stabilizálódik a cég helyzete, nem szorul további állami támogatásra, azaz életképes. Az EB azonban nem szokta ingyen mérni a pozitív elbírálást, valamilyen kompenzációt kér a versenytorzító intézkedésért cserébe - annak idején az Alitalia például éppen emiatt kényszerült Malév-részvényeit eladni (HVG, 1997. december 6.).

A Malév-vezér az elmúlt évtizedben lehetetlennek bizonyult feladvánnyal birkózik: az idén nullszaldóssá próbálja tenni a tavaly 9 milliárd forint üzemi veszteséget produkáló céget. Költségcsökkentő-hatékonyságjavító programja eredetileg 6,4 milliárd forint megtakarítást tartalmazott, valamint az árbevétel növelését. A diktatórikus vezetési stílusa miatt a dolgozók körében amúgy nem nagy népszerűségnek örvendő vezérigazgató javára írják, hogy elérhető közelbe került a Malév tagsága a SkyTeam légiszövetségben, a vezér megállapodott a kínai Hainan Airlinesszal egy közös pekingi járat üzemeltetéséről, és megreformálta az értékesítést; utóbbitól várja a legnagyobb, 1,6 milliárd forintos eredményjavulást. A Malév az év elején egyszerűsítette jegyárrendszerét, megszüntette a jutalékrendszert, s a fapadosokkal szemben is versenyképes akciókkal igyekszik tölteni a járatokat - interneten egy sor európai városba 28 500 forintért kínál retúrjegyet.

A fapadosokhoz az utasellátásban is közelít a Malév, a puritánabb fedélzeti szolgáltatások - turistaosztályon például nincs napilap - mellett a beszállítók versenyeztetésével igyekszik megfogni a pénzt, s ettől összességében 600 millió forint lefaragását várja. Sándor ugyanakkor nem riogatott nagyszabású létszámleépítéssel, bár a cégnél azt beszélik, a vezér "csak a fedélzeten akar Malév-dolgozókat látni", vagyis amit csak lehet, külső társaságokra bízna. Mindenesetre a Malév műszaki igazgatóságánál, illetve a hangárkarbantartásokat végző leányvállalatnál, az Aeroplex Kft.-nél folyó, mintegy 100 főt érintő elbocsátást a "párhuzamosságok felszámolásával" indokolta a HVG-nek. Ettől a 280 millió forint egyszeri ráfordítással járó akciótól félmilliárd forint megspórolását várja a vezetés.

A hétfői ÁPV-döntés következtében az idei béremelések fedezetét, becslések szerint legalább 1 milliárd forintot, szintén ki kell gazdálkodnia a Malévnak. Ez ugyan jóval kevesebb, mint a 3000 fős cégnél az eredeti, 20-25 százalékos bérkövetelésből adódó 2-2,5 milliárd forint lett volna, ám a többletköltség miatt Sándor nem mutathat ki veszteséget. Csaknem két hónapja húzódnak a bértárgyalások a társaság hat szakszervezetével, miután eredetileg igencsak szűkre szabta az ÁPV Sándor mozgásterét, hiszen veszteséges cégeinél legfeljebb 3,5 százalékos emelést engedélyezett. Az első pillantásra vaskos követelést a Malév-dolgozók arra alapozták, hogy az előző vezetés kompenzációt ígért a 2001-ben indított és tavaly szeptemberben lezárt - akkor 15 milliárd forint eredményjavulással beharangozott - átalakítási program miatt elmaradt bérfejlesztésekért.

A kutyaszorítóba került vezér a dolgozókat az ÁPV üzenetével próbálta megpuhítani, mondván, a tőkejuttatás egyetlen akadálya már csak az lehet, ha nem lesz munkabéke a cégnél. A hatból négy - a pilótákat, a légikísérőket, a repülőgép-szerelőket, illetve a kereskedelmi és adminisztrációs alkalmazottakat tömörítő - szakszervezetre láthatóan hatottak e szavak, legalábbis a Malév közlése szerint hétfőn megállapodtak velük. A konkrét mértéket egyelőre nem hozták nyilvánosságra, de úgy tudni, 8 százalékosnál nagyobb bérfejlesztést tartalmaznak e különalkuk, amelyekben az is szerepel, hogy a szakszervezetek hosszabb távra - 2005-ben is - garantálják a munkabékét. Az viszont a legharcosabb, a mintegy 800 földi kiszolgáló érdekeit képviselő Légiközlekedési Dolgozók Független Szakszervezetén (LDFSZ) múlik, hogy e megállapodások legitimálódnak-e. A kollektív szerződésbe ugyanis csak akkor kerülhetnek be, ha azokat az összes reprezentatív szakszervezet elfogadja. Ám ezt az LDFSZ nem tette meg; fejenként 20 ezer forintos, durván 20 százalékos béremelést vár, a Malév azonban csak 8 százalékot ajánlott, s ezt is csak szóban. Az LDFSZ ugyanakkor azt is követelte, hogy a cég vezetése függessze fel a fedélzeti takarítás kiszervezését, ami mintegy 80 főt érinthet, és megközelítőleg 50 millió forint megtakarítást hozna. Bármilyen kis összegről legyen is szó, Sándor hajthatatlan, legalábbis a HVG-nek úgy nyilatkozott: egy sor ilyen apró tételből áll össze a takarékossági csomag. Válaszul az LDFSZ keddre egész napos sztrájkot hirdetett, aminek következtében a Malév 67 járatából húszat törölni volt kénytelen. A légitársaság számításai szerint az egynapos akció 70-80 millió forint közvetlen veszteséget okoz, de Csorba Attila, az érdekképviselet elnöke nem hagyott kétséget afelől, hogy tovább nőhet a számla, ha a Malév nem enged követeléseiknek.

VITÉZ F. IBOLYA

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Miniszter így még nem emelt ládányi epret, mint Varga Mihály

Miniszter így még nem emelt ládányi epret, mint Varga Mihály

Föl-, illetve belélegzés: a lengyelek lassan búcsúznak a maszkoktól

Föl-, illetve belélegzés: a lengyelek lassan búcsúznak a maszkoktól

Megdöbbentő fotók a lángokban álló minneapolisi utcákról

Megdöbbentő fotók a lángokban álló minneapolisi utcákról